150
Re-Imagine 1968
”
Re-Imagine 1968
” er, som overskriften selv afslører, ikke bare
en gen-forestilling af museets kerne og DNA, det er en over-
skrift som stiller helt skarpt på udgangspunktet for 1968. I val-
get af 1968 er desuden et fokus på det arkitektoniske. Hvordan
så bygningen og den øvrige matrikel ud i 1968, og hvordan får
vi genoplivet den ånd og den signalværdi, som byggeriet havde
i 1968, men i en moderne udgave? Igen en opgave som bygger
på en præmis om at finde det rigtige udgangspunkt og derfra
skabe noget nyt, som kan styrke museets autenticitet.
Arkitektkonkurrencen i 1965 blev vundet af en københavnsk
tegnestue bestående af arkitekterne Halldor Gunløgsson
7
og
Jørn Nielsen. I Gyldendals
Den Store Danske
, kan man især finde
spændende læsning om førstnævnte. Heri står blandt andet, at
Halldor Gunnløgssons bygninger inden for den japansk-ameri-
kansk påvirkede modernisme, især hans eget hus i Rungsted
(1958) og Tårnby Rådhus (1957-59), har placeret ham som en
af efterkrigstidens førende danske arkitekter. Opgaverne tæl-
ler i øvrigt rådhuse og administrationsbygninger i Fredericia
(1963-65) og flere sønderjyske byer, Fiskeri- og Søfartsmuseet i
Esbjerg (1966-68) og Gammel Holte Kirke (1977-78). Med Uden-
rigsministeriets markante gulstensbygninger (1977-80) på Chri-
stianshavn skabte han et monumentalt og stærkt omdebatteret
bygningsværk. Gunnløgssons sidste store indsats var vinderfor-
slaget til konkurrencen om Københavns Havns fremtid (1985).
Halldor Gunløgsson er altså en markant repræsentant for sin
tid, og har med Fiskeri- og Søfartsmuseet skabt et værk, som set
med min øjne fortjener at blive sikret for fremtiden.
De krav, man stiller til museumsbyggerier i dag, er ikke de sam-
me som for næsten 50 år siden. Ændrede krav som faktisk hand-
ler om alt andet end nye materialer og teknologi, men i stedet
er knyttet an til, hvordan vores samfund bruger museer, og
Museet set fra Tarphagevej 1969.