i og med at de formåede at omplante Altonas kompetence
inden for skibsbyggeri til lokale forhold, og dermed lagde
grunden til at øen varetog hovedparten af skibsbyggeriet.
I begyndelsen af denne artikel blev stillet to spørgsmål.
Det første gjaldt om der fandt en overførsel af skibstekno-
logi sted fra søfartsnationen Holland til Varde toldsted. Det
gjorde der i 1730’erne, i og med at flere af toldstedets far-
tøjer var hentet i Holland og Frisland. Man byggede også
fartøjer selv, og man kan formode, at en del af teknikken
var hentet ved at se på de fartøjer, man havde importeret
og den tradition, de var en del af. Imidlertid fandt der i
1760’erne en langt mere overbevisende teknologioverførsel
sted fra Altona til Fanø, hvor man frem for at importere de
færdige varer eller transportere skibe til reparation, impor-
terede selve kompetencen og fik oplært lokale skibsbygme-
stre. Havde det været 40 år før, havde man måske hentet
kompetencen i Holland, men på det tidspunkt var væksten
endnu ikke i gang. Måske kan man oven i købet tale om
et brud mellem den hollandsk-frisiske og den Altona’ske
skibsbygningstradition: I 1730’erne, hvor fartøjer bygget i
Frisland og Holland dominerede ved toldstedet, var der også
flere fartøjer, der var bygget lokalt. I 1760’erne var denne
lokale skibsbyggertradition helt forsvundet, og da den blev
genoptaget var det med kompetence fra Altona. Dette var
sammenfaldende med, at everten vandt frem og blev det
mest almindelige fartøj ved toldstedet som helhed, og det er
nærliggende at se en sammenhæng mellem Altonas indfly-
delse og evertens fremmarch.
Det andet spørgsmål var, om man kunne spore den sam-
me forskydning af tyngdepunktet for toldstedets kontakt fra
Holland mod Altona/Hamburg gennem 1700-tallet, når det
gælder skibe og skibsbygning, som man kunne med hande-
len.
35
Svaret på dette spørgsmål følger af det første: Det kan
man, og i næsten endnu højere grad end når det gælder han-
delen. Hollandsk og frisisk skibsbygningskunst var allerede
i 1760’erne så godt som forsvundet og overtaget af Altona
på et tidspunkt, hvor samhandlen med Holland stadig havde
et vist omfang. Forskydningen i kontaktmønsteret fra Hol-
land til Altona faldt sammen med forskydningen i søfartens
base fra Hjerting og Ho på fastlandet til Fanø og Sønderho.
Måske er det en del af forklaringen på Fanø-søfartens suc-
ces frem for fastlandets, at man tidligt havde kontakterne
i orden til det nye toneangivende økonomiske centrum for
vadehavsområdes økonomi.
Gennemgangen af toldregnskabernes skibslister har
præsenteret et billede af søfart og kontaktmønstre ved den
danske vadehavskyst i 1600-1700-tallet, sådan som det tog
sig ud set fra toldvæsenets verden. De velbevarede toldarki-
valier fra Varde toldsted har givet mulighed for et ret detal-
jeret billede, som kan tjene som reference for beskrivelsen
af andre vadehavshavne. Billedet bør naturligvis nuanceres
ved inddragelse af andre kilder og dermed bidrage til en bre-
dere forståelse af, hvad det betød for et perifert kystområde
at have direkte kontakt med de økonomiske centre under
den tidlige globalisering.
Noter
1.
Det her benyttede materiale, som dækker perioden fra
1671 til 1798, findes på Rigsarkivet, Rentekammeret og Ge-
neraltoldkammeret. Reviderede Regnskaber. Vardes Regn-
skaber for Told og Konsumtion m.v. Pakke 6-11, 14 og 15.
For Varde toldsted er syv toldbøger bevaret i deres helhed:
1731, 1733, 1761, 1763, 1767, 1769 og 1798. For andre
dele af perioden er fragmenter bevaret. For nærmere præ-
sentation af materialet og brugen af det, se Anders Monrad
Møller: Kongerigske toldregnskaber fra det 18. århund-
rede.
Fortid og Nutid Bd. XXVI
, 1975 p. 86-103 og Mette
Guldberg: De varer, som bonden aldrig ser? Importen over
Hjerting fra Holland i 1700-tallet.
Sjæklen 2012, Årbog for
Fiskeri- og Søfartsmuseet,
Esbjerg 2013, 66-81. p. 68f.
2.
Mette Guldberg: Hjerting 1763.
Sjæk’len 1995. Årbog
for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet i Esbjerg.
Esbjerg 1996, p. 45-58; Samme: Hollandsfarere – Ris-
bøl’erne i Hjerting.
Sjæk’len 1996. Årbog for Fiskeri- og
Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet i Esbjerg.
Esbjerg 1997,
p. 9-17; Guldberg: op.cit., Sjæk’len 2013.
3.
Tak til Kulturstyrelsen for støtte til projektet fra Rådig-
hedssummen 2012. Projektet har foreløbig resulteret i artik-
lerne Max Pedersen: Fra Vadehavet til Amsterdam.
Sjæk’len
2012. Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakva-
37