afbede fri handel, da vi fattige indbyggere ej kan vente an-
det end ulykke derved….
Resultatet blev at monopolet opret-
holdtes og Den kongelige grønlandske og færøske Handel
fortsatte. Handlen satte nye takster i aug. 1790 og fra 1801
blev taksterne regulerede hvert år. I København stod en an-
sat købmand for indkøb af varer til Færøerne. Han var også
pakhusforvalter og kasserer. De færøske varer blev sendt
på auktion på Børsen, men de gjorte bud skulle godkendes
af direktionen. På Tinganes i Torshavn lå Handlens gamle
krambod og adskillige gamle og nye pakhuse. Handelsfor-
valteren modtog varerne fra København til udsalg og købte
varer til skibenes returlast. Trælaster blev lejlighedsvis hen-
tet i Norge af Handlens skibe. Klager over manglende leve-
rancer undgik man ikke og fra 1765 var der jævnligt klager
over for små kornleverancer og mangel på tømmer.
5
For årene 1790-1802 er bevaret handelsforvalterens op-
gørelser over indkomne og udgående laster til Torshavn.
6
Der ses to former for indgående laster: Dels kornlaster og af
og til en trælast, dels laster med et rigt udvalg af købmands-
varer. Skipper Jens N. Mariager med skibet JUBELFE-
STEN, ankom 6/10 1790 fra København og Isefjorden med
en sammensat last bestående af 240 tdr. byg og dertil bilæg-
gerovne, kværnsten, fransk vin, københavnsk kornbrænde-
vin, spansk salt, fransk salt, hvide ærter, byggryn, boghve-
degryn, havregryn, messingtråd, knappenåle, skonrogger,
skibsbrød, tobak, ordinære herresko, finere ditto, drengesko,
almanakker, Kingos salmebøger, Luthers katekismer, Pont-
oppidans Forklaringer, søm, jerngryder, splitter, båndstager,
staver, kardemomme, muskat, skrivepapir, hornkamme, bol-
ster, lærred, tobakspiber, hvid og kulørt tråd, bly, bøssekrudt,
200 spil kort og en hel del mere. Forskellen på værdien af
kornladninger og købmandsladninger var markant. En korn-
ladning var prissat til omkring 4.000 rdlr., mens værdien af
købmandsladningen var på knap 11.000 rdlr. En trælast som
JUBELFESTEN indkom med i august 1791 fra Drammen
var prissat til 1.061 rdlr. Besejlingen blev klaret af tre skibe,
nemlig JUBELFESTEN, galeasen ELISABETH skipper
Hans Hellesen samt briggen FORTUNA, skipper Søren N.
Mariager. De udgående færøske laster bestod af hoser, dvs.
strikkede strømper af forskellig slags, samt tran og saltet
og tørret fisk. Hoserne var langt de værdifuldeste og vær-
dien af enkelte udgående laster nåede op på 13.000 rdlr. I
1791 indkom 7 laster til Torshavn og der afsendtes 5 laster.
Sammenlagt var værdien af de indkomne laster i Torshavn
43.651 rdl. mod udgående 28.661 rdl. Skibene kom i april
og begyndelsen af maj, gik retur i maj og kom tilbage i juli
og august, for at returnere til København i september og ok-
tober og lægge op for vinteren. Der blev sejlet 6 – 7 rejser til
og fra Færøerne årligt. Enkelte returrejser foregik i ballast,
fordi der ikke var ladning. I 1800 blev besejlingen vareta-
get af andre skibe, nemlig JULIA , som lastet indkom 26/5,
ANNA MARIA, som lastet indkom 28/5, afsejlet 21/6, igen
indkom 31/8 og afsejlede 9/10, CATHARINA MARGARE-
THA indkom lastet 25/8, afsejlet lastet 23/9, samt THETIS
indkom lastet 3/9.
En ny uldvare dukkede op i disse år. På sin rejse fra Tors-
havn d. 9/10 1800 havde ANNA MARIA foruden 21.000
par hoser også 280 forskellige trøjer om bord. Strømpetil-
virkning betaltes på dette tidspunkt bedre end noget andet
arbejde på øerne, bortset fra enkelte håndværk som tømrer
og smed. En ferm pige kunne strikke 1,5 par strømper på
en dag. Strømpe- og trøjestrikkeriet betød øget fårehold og
agerbruget gik tilbage.
7
Bygninger i København
Den kongelige færøske Handels pakhus lå i 1700-årene
ved indsejlingen til Frederiksholms Kanal på venstre side.
I 1767 brændte Chr. d. IV.s bryghus, som lå på Slotshol-
mens sydvestlige hjørne lige over for Færøske Pakhus. Efter
branden valgte man at bygge et nyt bryghus på den anden
side af kanalen, hvor det færøske pakhus lå. Det var for-
faldent, og blev nedrevet i 1768 af landetaten og samme år
blev grunden overdraget til bryggerlauget, der opførte Kon-
gens Bryghus. En kort periode blev de færøske varer oplagt
i Det schimmelmanske Sukkerrafinaderi ved Knippelsbro,
men i 1772 flyttede Den kgl. færøske Handel ind i et ny-
opført mindre pakhus på Slotsholmen lige ved siden af det
genopførte gamle bryghus, som fremover blev anvendt som
magasin. Dette færøske pakhus eksisterer den dag i dag og
benyttes af Udenrigsministeriet og Trafikministeriet som et
45