Skibsfarten til Færøerne
- under Den kongelige færøske Handel 1709 - 1856
Af Ole Dam Mortensøn
I denne artikel er emnet Færøernes skibsfart i den lange pe-
riode, hvor handlen på øerne var monopoliseret. Hvordan
foregik handlen, hvilke varer medførte skibene og hvordan
var færingernes indstilling til monopolhandlen gennem ti-
den? To tidligere studier, nemlig Anton Degns 1929 og Peter
Korsgaards 1981 har behandlet emnet monopolhandlen,
men her fokuseres på skibsfarten, så vidt kildematerialet i
Rigsarkivet og pladsen tillader.
1
Den kongelige Handels start
Færøerne, Island og Grønland er eller har været dele af det
danske kongerige og opretholdelsen af skibsforbindelse til
disse steder fra Danmark og Norge har været en betingelse
for de nordatlantiske samfunds overlevelse og udvikling og
for hævdelse af den danske suverænitet. Regelmæssig be-
sejling var derfor et prærogativ for de ansvarlige kongelige
embedsmænd, såvel de udsendte som embedsmændene i
centraladministrationen. At det overhovedet kunne lade sig
gøre skyldtes den veludviklede søfart i Danmark - Norge
med duelige søfolk og handelsmænd.
I 1709 overtog kronen forvaltningen af handelsmonopo-
let på Færøerne. Det havde været i hænderne på Christoffer
Gabel, der i 1661 havde fået øerne som len af Frederik III.
Gabel havde bortforpagtet handlen til købmænd, og klager-
ne var mange. Dels var varetilførslen utilstrækkelig og dels
var priserne for de færøske varer for lave. William Heinesen
har i sin roman ”Det gode håb” givet en dramatisk beretning
af det gabelske regimente. Efter Gabel overtog sønnen lenet,
men ved dennes død i 1708 kom øerne atter under kronen,
og rentekammeret blev ansvarlig for øernes administration
og handel. Rentekammeret drev handlen på øerne med en
administrerende købmand i København og en handelsfor-
valter i Torshavn. Landfogeden opkrævede de kongelige
skatter – landskylden – som overvejende blev betalt in natu-
ra og opbevaret i landskyldsboden på Tinganes i Torshavn.
2
Lige ved siden af lå kramboden, hvor al handel på øerne
skete. Af praktiske grunde blev landskyldsvarer ekspederet
via kramboden, men varerne var regnskabsmæssigt opdelt.
Der handledes ud fra en af rentekammeret fastlagt varetakst.
Skønt Færøernes grundlæggende erhverv var landbrug, var
øerne ligesom Norge afhængig af indførsel af korn fra Dan-
mark, da deres egen kornavl var beskeden. Korntilførslerne
var en livsnødvendighed. Den lange transport over havet
skabte stor forsyningsusikkerhed. Skibe forliste på rejsen,
andre fik havari og kornet i lasten blev ødelagt. Hertil kom
krig og ufred. Under Store nordiske Krig kneb det med at
opretholde skibsfarten til øerne, og i 1720 rapporteredes om
truende hungersnød, især kneb det med føde på den mest
isolerede ø Suderø.
Cargason – handel
Monopolet forpligtede Handlen til at forsyne øerne ikke kun
med korn, men med alle de varer som øerne ikke selv kunne
fremstille og det var ikke så lidt. De meget sammensatte la-
ster blev kaldt cargason eller cargaison – fransk for ladning.
Som returlast til Danmark medtog skibene de varer øerne
selv kunne producere. Hvalfangsten, som blev drevet inten-
sivt, gav et overskud af tran og det store fårehold gav uld,
som kunne forarbejdes. Et kig i regnskabet for 1730 viser at
købmand Claus Poulsens drev ”negotien udi Færøe”.
3
41