ladne retorik gjorde intet indtryk på dommerne. De idømte
ham en ekstrastraf på to år og flere måneders ophold i en
enecelle. Hertil kom, at han nu også skulle være iført læn-
ker, når han arbejdede.
Med tillægsstraffen lykkedes det endelig retssystemet
at knække den stridbare Thijs Jacobs. Han forvandlede sig
til en mønsterfange og optrådte i de følgende år gentagne
gange i rollen som stikker overfor sine medfanger. For disse
ydelser modtog Thijs flere strafnedsættelser, hvilket resulte-
rede i, at han blev løsladt i 1650 efter at have afsonet halv-
delen af sin fængselsstraf. Betingelsen for løsladelsen var, at
Thijs forlod Amsterdam. Forudsigeligt nok kunne han ikke
holde sig væk fra byen, og 1661 blev den 47-årige ripen-
ser arresteret for ikke at have efterlevet udvisningsdommen.
Herefter er retsprotokollerne tavse om Thijs Jacobs. I hvert
fald retsprotokollerne i Amsterdam.
Thijs ”Potje Beulling” Jacobs tilhører en gruppe af dan-
ske mænd, hvis indvandring til Amsterdam udviklede sig
usædvanligt dramatisk. I blandt dem finder vi også en et
par religiøse fantaster, en falskmøntner og flere mordere.
Thijs Jacobs fra Ribe gik ind og ud af de hollandske fængsler i den første halvdel af 1600-tallet. Blandt de mænd, der optrådte som dommer,
i en af Thijs’ mange retssager var Frans Banninck Cocq, som Rembrandt portrætterede i Nattevagten. Cocq er den sortklædte herre midt i
billedet. Rembrandt van Rijn: ”De Nachtwacht” (1642). Olie på lærred. Rijksmuseum, Amsterdam.
19