Previous Page  135 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 135 / 196 Next Page
Page Background

uerstattelige og enestående naturreservater. Foreningen har

også til formål at fremme interessen for disse områder og i

sin praksis gå ud fra den erkendelse, at mennesket er en del

af økosystemet”

10

Foreningens arbejde går altså på to ben: Dels ønsker

man at bevare det, man opfatter som ”uerstattelige” natur-

værdier, dels ønsker man at sprede interessen for området.

Dobbeltheden afspejler sig i foreningens motto:

”Wijs met

het Wadden Zee”,

der spiller på det hollandske ord

wijs’

dobbelte betydning som på den ene side vis eller klog og på

den anden side at være stolt af noget. Budskabet er, at man

skal være fornuftig i omgangen med Vadehavet, men også at

denne relation bør være båret af en kærlighed til og stolthed

over området. Beskyttelsen af Vadehavet er med andre ord

ikke kun begrundet i videnskabelige argumenter om øko-

systemets udstrækning og sundhedstilstand. Den inkluderer

også en følelsesmæssig dimension, der tilbyder den, der går

ind i dette arbejde, en særegen og positiv identitet. Iden-

tifikationen med

natursagen

er populær i 1970’erne, og

foreningen får snart mange medlemmer,

11

specielt blandt de

unge og veluddannede i de hollandske storbyer, der søger

mod naturen som en del af opgøret med det, de oplever som,

forældregenerationens materialistiske værdier og levevis.

12

Vadehavsforeningen er en græsrodsorganisation, en så-

kaldt NGO, og som sådan baseret på sine medlemmer. En

stor del af dens arbejde handler således om at informere og

servicere medlemmerne. Men det er også en forening, der

hurtigt forstår, at det kræver politisk indflydelse at nå de

mål om et beskyttet Vadehav, som den har sat sig. Op igen-

nem 1970’erne arbejder Vadehavsforeningen således på at

opbygge et image som en seriøs og velinformeret organi-

sation, og ved at deltage i så mange politiske organer som

muligt søger den samtidigt at demokratisere de politiske be-

slutningsgange, så naturorganisationernes stemme vil blive

taget med på råd.

13

Igen hjælpes foreningen på vej af det politiske klima. I

1973 kommer en venstreliberal regering til magten i Hol-

land, og den nedsætter i 1974 en kommission, ”Meyer-

kommissionen”, der skal undersøge moderniseringsbestræ-

belsernes indflydelse på Vadehavets økologiske ve og vel.

Kommissionen foreslår, at man skaber en offentlig instans,

der skal samle trådene, og Vadehavsforeningen slår i denne

forbindelse til lyd for, at der nedsættes et vadehavsråd be-

stående af

”repræsentanter fra de lavere myndigheder, de

enkelte natur- og miljøbeskyttende organisationer og viden-

skaben,”

14

der skal sikre, at indsatsen for Vadehavet koordi-

neres indtil en endelig international forvaltning kan falde på

plads. Dette råd,

”Raad vor de Wadden”

eksisterer stadig,

og hele ideen med et forum af interessenter, der diskute-

rer Vadehavets forvaltning, er siden blevet adopteret både i

Danmark og de tyske delstater, Slesvig-Holsten, Hamborg

og Nedersaksen, således at alle berørte områder i dag har et

Rådgivende Udvalg for Vadehavet.

Politiske mærkesager

I forlængelse af Kees Wevers opråb er den første opgave,

som Vadehavsforeningen kaster sig over, at forhindre yder-

ligere inddigning af det hollandske Vadehav. Planerne er,

som Kees Wevers forventede, del af den større Deltaplan,

der skal hindre en gentagelse af katastrofen i 1953, hvor

mere end 1800 mennesker druknede

15

. Opbakningen til den-

ne plan er stor i lokalbefolkningen, hvor sikkerhed opleves

som tidens absolut vigtigste politiske spørgsmål. Samtidigt

hilses udsigten til mere landbrug og øget turisme velkom-

men, idet begge tiltag forventes at kunne bidrage til en bedre

økonomi i vadehavsområdet. Trods store gasfund i Vadeha-

vet er området stadig forholdsvist fattigt,

16

og mange er del-

vist afhængige af de ressourcer (fisk, muslinger, æg mv.),

som de kan hente i naturen som supplement til en beskeden

husholdning

17

. Nu kommer der så en forening, der ikke blot

advokerer for, at dæmningsbyggeriet skal indstilles, men

hævder, at flere af de menneskelige aktiviteter i området

kan være skadelige for naturens økosystem, og at de derfor

bør om ikke standses så i det mindste begrænses. Resultatet

er, at der ret hurtigt opbygges et modsætningsforhold mel-

lem Vadehavsforeningen og store dele af de lokale sam-

fund, specielt på øerne. Spændingerne bliver ikke mindre,

da Vadehavsforeningen i slutningen af 1970’erne begynder

at bruge retssager som middel til at opnå sine mål.

18

Ifølge

daværende, nu afdøde, jurist i Vadehavsforeningen, Karel

133