151
hvordan man arbejder med udstillinger. Det handler altså mere
om adfærd og brugsmønstre:
”As the role of museums in society
changes, together with museological concepts and curatorial ap-
proaches, museum architecture is changing with them”.
8
I medlemsbladet for International Council of Museums (ICOM)
udrykker Tzortzi, hvordan museer faktisk skal være meget op-
mærksomme på den ”symbiose” de indgår i med det omkring-
liggende samfund. Hvis ikke vi evner at fastholde en balance i
dette symbiotiske forhold, så er det min vurdering, at vi som
museum taber legitimitet, og dermed langsomt bliver kørt ud
Tegning fra 1968 af museet i stueplan. Her ses blandt andet muren med de afrundede hjørner, som blev opført hvor den omtalte bådehal, var tiltænkt at skulle være.
I dag er det blevet til en administrations- og udstillingsbygning. Muren ses i øvrigt også på billederne på de forgående sider.
på et sidespor. ”
Re-Imagine 1968
” er den indsats i museets stra-
tegi, som skal adressere de udfordringer museet, har i forhold
til de fysiske rammer. En indsats som er begyndt med det der
tidligere er omtalt som fase 3 i Køreplan 2020.
Som et eksempel på hvordan man tankemæssigt har forandret
sig fra 1968 og frem til i dag, kan nævnes ønsket om en bådehal.
I Sjæk’len 1987 skriver formanden for museumsforeningen
1962 Arne Espegaard følgende:
”Danmark mangler i modsætning
til alle vores nabolande et skibsmuseum. Men vi forestiller os slet
ikke noget esbjergensisk Bygdøy, blot en beskeden bådehal med en