Previous Page  33 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 196 Next Page
Page Background

læstestørrelse for Varde-fartøjerne endda over landsgennem-

snittet på 10,9 læster.

13

Med de stigende gennemsnitsstørrel-

ser på fartøjer, faldt den samlede tonnage ikke i samme takt

som antallet af fartøjer, men holdt niveauet nogenlunde gen-

nem 1760’erne. Derefter faldt også gennemsnitsstørrelsen på

fartøjer, sådan at den i 1798 lå under niveauet fra 1730’erne

– og under landsgennemsnittet på 12,7

14

– og dermed faldt

også den samlede tonnage, sådan at den for fartøjer hjemme-

hørende på fastlandet i 1798 lå på niveau med 1682.

I denne udvikling afveg Varde toldsted en del fra udvik-

lingen på landsplan i slutningen af 1700-tallet, som i An-

ders Monrad Møllers karakteristik lyder således:

”Der kom

hen ved halvanden gang så mange skibe, som gennemsnit-

lig efterhånden blev næsten en tredjedel større. Tilsammen

en fordobling af tonnagen”.

15

I Varde faldt tonnagen altså

tværtimod til næsten en fjerdedel. Hvis man derimod regner

Fanøs og Vardes flåde sammen, var der nærmere tale om en

tredobling.

Fartøjerne

I 1600-tallet opererede man med tre hovedkategorier af far-

tøjer: både, skuder og skibe, som dækkede små, mellem-

store og store fartøjer.

16

Både ordet ”båd” og ”skude” skulle

således i princippet betegne en størrelseskategori. Alligevel

finder man betegnelserne i skibslisterne side om side med

betegnelser på skibstyper, undertiden under overskriften

”Fartøjernes Bygningsfacon”, så der ikke levnes tvivl om,

at det er formen og ikke størrelsen, der sigtes til. Typebeteg-

nelsen var således ikke en fast størrelse, men blev brugt efter

lokal skik og brug og kunne variere meget.

17

F.eks. kaldtes

et af Varde toldsteds største fartøjer, der forekom i fem lister

mellem 1731 og 1763, skiftevis galiot og galease, og told-

bøgerne giver ikke nærmere mulighed for at belyse fartøjs-

typernes facon, byggemåde og rigning.

18

I listerne fra 1600-tallet optrådte tre skibstyper: Både,

smakker og skuder. ”Både” omfattede ret entydigt de mind-

ste fartøjer – fra den mindste fiskerbåd og op til størrelser

på to læster. Men blandt de øvrige skibe fra to læster og

op til fem, som var det største, var der opført både skuder

og smakker, flere steder af samme størrelse. I to af listerne

0

2

4

6

8

10

12

14

16

1671 1674 1682 1731 1733 1761 1763 1767 1769 1798

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

1671 1674 1682 1731 1733 1761 1763 1767 1769 1798

Fartøjernes størrelse. Gennemsnitligt antal læster pr. fartøj ved

Varde toldsted (ekskl. Fanø). Landsgennemsnittet i 1760’erne var

10,9 læster og i 1790’erne 12,7. Kilde: Varde Toldbøger, Rigsarki-

vet og Monrad Møller 1981, p. 30.

Samlet tonnage ved Varde toldsted (ekskl. Fanø).

Kilde: Varde Toldbøger, Rigsarkivet.

31