1798, de var angivet. Her havde fartøjerne på fastlandet føl-
gende navne:
Type Størrelse Navn
Byggested
Jagt
18½ læst
MARIA DORTHEA Sønderho
Galease 14 læster HAABET
Fanø
Evert
2 læster DE JONGE CATARINA Fanø
Evert
2 læster ANNA ET WALBORG Sønderho
Båd 1½ læst
FURTUUNA
Fanø
Båd 1 læst
METTE CIRSTINE Hjerting
Både 1 læst
CATARINA MARIA Guldager
Navngivningen fulgte den udbredte skik med at bruge
personnavne – som her fem fartøjer – eller mere abstrakte
begreber som Håbet og Fortuna. Det hollandsk klingende
navn på everten DE JONGE CATARINA viser, at der stadig
var en vis forbundethed med det hollandske, selv om selve
fartøjet formodentlig ikke kom så langt mere.
23
Byggested
Det oplystes ikke i skibslisterne fra 1600-tallet, hvor fartøjer-
ne var bygget, så det er først i 1700-tallet, vi kan få et billede
af, hvor fartøjerne kom fra. I 1731 var syv ud af toldstedets
19 fartøjer bygget i Holland eller Frisland. De var alle smak-
ker og mellem 10 og 27 år gamle. Altona havde leveret fire af
toldstedets yngre fartøjer, tre smakker på henholdsvis to, tre
og fire år samt en snekke på 11 år. Skuderne og bådene, fem i
alt, var bygget i Ho eller Hjerting og var mellem 17 og 27 år.
Kun toldstedets to største skibe – galioten og pinken i grøn-
landsfart – var ganske atypisk bygget i henholdsvis Eckern-
förde og England. Det var ellers meget usædvanligt, at man
fik skibe, der skulle sejles nord om Skagen eller over Nord-
søen, men disse to var specielt indkøbt til sælfangst af ”Det
Hiertingske Grønlandske Rhederi”, som var stiftet i 1720, og
som hvert år sendte to skibe af sted til Nordatlanten.
24
Som helhed dannede flåden ved Varde toldsted et ganske
usædvanligt billede, idet op mod halvdelen af fartøjerne –
42 % – var bygget i udlandet, 26 % i Hertugdømmerne og
32 % i Vestjylland. Det skal ses i forhold til, at det på lands-
plan var 16,9 % bygget i udlandet og 12 % i Hertugdøm-
merne.
25
Interessant er det at konstatere, at det i 1731 var de
fartøjer, der var bygget i Frisland eller Holland, der sejlede
på Holland, og tilsvarende var det fartøjer, der var bygget i
Altona, der sejlede på Altona. Det er dog ikke et mønster,
man genfinder i 1733, hvor billedet ellers var nogenlunde
det samme, bortset fra at antallet af fartøjer var gået ned med
to. Der var forsvundet en smakke bygget i Holland og en
bygget i Frisland samt en snekke bygget i Altona. Til gen-
gæld var der kommet en snekke fra Holland til.
I 1761 så det derimod noget anderledes ud. Da var kun
et fartøj – en snekke på fire læster – bygget i Holland, mens
resten var bygget i Altona på nær ovennævnte skib fra
Eckernförde, der i 1763 optrådte for sidste gang i listen. Bil-
ledet fortsatte hen igennem 1760’erne: et fartøj var bygget
i Holland, resten i Altona. Ikke et eneste af fartøjerne var
bygget lokalt.
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1731
1763
1798
Eckernførde og England
Altona
Holland og Frisland
Ho, Hjerting og Guldager
Fanø og Sønderho
Byggested for fartøjerne ved Varde Toldsted (ekskl. Fanø) 1731,
1763 og 1798. Antal fartøjer. Kilde: Varde Toldbøger, Rigsarkivet.
Kilde: Varde Toldbog 1798. Rigsarkivet.
33