I 1798 var billedet atter ændret. Nu var alle syv fartøjer
hjemmehørende på fastlandet lokalt bygget. En galease, en
evert og en båd var bygget på Fanø, en jagt og en evert var
bygget i Sønderho, mens de to mindste både var bygget i
henholdsvis Hjerting og Guldager. Denne ændring i byg-
gested afspejler den udvikling, der i mellemtiden var sket i
skibsbyggeriet på Fanø. Ifølge N.M. Kromann begyndte det
med, at den driftige rådmand og købmand Jens Rasmussen
Rahr fra Ribe midt i 1760’erne havde købt et par strandede
skibe, der var for store til, at de kunne flyde ind til Ribe.
Han valgte så, i stedet for at sejle dem til Altona, at hente en
skibsbygger fra Altona, Lorentz Holst, til Fanø for at få den
repareret dér. På den måde fik Odden i 1768 et skibsværft,
der samtidig var Fanøs første skibsværft til bygning af større
skibe. Lorenz Holst oplærte seks-otte skibsbygmestre, som
blev aktive på øen.
26
I stedet for at hente produkterne eller tjenesteydelserne
der, hvor de var, begyndte man altså at hente kompetence.
Og kompetencen var i Altona, hvor man i hvert fald siden
1760’erne havde hentet sine skibe. Her godt 30 år efter hav-
de det udviklet sig til et skibsbyggeri, som opfyldte en stor
del af det hjemlige behov.
Alder
Alderen på fartøjerne ved Varde toldsted lå i 1700-tallet fra
to til 35 år. Den gennemsnitlige alder på fartøjerne pr. år
lå mellem 16 og 21 år, mens den gennemsnitlige alder pr.
læst var mellem 13 og 22. Generelt var der ikke større ud-
sving i alderen, end hvad der kan forklares med en almin-
delig livscyklus på fartøjerne, og alderen i Varde lå meget
tæt på den gennemsnitlige alder for provinsflåden på lands-
plan. En undtagelse var 1763, hvor den høje alder pr. læst
skyldtes, at flere af toldstedets store fartøjer var ved at nå
en vis alder, ikke mindst det store sælfangerskib bygget i
Eckernförde, der efterhånden havde opnået en alder på 35
år. Det enkelte skib kunne dog blive endnu ældre. Ifølge
Anders Monrad Møller kunne fartøjer holde mindst en god
menneskealder, hvis intet uforudset indtraf, og der er set ek-
sempel på et fartøj, der var 101 år gammelt.
27
Fartøjerne ved Varde Toldsted (ekskl. Fanø) var i 1700-tallet byg-
get i Eckernförde, England, Altona, Holland og Frisland. Hertil
kom en del, der var bygget lokalt.
0
5
10
15
20
25
1733
1769
1798
V
arde
H
ele
K
ongeriget
Gennemsnitlig alder pr. fartøj ved Varde toldsted (excl. Fanø) og i
Kongeriget. Kilde: Varde Toldbøger, Rigsarkivet, og Monrad Møl-
ler 1981 p. 64.
34




