Previous Page  36 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 196 Next Page
Page Background

I 1798 var billedet atter ændret. Nu var alle syv fartøjer

hjemmehørende på fastlandet lokalt bygget. En galease, en

evert og en båd var bygget på Fanø, en jagt og en evert var

bygget i Sønderho, mens de to mindste både var bygget i

henholdsvis Hjerting og Guldager. Denne ændring i byg-

gested afspejler den udvikling, der i mellemtiden var sket i

skibsbyggeriet på Fanø. Ifølge N.M. Kromann begyndte det

med, at den driftige rådmand og købmand Jens Rasmussen

Rahr fra Ribe midt i 1760’erne havde købt et par strandede

skibe, der var for store til, at de kunne flyde ind til Ribe.

Han valgte så, i stedet for at sejle dem til Altona, at hente en

skibsbygger fra Altona, Lorentz Holst, til Fanø for at få den

repareret dér. På den måde fik Odden i 1768 et skibsværft,

der samtidig var Fanøs første skibsværft til bygning af større

skibe. Lorenz Holst oplærte seks-otte skibsbygmestre, som

blev aktive på øen.

26

I stedet for at hente produkterne eller tjenesteydelserne

der, hvor de var, begyndte man altså at hente kompetence.

Og kompetencen var i Altona, hvor man i hvert fald siden

1760’erne havde hentet sine skibe. Her godt 30 år efter hav-

de det udviklet sig til et skibsbyggeri, som opfyldte en stor

del af det hjemlige behov.

Alder

Alderen på fartøjerne ved Varde toldsted lå i 1700-tallet fra

to til 35 år. Den gennemsnitlige alder på fartøjerne pr. år

lå mellem 16 og 21 år, mens den gennemsnitlige alder pr.

læst var mellem 13 og 22. Generelt var der ikke større ud-

sving i alderen, end hvad der kan forklares med en almin-

delig livscyklus på fartøjerne, og alderen i Varde lå meget

tæt på den gennemsnitlige alder for provinsflåden på lands-

plan. En undtagelse var 1763, hvor den høje alder pr. læst

skyldtes, at flere af toldstedets store fartøjer var ved at nå

en vis alder, ikke mindst det store sælfangerskib bygget i

Eckernförde, der efterhånden havde opnået en alder på 35

år. Det enkelte skib kunne dog blive endnu ældre. Ifølge

Anders Monrad Møller kunne fartøjer holde mindst en god

menneskealder, hvis intet uforudset indtraf, og der er set ek-

sempel på et fartøj, der var 101 år gammelt.

27

Fartøjerne ved Varde Toldsted (ekskl. Fanø) var i 1700-tallet byg-

get i Eckernförde, England, Altona, Holland og Frisland. Hertil

kom en del, der var bygget lokalt.

0

5

10

15

20

25

1733

1769

1798

V

arde

H

ele

K

ongeriget

Gennemsnitlig alder pr. fartøj ved Varde toldsted (excl. Fanø) og i

Kongeriget. Kilde: Varde Toldbøger, Rigsarkivet, og Monrad Møl-

ler 1981 p. 64.

34