144
Relancering og Re-Imagine
At gennemføre en relancering kræver et indgående kendskab til
museets udgangspunkt, til museets nuværende virke og til de
forventninger der er i dag til et attraktivt museum. Målet med
relanceringen er at skabe et nyt fundament og en ny grund-
fortælling
1
tilpasset en ny epoke og nye præmisser, men med
respekt for udgangspunktet. Deraf navnet
Re-Imagine
.
Fiskeri- og Søfartsmuseet har fra starten i 1968 været en stor
og vigtig aktør på den danske museumsscene, ligesom museet
gennem alle årene har indtaget en særlig position blandt Es-
bjergs indbyggere. Den position skal vi naturligvis bevare, men
positionen er ikke naturgiven. En aktør som Fiskeri- og Søfarts-
museet skal derfor i høj grad forholde sig til, at det omkringlig-
gende museumslandskab er i gang med at definere en ny su-
perliga af museumsattraktioner anført af Moesgaard Museum,
M/S Museet for Søfart, Vadehavscentret og det kommende Tir-
pitz, som åbner sommeren 2017. Museer der på hver sin måde
evner at forene formidling, oplevelser, arkitektur og mad på en
ny og interessant facon.
Forventningerne til et museum er ikke de samme som for 15 år
siden. Med et stigende udbud af spændende attraktioner med
udfordrende arkitektur, og med holdninger til mad og drikke,
forventer museumsgæster i dag en totaloplevelse, hvor fokus
i stigende grad er på alt det, som er uden om indholdet/udstil-
lingerne.
2
Skal man fremadrettet evne at forene museum og attrak-
tion til en museumsattraktion, må man tage opgaven med
at skabe en totaloplevelse alvorligt. Første lektie er at være
imødekommende og publikumsorienteret samt imødegå de nu-
værende, men også kommende gæsters behov. Især det sidste
er en vigtig, men svær øvelse.
Fiskeri- og Søfartsmuseets størrelse og kompetencer taget i be-
tragtning er det på ingen måde utænkeligt, at vi med vilje, pas-
sion og kampgejst kan placere os i den nye superliga, men det
er langt fra nogen selvfølge. Museet skal derfor lægge en strate-
gi for, hvordan vi med større naturlighed og gennemslagskraft
kan indtage en plads i den nye superliga af museumsattraktio-
ner i Danmark.
Skal vores ambition om at forblive i superligaen lykkes, skal vi
blive bedre til at forholde os til vores omgivelser og deres for-
ventninger til museet. Det er vores brændende platform. Og vo-
res svar på at håndtere den brændende platform kaldes for
Re-
Imagine. Re-Imagine
indeholder en plan for, hvordan vi imøde-
går de udfordringer, vi står overfor. Planen har en tidshorisont
som rækker frem til 2020, og har derfor overskriften ”Køreplan
2020”. Køreplan 2020 består af tre faser.
Fase 1 blev gennemført i andet og tredje kvartal af 2016, og
handlede om at finde ind til vores kerne
3
, for på den baggrund
at bygge vores nye fundament (her forstået som værdier,
mission og vision og fire husløfter – se figur 1). I tillæg formu-
lerede vi en grundfortælling (se figur 2), fem strategiske mål,
en kommunikations- og PR-plan og en designguide, der visu-
elt sætter kursen for den kommende tid. De to sidste indsatser
med assistance fra eksterne konsulenter.
Fase 2 handlede om de organisatoriske rammer, som skal om-
sætte det nye fundament og den nye strategi. Denne fase nåede
kun at blive igangsat i tredje kvartal af 2016, og vil således skulle
udrulles til fulde i 2017 og 2018.
Og sluttelig en fase 3 som har fokus på de fysiske rammer, som
bærer tydeligt præg af 49 års brug og mere end syv millioner
gæster. Fase 3 er ligesom fase 2 igangsat i slutningen af 2016,
og er et område, som i de kommende år vil indgå som en central
del af museets relanceringsstrategi med et klimaks den 24. april
2018 i forbindelse med museets 50-års jubilæum.
Et af de centrale elementer i den nye strategi er de fysiske ram-
mer, som både skal opgraderes og smelte tydeligere sammen til
en helhed for på den måde at forene vores fysiske rammer med
den nye identitet (eller mere rammende
brand
4
), som vi ønsker at
skabe og kommunikere fremadrettet. Dette vil samtidig give et