

Bemanding
Det er kun skibslisten fra 1798, der fortæller, hvilken be-
manding fartøjerne havde. Af listen fremgår, at de mindste
fartøjer havde en besætning på to mand, ofte skipper og
matros. Fartøjer på fem læster og opad havde tre mand om
bord, typisk skipper, matros og dreng. Kun de fem største
skibe ved Varde toldsted, alle hjemmehørende på Fanø,
havde en større besætning. Det største, en brig på 77 læster,
havde en styrmand, 36 matroser og tre drenge. Når det gæl-
der fartøjerne hjemmehørende på fastlandet, havde kun de
to største skibe, en jagt og en galease på henholdsvis 18,5
og 14 læster en tremands besætning – styrmand, matros og
dreng – mens everterne og bådene kun havde skipper og
matros, men ingen skibsdreng. Dermed var bemandingen i
Varde-flåden på 16 mand. Ved hele toldstedet incl. Fanø var
foruden skipperne beskæftiget 211 sømænd.
Udviklingen på Fanø
Udviklingen ved Varde toldsted var uløseligt forbundet
med udviklingen i Fanøs flåde.
28
Igennem toldbøgerne kan
man følge småbådene fra Fanø og deres livlige aktivitet i
1730’erne og 1760’erne, når de fortoldede ved Varde told-
sted.
Tendensen var, at fannikerne fortrinsvis sejlede med jy-
depotter og fisk til Elben i små både, mens de større skibe,
som var hjemmehørende på fastlandet, sejlede længere væk
og havde en mere sammensat last.
29
Et indtryk af Fanø-flå-
dens størrelse i 1730’erne kan man få gennem toldbøgerne
for Ribe,
30
hvorunder hele øen – både Sønderho og Fanø –
hørte på det tidspunkt. Ribe havde kun ét hjemmehørende
fartøj, en smakke på 11 læster bygget i Stavern i Vestfris-
land. Fanø-flåden, derimod, bestod i 1731 og 1733 af hen-
holdsvis 62 og 68 småbåde med et samlet læstetal på hen-
holdsvis 40 og 45. Langt størsteparten af Fanø-bådene var
på mellem ½ og 1 læst. Kun to var større, og de var begge
tilkommet i 1733: En evert på to læster og en båd på halv-
anden læst. Everten havde i årets løb være i Altona at hente
købmandsvarer, en forholdsvis usædvanlig aktivitet for et
Fanø-fartøj på det tidspunkt. Det er i øvrigt første gang vi i
toldregnskabernes skibslister møder betegnelsen evert.
Om småbådene fra Fanø hed det i toldbogen, at de var
bygget og hjemmehørende ”paa Ejlandet Fanøe og Sønder-
hoe”. Ifølge toldbogen havde øen altså allerede på dette tids-
punkt et ret omfattende byggeri, godt nok kun af småbåde,
men det blev alligevel til en samlet tonnage på omtrent fire
gange størrelsen af Ribes eneste hjemmehørende skib og
til mellem en fjerdedel og en tredjedel af Vardes samlede
hjemmehørende flåde. Desuden er det bemærkelsesværdigt,
at der mellem 1731 og 1733 var kommet to nye, lidt større
fartøjer til på øen, hvis samlede tonnage dermed var gået
fem læster frem, mens tonnagen ved Varde tolddistrikt i
samme tidsrum var gået ned med omkring 20 læster. Man
aner optakten til den kommende udvikling.
Da birkefogeden i 1771 skrev sin indberetning om skibs-
fartens tilstand på Fanø, var denne udvikling blevet konkret.
Han angav, at øens flåde bestod af 45 skibe og 60 dæksbåde,
i alt 105 fartøjer.
31
I 1783 var øens søfart vokset til at være
den tredjestørste flåde i provinsen efter Dragør ogAalborg.
32
Vi møder øens fartøjer igen i skibslisten fra 1798, hvor
Fanø – men ikke Sønderho – var kommet under Varde Told-
distrikt. I dette år udgjorde Fanø-flåden alene 79 fartøjer
med en samlet læstestørrelse på 557, knap 13 gange så stor
som hele øens flåde i 1733. Gennemsnitsstørrelsen pr. skib
var steget fra 1,5 læster i 1733 til 7 læster i 1798. Den tid var
forbi, hvor det kun var små både, der var hjemmehørende
på Fanø. De to største skibe på Fanø på henholdsvis 77 og
71 læster tog på hvalfangst ved Grønland med en Rømø-
skipper ved roret, og to andre store skibe tog på fiskeri ved
Island med en Fanø-skipper. Først på sjettepladsen kom et
skib fra fastlandet, en Hjerting-jagt på 18,5 læst.
Rollerne var byttet om. Fra at have været hjemsted for
småbåde, var Fanø nu hjemsted for toldstedets største skibe.
Fanø-skibene deltog i såvel hvalfangst som islandsfiskeri og
varetog trafikken på Norge og Holland. Efter åbningen af
Den Slesvig-Holstenske Kanal (Ejderkanalen) i 1784 kom
Fanø-fartøjerne også til København, mens lokalfarten var
overladt til fastlandsfartøjerne, som sjældent kom længere
væk end Altona.
52 af de 79 Fanø-fartøjer var everter – en skibstype, der
ikke tidligere havde optrådt i Varde toldregnskab, men som
35