HAVN blev opbragt på første rejse og ført til Göteborg. To
Fanøskibe indkøbtes så, ANNA MARIA og FRUE METTE.
Den sidstnævnte blev opbragt 12/10 ved Shetland, mens den
førstnævnte nåede frem og tilbage. Handelskommissionen
fandt også på råd til at forsyne Grønland, idet man benyttede
en flensborgsk brig DIANA, som sejlede fra Archangelsk til
Grønland. I oktober 1809 meldtes om en last korn klar til
afskibning fra Århus til Færøerne, „men intet Skib kan er-
holdes”. Et lyspunkt i 1809 var det, at ingen fjendtlige skibe
havde været i nogen af havnene på øerne.
Den danske konsul i London, Wolf, arbejdede på at in-
formere briterne om de forsyninger som beboerne i Grøn-
land og på Færøerne nødvendigvis måtte have. I 1810 blev
skibene HAABET og ANNA DOROTHEA assureret. Fra
juli blev skibe til Færøerne og Grønland forsynet med pas
og der blev sat fuldbefarne matroser fra flåden om bord i
disse skibe. Beholdningen af kornvarer i marts 1810 rakte
kun nogle måneder frem. Færingerne sad dog ikke med
hænderne i skødet. Beboerne på Suderø ønskede søpas til at
sende en storbåd til England. Bag ansøgningen var handels-
betjent Jakob Nolsøe. I september forlød det at kornvæk-
sten havde været mådelig, men heldigvis havde der været en
god grindefangst på Norderøerne, hvilket havde forebygget
den værste nød. Redningen blev dog de diplomatiske be-
stræbelser, som lykkedes. Briterne godtog de nye passer til
Grønland og Færøerne og opbringelserne af Handlens skibe
ophørte. Skibene ANNA MARIA af Fanø, NAJADEN og
DEN NYE JUBELFEST var i de følgende år i fart på øerne.
Handelens skibe og pakhuse i efterkrigstiden
Efter 1814 var Norge tabt og staten gået fallit. Englandskri-
gen havde også givet Handlen store tab og først i 1820-erne
kom den nogenlunde på ret køl.
14
En slup til fart mellem øerne
blev bygget i 1825 og fik navnet TORSHAVN. Dermed var et
længe næret ønske om en skibsforbindelse opfyldt. Beboerne
også fra de fjerneste øer som Suderø og Mykines havde indtil
da selv foretaget de lange og farefulde rejser i åbne både ind
til kramboden. Samme år købtes skibet HECTOR, som målte
50 kml og skibet AURORA, 59,5 kml. Endnu et skib kom til
i 1837, HAVFRUEN. Handlen var selvforsikrende, idet 2%
af skibenes værdi betaltes i skibsassurance ved hver ud eller
hjemrejse. Fra 1830 oprettedes en pensionskasse.
Krisen i 1820-erne resulterede i mange fallitter i de kø-
benhavnske handelshuse. Det var slut med byens tid som
international handelsby. Kun få store sejlskibe var at se i
havnen og mange pakhuse stod tomme. Det gjaldt også det
grønlandske pakhus, hvor mange loftsrum var ledige. Di-
rektionen nedsatte lejen, men det hjalp kun lidt. I stedet ryk-
kede i 1833 Den kongelige færøske Handel ind som lejer og
fik efterhånden god plads. De færøske pakhusrum var loft 2
i første etage og i de følgende år overtog Handlen loft 2, 3
og 4 i 1. etage, loft 4 i 4. etage og loft 2 i 5. etage. Hertil kom
kælderrummene nr. 2, 3 og 4.
15
Skibsfarten i 1800-årene
Indtil 1836 foregik al handel via Torshavn, men dette år op-
rettedes en handelsstation i Tværaa på Suderø, i 1838 en ditto
i Klaksvig på Bordø og 1839 en station i Fosaa i Vestmanna
på Strømø. Alle nye stationer eller etablissementer stod i for-
bindelse med Torshavn, hvorfra varerne fordeltes. Handlen
var i fremgang. De ansatte var handelsforvalter og 11 un-
derbetjente i Torshavn, to betjente i Tværå, to ditto i Klaks-
vig og to i Fosaa. I 1830'erne havde Handlen fire skibe, der
sejlede i den færøske handel. Navnene var MERCURIUS,
AURORA, HAVFRUEN og HECTOR. Handlen foretrak at
holde de samme skibe i fart, men måtte af og til chartre andre
skibe og købe nye til erstatning for de gamle udtjente eller
havarerede. I 1845 fik man den 56,5 læster store skonnert-
brig NEPTUNUS. Året før havde bl.a. en hukkert været i
brug. Skonnerter og brigger og enkelte jagter var i brug. Når
skonnerten var populær, skal det sikkert ses i sammenhæng
med de meget omskiftelige vejr- og vindforhold i området i
sejlsæsonen. Denne begyndte alt efter vejrforhold i slutnin-
gen af februar eller begyndelsen af marts og den ophørte i
oktober eller november. Rejsen til og fra Færøerne varede
7 – 14 dage i ekstreme tilfælde tre uger. Lad os følge den nye
skonnertbrig NEPTUNUS som i 1845 gjorde fire rejser. Den
blev ekspederet 12/4 ved bryggen i København, hvorfra den
afsejlede 14/4. NEPTUNUS ankom til Færøerne 27/4, udlos-
sede i Torshavn og afsejlede 16/5 og anløb atter København
51