Fartøjer i det nordlige Vadehav
Af Mette Guldberg
Vardes ladeplads Hjerting ved Grådyb var i 1700-tallet den
største havn i den nuværende danske del af Vadehavet. Men
den var også havn for en søfart under forandring. I løbet af
århundredet kom Fanø på den anden side af sejlrenden til
helt at dominere søfarten i den nordlige del af Vadehavet,
hvor ellers fartøjerne fra fastlandet havde været i overtal. I
denne artikel tegnes med udgangspunkt i toldregnskaberne
et billede af udviklingen ved Varde toldsted i perioden 1672
til 1798.
Præsentation
Varde toldsted ved Grådyb er det sted i den danske del af
Vadehavet, hvor skibstrafikken i 1700-tallet bedst lader sig
belyse, takket været nogle meget velbevarede toldregnska-
ber.
1
Da toldstedets havn Hjerting samtidig var den mest
betydningsfulde havn i området i 1700-tallet, er det en ikke
ubetydelig del af datidens søfart i det danske vadehavsom-
råde, der lader sig dokumentere ad denne vej. Toldregnska-
berne har tidligere været benyttet i flere artikler til at belyse
bl.a. den samlede trafik i et enkelt år, hollandsfarten og va-
reimporten.
2
I denne artikel skal det handle om de fartøjer,
der hørte hjemme i Varde: hvor mange fartøjer der var, hvor
store de var og af hvilken type, hvor de var bygget, og hvor
gamle de var.
Artiklen skal ses dels som et bidrag til beskrivelsen af
søfarten i vadehavsområdet gennem tiden og dels som et
delresultat i projektet Danmark-Holland i 1600-1700-tallet,
som udførtes ved Fiskeri- og Søfartsmuseet i 2012-13.
3
I
sidstnævnte forbindelse samler interessen sig om, hvorvidt
der fandt en overførsel af skibsteknologi sted fra søfartsna-
tionen Holland til Varde toldsted, to lokaliteter i hver sin
ende af vadehavskysten, hvor Holland udgjorde et centrum
i verdenshandlen og Varde en perifer nabo. I en tidligere ar-
tikel er det vist, hvordan tyngdepunktet flyttede sig fra Hol-
land til Hamborg/Altona i løbet af 1700-tallet, når det gjaldt
varehandel
4
. Kan en tilsvarende udvikling spores, når det
gælder skibe og skibsbygning?
Artiklen tager udgangspunkt i de lister over hjemmehø-
rende fartøjer, der kan findes i toldregnskaberne for Varde
tolddistrikt: tre fra 1600-tallet og otte fra 1700-tallet
5
. Det
varierer, hvor mange oplysninger, der er med i listerne: De
tidlige oplyser kun skibstype og størrelse og evt. skipperens
navn, mens listerne fra 1700-tallet også oplyser byggested
og alder, og den seneste fra 1798 tillige bl.a. fartøjets navn
og besætning.
Under Varde toldsted hørte i størstedelen af århundredet
kun lokaliteterne på fastlandet, hvilket først og fremmest vil
sige ladepladserne Hjerting og Ho, mens Fanø og Sønderho
hørte under Ribe toldsted. Først i 1791 kom Fanø til at høre
under Varde toldsted, mens Sønderho forblev under Ribe.
6
I
denne sammenhæng skal man være opmærksom på, at be-
tegnelsen ”Fanø” i datiden kun dækkede den nordlige del af
øen med byen Odden (det senere Nordby) og ikke Sønderho
på sydenden af øen. Det er således kun den sidste skibsliste
fra 1798, der også omfatter Fanø-fartøjer. Fanø-flåden vil
blive behandlet i et særskilt afsnit sidst i artiklen, så når der
i det følgende tales om fartøjerne ved Varde toldsted, me-
nes der udelukkende de fartøjer, der hørte til på fastlandet.
I fremstillingen benyttes hovedsagelig de oplysninger, der
kan hentes i toldregnskaberne, og der er ikke i forbindelse
29