126
        
        
          noget op på bestemmelserne, og som noget væsentligt blev
        
        
          der etableret et større naturvidenskabeligt referenceområde
        
        
          omkring Hobo Dyb mellem Skallingen og Langli. I kraft af
        
        
          Vadehavets nye status fortsatte arbejdet med at beskytte de
        
        
          unikke naturværdier, og især afvejningen af forholdet mel-
        
        
          lem Vadehavets benyttelse og beskyttelse har i de seneste
        
        
          årtier givet anledning til mange drøftelser vedrørende især
        
        
          færdsel, fiskeri og jagt i området. Der blev bl.a. indført be-
        
        
          grænsninger for jagten på søterritoriet, og jagt ved vadning
        
        
          og jagt fra motorbåd inden for øerne blev forbudt for at for-
        
        
          bedre forholdene for Ederfuglen
        
        
          
            36
          
        
        
          .
        
        
          Jagten kom atter i fokus i 1991, hvor miljøministrene fra
        
        
          de tre vadehavslande vedtog, at jagten på trækkende vand-
        
        
          fugle i hele det trilaterale beskyttelsesområde skulle udfa-
        
        
          ses. Det skete på trods af et lokalt udarbejdet forslag fra
        
        
          Den Danske Vadehavsgruppe til en fremtidig forvaltning af
        
        
          jagten, som bl.a. både jægere og ornitologer kunne støtte.
        
        
          Beslutningen på ministerkonferencen i 1991 gav således
        
        
          anledning til flere års tovtrækkeri om jagten, som i 1997
        
        
          resulterede i en aftale mellem de grønne organisationer og
        
        
          Miljø- og Energiministeriet, som skulle afløse beslutningen
        
        
          fra 1991. Denne aftale og dens principper for jagt på træk-
        
        
          kende vandfugle blev sanktioneret ved ministerkonferencen
        
        
          i 1997, og resulterede i en revision af bekendtgørelsen for
        
        
          Vadehavet i 1998. Herved blev jagten på en del forlandsarea-
        
        
          ler bevaret mod, at den blev lukket på nogle større statsejede
        
        
          arealer på Skallingen, Fanø og Rømø
        
        
          
            37
          
        
        
          . Siden 1998 er der
        
        
          ikke sket væsentlige ændringer af reservatbestemmelserne.
        
        
          
            Internationale bestemmelser
          
        
        
          Sideløbende med den nationale lovgivning, har Danmark,
        
        
          Tyskland og Holland siden 1982 gennem Det Trilaterale
        
        
          Vadehavssamarbejde søgt at koordinere forvaltningen og
        
        
          beskyttelsen af Vadehavet. Det sker via en fælles erklæring,
        
        
          som miljøministrene fra de tre lande har underskrevet, og
        
        
          det har bl.a. ført til, at man i 1997 vedtog Vadehavsplanen,
        
        
          som er en fælles forvaltningsstrategi for hele det fælles be-
        
        
          skyttelsesområde. Der er med planen og aftalerne ikke tale
        
        
          om fælles lovgivning, og samarbejdet bygger til stadighed
        
        
          på, at de enkelte lande kan lade målsætningerne og retnings-
        
        
          linierne indarbejde i den nationale lovgivning og planlæg-
        
        
          ning, ligesom der også lægges vægt på inddragelsen af lo-
        
        
          kalbefolkningerne i de vigtige beslutninger om Vadehavets
        
        
          forvaltning.
        
        
          Ud over Det Trilaterale Vadehavssamarbejde er den dan-
        
        
          ske del afVadehavet omfattet af nogle internationale konven-
        
        
          tioner og aftaler, som på forskellig vis har indflydelse på den
        
        
          daglige forvaltning af området. Hertil hører, at Vadehavet i
        
        
          kraft af Danmarks tilslutning til Ramsarkonventionen om
        
        
          beskyttelsen af værdifulde vådområder og levesteder for
        
        
          vandfugle i 1977, er udlagt som Ramsarområde. Senere
        
        
          blev der i medfør af EF-fuglebeskyttelsesdirektivet fra
        
        
          1979 udlagt ni beskyttelsesområder i 1994, som dækker
        
        
          hele den danske del af Vadehavet – inklusive de havskabte,
        
        
          inddigede og fuglerige marskarealer bag havdigerne. EF-
        
        
          fuglebeskyttelsesdirektivet har til formål at forpligte med-
        
        
          lemsstaterne i EU til at sikre levestederne for en lang række
        
        
          fuglearter, og at disse fuglearters bevaringsstatus enten er
        
        
          eller bliver gunstig. Senest er EF-habitatdirektivet kommet
        
        
          til, og dette direktiv fra 1992 har til formål at beskytte en
        
        
          lang række naturtyper og arter (ikke fuglearter). I forlængel-
        
        
          se heraf blev Vadehavet udlagt som habitatområde i 1998,
        
        
          og mange af de naturtyper som direktivet omfatter, har stor
        
        
          betydning som levested for både ynglende og trækkende
        
        
          fugle i området. Endelig har Danmark tiltrådt den såkaldte
        
        
          „trækfugleaftale” under Bonn-konventionen, og formålet
        
        
          med denne aftale er blandt andet, at der udarbejdes fælles
        
        
          forvaltningsplaner for arter eller artsgrupper, som benytter
        
        
          Den Østatlantiske Trækrute mellem yngleområder i nord og
        
        
          raste- og overvintringsområder i Europa og Afrika.
        
        
          Helt aktuelt arbejdes der i disse år også på at udmøn-
        
        
          te bestemmelserne i de EU-baserede direktiver og aftaler,
        
        
          og det sker først og fremmest igennem NATURA2000-
        
        
          planlægningen. Det indledende arbejde med denne plan-
        
        
          lægning er sat i værk, og målet er, at der for samtlige danske
        
        
          NATURA2000-områder – herunder Vadehavet – skal udar-
        
        
          bejdes 1. generation af kommunale og statslige handleplaner
        
        
          inden udgangen af 2010. Dette planarbejde vil naturligvis få
        
        
          stor betydning for den fremtidige forvaltning af blandt andet
        
        
          fuglelivet i Vadehavet.