

sen til det vadehavsnetværk, der eksisterer den dag i dag, og
som over årene har haft uvurderlig betydning for den førte
vadehavspolitik i alle tre lande.
41
For Svend Tougaard betyder mødet med Jan Abrahamse
helt konkret, at han får kendskab til den hollandske vade-
havsdebat, hvilket gør ham mere bevidst om de politiske
dimensioner i den eksisterende naturforvaltning, også i
Danmark. Da sagen om Det Fremskudte Dige
42
tager fart
i midten af 1970’erne, vælger Svend Tougaard således at
etablere en lokal vadehavsgruppe, der kan repræsentere det
lokale synspunkt udadtil. Tougaard kan dog ikke se behovet
for at skabe en helt ny forening som den hollandske Vade-
havsforening, for, som han siger:
”Vi havde jo foreninger
nok.”
43
I stedet vælger han i 1976 at etablere Den Danske
Vadehavsgruppe som en paraplyorganisation, der kan samle
de eksisterende erhvervs- og brugerforeninger i et forplig-
tende samarbejde. Håbet er at etablere et forum, der gennem
intern diskussion og afklaring kan finde fælles fodslag om
de væsentligste punkter, således at man kan undgå medi-
ernes politisering, der ellers, ifølge Tougaard, ofte blokerer
for ethvert forsøg på konstruktivt samarbejde. Hvor den
hollandske Vadehavsforening af og til bliver beskyldt for at
være elitær, er Svend Tougaards projekt altså mere folke-
ligt, men inspirationen fra Vadehavsforeningen fornægter
sig ikke. Den danske Vadehavsgruppe adopterer både Va-
dehavsforeningens karakteristiske logo med en stor rund,
rød sol og en stiliseret fugl
44
, der flyver mod horisonten, og
dens motto, der i den danske oversættelse
”Værn Vadeha-
vet”
kommer til at pryde gruppens brevpapir
45
. Gruppen var
i mange år en toneangivende deltager i det danske vadehavs-
arbejde, og den er siden blev set som en model for inddra-
gelsen af lokale interessenter i naturforvaltningsspørgsmål.
Svend Tougaard lægger aldrig skjul på sine egne hold-
ninger til naturbeskyttelse. Han deltager ivrigt i det trila-
terale videnskabelige samarbejde, og Vadehavsgruppen
indgår – i de første år som oftest repræsenteret ved davæ-
rende dansk koordinator for gruppen, John Frederiksen − i
de grønne NGOers trilaterale netværk, det ”internationale
koordinationsteam” eller som det senere kom til at hedde
”Wadden Sea Team”
. Denne gruppe hjælper ikke kun den
politiske diskussion og det diplomatiske samarbejde på vej
med kommentarer til den officielle regeringspolitik via de
såkaldte
”Statement of Concerns”.
De organiserer også
kampagner og aktioner som fælles skibstogter og cykelture
til regeringskonferencerne med henblik på at lægge et of-
fentligt pres på ministrene og påvirke den førte vadehavs-
politik. Det er også denne gruppe, der i 1985 kommer med
ideen til et Fælles Vadehavssekretariat, der efterfølgende
placeres i Wilhelmshaven i Tyskland.
46
Set i et mere overordnet perspektiv betyder Vadehavsfor-
eningens interesse for det danske Vadehav, at der kommer
en større bevidsthed om områdets naturværdier i lokalom-
rådet, at de danske aktivister får mulighed for at trække på
den erfaring, som deres hollandske kolleger allerede har hø-
stet i kampen om Vadehavets beskyttelse, og endeligt at de
herved for mulighed for at påvirke den samlede, trilaterale
forvaltningsindsats.
50 år og hvad så?
Man skulle måske tro, at Vadehavsforeningens medarbej-
dere efter 50 års indsats for Vadehavets beskyttelse og med
udnævnelsen som UNESCO Verdensarv i 2009
47
kunne
pakke sammen i sikker forvisning om, at Vadehavet herefter
vil klare sig fint uden deres hjælp. Men spørger man med-
arbejderne selv, er beskyttelsen af Vadehavet et arbejde, der
aldrig kan gøres helt færdigt. Der er både gamle problemer
som gasudvindingen og nye udfordringer såsom klimafor-
andringer og invasive arter, der potentielt kan true Vadeha-
vets økosystem. Der er nok at tage fat på.
Som Holland så Danmark –
logoet for Den danske Vade-
havsgruppe. Venligst udlånt
af Svend Tougaard.
138