kystturisme. De udløsende faktorer var bl.a. kunstnernes
”opdagelse” af den danske kyst, sundhedsforhold, forbedret
infrastruktur og industrialisering.
I århundreder havde kunsten haft fokus på den hersken-
de klasse, men ikke mindst 1800-tallets nationalromantiske
strømninger satte landskabet og folkelivet på dagsordenen.
I Danmark slog guldaldermalere som f.eks. Th. Lundbye,
Jørgen Sonne og Martinus Rørbye tonen an med billeder fra
henholdsvis Nordsjælland og Skagen i tiden op mod århund-
redets midte, og de blev siden fulgt af bl.a. Michael Ancher,
Holger Drachmann og Peder S. Krøyer. Det var imidlertid
ikke kun de nordsjællandske og nordjyske kyster, som blev
besøgt af kunstnerne. Københavner-maleren Lauritz Tuxen
etablerede i årene omkring 1880 en koloni af kunstnere ved
Nymindegab, og nogenlunde samtidig begyndte maleren Ju-
lius Exner at forlægge sin sommerresidens fra hovedstaden
til Sønderho på Fanø, hvor han hver sommer gennem 32
år frem til 1909 boede og malede sine folkelivsbilleder af
sønderhoningerne
3
. Kunstnernes skildringer af landskab og
folkeliv øgede det københavnske borgerskabs kendskab til
Sønderho på Fanø. Foto: Brian Kristensen.
112