stort mødelokale. Postbesørgelsen til og fra øerne foregik
med skibene og i 1801 blev en postkasse til breve til Færø-
erne opsat ved den kongelige handelsbod.
På Grønlandsk Handels Plads opførtes i 1767 af murer-
mester J.C. Conradi et stort muret pakhus. Bygherre var Det
almindelige Handelskompagni, som havde koncession på den
nordatlantiske monopolhandel. Bygningen blev først kaldt
det islandske pakhus og siden det grønlandske pakhus. Da
handelskompagniet ophørte, overtog Den kongelige grøn-
landske Handel pakhuset og i 1810 føjedes et mindre nyt
pakhus til. Den kgl. grønlandske Handel brugte dog selv kun
en beskeden del af det store pakhus, som havde 5 etager med
hver 4 lofter på de fire nederste og 2 på den øverste etage.
De fleste lofter blev udlejet til de kongelige kornvarers op-
bevaring samt til de af byens grosserer og købmænd, som
handlede med korn.
8
En udfordring af monopolet
Andre skibe end Handlens ankom til Torshavn og Færøerne.
I 1806 ses f.eks. at foruden Handlens tre skibe fik to andre
skibe sundhedsattest for at anløbe øerne. Det var skipper
Hans Jensen Schruld med ELISA og skipper Henrich Prott
med CAREL. De fremmede skibe var typisk ballastede.
Skibsfarten respekterede stort set monopolet,
9
men i 1805
havde den erfarne skipper, tidligere skibsfører for Handlens
skib THETIS, Poul Nolsøe fra Suderø, købt et skibsvrag og
sat det i stand og begyndte som den første færing at sejle i
fragtfart med eget skib. Nolsøe var dermed nærmest dømt til
at bryde monopolet. I august 1806 blev han tiltalt for urigtig
omgang med sine skibspapirer og fik af handelskammeret
ordre til, at holde sig fra handelsfart på Færøerne. Efterføl-
gende blev han anklaget for at have foretaget ulovlig handel
og blev dømt til under ed at udskibe sine ulovligt indførte
varer eller at betale en bod på 735 rdl.
Skipper Nolsøe valgte at aflægge eden, men dermed var
sagen langt fra ude af verden. Tværtimod skulle denne sag
vise sig at blive en alvorlig udfordring af Handlens monopol.
Nolsøe appellerede sagen til højesteret i København og gik
derpå til modangreb på embedsmænd på øerne. Han skrev
til rentekammeret og grev Reventlow, at forvalter Hilcker
sendte varer og penge til at købe trøjer for og at forvalter
Mørch og kaptajn Løbner
m.fl.købte tusindvis af trøjer. Vi-
dere klagede han over at sagen mod ham var rejst på blotte
formodninger, idet der intet bevis var mod ham. Han frem-
førte, at indbyggerne længe havde klaget over mangler ved
Handlens varer og deres slette kvalitet og fremhævede, at
Suderøs beboere på landstinget havde begæret frihandel på
deres ø. Nolsøes næste træk var, at rejse rundt på øerne for
at „stemme Almuen imod den kongelige Enehandel”. Han
sammenkaldte alle bygdelaug til et møde i Torshavn 25/8
1806 og hensigten var at sende en deputation til kongen i
København for at ansøge om en bedre indretning af handlen.
Ifølge kommandant Løbner og lagmand Hamershaimb ud-
nyttede Nolsøe utilfredsheden med handels- og kornpriser.
Nolsøe fortsatte sit angreb på monopolet med at kræve
tingsvidneforhør, hvor han ville have oplyst at smughandel
i lang tid havde eksisteret på Færøerne. Videre angav han
sysselmand John Christensen på Strømø for at have solgt
adskillige varer uden om Handlen. En undersøgelse af sys-
selmanden viste dog at der ikke var meget at lægge ham til
last, men vidner hævdede at smughandel i lang tid havde
fundet sted i Torshavn. Sysselmand Christensen svarede
igen og anklagede Nolsøe for at have oplag og udsalg på
Maleri af pakhuse og både ved Kgl. Grønlandske Handels Plads
1818, udført af N.J. Bredahl. Maleriet findes på Københavns
Museum.
46