126
noget op på bestemmelserne, og som noget væsentligt blev
der etableret et større naturvidenskabeligt referenceområde
omkring Hobo Dyb mellem Skallingen og Langli. I kraft af
Vadehavets nye status fortsatte arbejdet med at beskytte de
unikke naturværdier, og især afvejningen af forholdet mel-
lem Vadehavets benyttelse og beskyttelse har i de seneste
årtier givet anledning til mange drøftelser vedrørende især
færdsel, fiskeri og jagt i området. Der blev bl.a. indført be-
grænsninger for jagten på søterritoriet, og jagt ved vadning
og jagt fra motorbåd inden for øerne blev forbudt for at for-
bedre forholdene for Ederfuglen
36
.
Jagten kom atter i fokus i 1991, hvor miljøministrene fra
de tre vadehavslande vedtog, at jagten på trækkende vand-
fugle i hele det trilaterale beskyttelsesområde skulle udfa-
ses. Det skete på trods af et lokalt udarbejdet forslag fra
Den Danske Vadehavsgruppe til en fremtidig forvaltning af
jagten, som bl.a. både jægere og ornitologer kunne støtte.
Beslutningen på ministerkonferencen i 1991 gav således
anledning til flere års tovtrækkeri om jagten, som i 1997
resulterede i en aftale mellem de grønne organisationer og
Miljø- og Energiministeriet, som skulle afløse beslutningen
fra 1991. Denne aftale og dens principper for jagt på træk-
kende vandfugle blev sanktioneret ved ministerkonferencen
i 1997, og resulterede i en revision af bekendtgørelsen for
Vadehavet i 1998. Herved blev jagten på en del forlandsarea-
ler bevaret mod, at den blev lukket på nogle større statsejede
arealer på Skallingen, Fanø og Rømø
37
. Siden 1998 er der
ikke sket væsentlige ændringer af reservatbestemmelserne.
Internationale bestemmelser
Sideløbende med den nationale lovgivning, har Danmark,
Tyskland og Holland siden 1982 gennem Det Trilaterale
Vadehavssamarbejde søgt at koordinere forvaltningen og
beskyttelsen af Vadehavet. Det sker via en fælles erklæring,
som miljøministrene fra de tre lande har underskrevet, og
det har bl.a. ført til, at man i 1997 vedtog Vadehavsplanen,
som er en fælles forvaltningsstrategi for hele det fælles be-
skyttelsesområde. Der er med planen og aftalerne ikke tale
om fælles lovgivning, og samarbejdet bygger til stadighed
på, at de enkelte lande kan lade målsætningerne og retnings-
linierne indarbejde i den nationale lovgivning og planlæg-
ning, ligesom der også lægges vægt på inddragelsen af lo-
kalbefolkningerne i de vigtige beslutninger om Vadehavets
forvaltning.
Ud over Det Trilaterale Vadehavssamarbejde er den dan-
ske del afVadehavet omfattet af nogle internationale konven-
tioner og aftaler, som på forskellig vis har indflydelse på den
daglige forvaltning af området. Hertil hører, at Vadehavet i
kraft af Danmarks tilslutning til Ramsarkonventionen om
beskyttelsen af værdifulde vådområder og levesteder for
vandfugle i 1977, er udlagt som Ramsarområde. Senere
blev der i medfør af EF-fuglebeskyttelsesdirektivet fra
1979 udlagt ni beskyttelsesområder i 1994, som dækker
hele den danske del af Vadehavet – inklusive de havskabte,
inddigede og fuglerige marskarealer bag havdigerne. EF-
fuglebeskyttelsesdirektivet har til formål at forpligte med-
lemsstaterne i EU til at sikre levestederne for en lang række
fuglearter, og at disse fuglearters bevaringsstatus enten er
eller bliver gunstig. Senest er EF-habitatdirektivet kommet
til, og dette direktiv fra 1992 har til formål at beskytte en
lang række naturtyper og arter (ikke fuglearter). I forlængel-
se heraf blev Vadehavet udlagt som habitatområde i 1998,
og mange af de naturtyper som direktivet omfatter, har stor
betydning som levested for både ynglende og trækkende
fugle i området. Endelig har Danmark tiltrådt den såkaldte
„trækfugleaftale” under Bonn-konventionen, og formålet
med denne aftale er blandt andet, at der udarbejdes fælles
forvaltningsplaner for arter eller artsgrupper, som benytter
Den Østatlantiske Trækrute mellem yngleområder i nord og
raste- og overvintringsområder i Europa og Afrika.
Helt aktuelt arbejdes der i disse år også på at udmøn-
te bestemmelserne i de EU-baserede direktiver og aftaler,
og det sker først og fremmest igennem NATURA2000-
planlægningen. Det indledende arbejde med denne plan-
lægning er sat i værk, og målet er, at der for samtlige danske
NATURA2000-områder – herunder Vadehavet – skal udar-
bejdes 1. generation af kommunale og statslige handleplaner
inden udgangen af 2010. Dette planarbejde vil naturligvis få
stor betydning for den fremtidige forvaltning af blandt andet
fuglelivet i Vadehavet.
1...,116,117,118,119,120,121,122,123,124,125 127,128,129,130,131,132,133,134,135,136,...192