145
        
        
          koble læring til handling – eleverne skal se et formål med
        
        
          det, de laver for på den måde at kunne forholde sig bevidst
        
        
          til deres omverden. Med ønsket om at hjælpe eleverne med
        
        
          at udvikle konkrete kompetencer, drager undervisningsfor-
        
        
          løbet nytte af den faglige viden og de kvalifikationer, som
        
        
          eleverne allerede har. Derudover skal undervisningen pirre
        
        
          de unges nysgerrighed ved at lade dem udforske og opleve
        
        
          med alle sanser.
        
        
          
            Naturovervågning i Nationalpark Vadehavet
          
        
        
          For at inddrage forhold fra omverdenen i det anvendelses-
        
        
          orienterede undervisningsforløb udfører eleverne naturover-
        
        
          vågning i Nationalpark Vadehavet. På den måde kommer
        
        
          undervisningen til at indeholde praktiske eksempler fra vir-
        
        
          keligheden, opgaveløsning samt refleksion over sammen-
        
        
          hængen mellem teori og praksis.
        
        
          Det er Miljøcenter Ribe, der forestår naturovervågningen
        
        
          i Vadehavet. Centret indsamler løbende viden om de fysiske,
        
        
          kemiske og biologiske tilstande i området. I Vadehavet har
        
        
          miljøcentret stationer, hvor de overvåger de vandkemiske
        
        
          parametre samt stationer, hvor de overvåger bundfaunaen.
        
        
          Det er derfor naturligt, at gymnasieelevernes overvågning af
        
        
          Vadehavet foregår på Miljøcenter Ribes undersøgelsesloka-
        
        
          liteter. For at gøre oplevelsen virkelighedstro benytter ele-
        
        
          verne så vidt muligt de samme metoder som miljøcenteret.
        
        
          På den måde kan elevernes resultater også sammenholdes
        
        
          med miljøcentrets.
        
        
          Miljøcenter Ribe benytter blandt andet Fiskeri- og Sø-
        
        
          fartsmuseets museumskutter, E 1
        
        
          
            Claus Sørensen
          
        
        
          , når de
        
        
          sejler ud til de vandkemiske stationer i Vadehavet. Det er
        
        
          derfor oplagt, at museet i forbindelse med det anvendelses-
        
        
          orienterede undervisningsforløb benytter museumskutteren,
        
        
          når eleverne skal foretage de vandkemiske undersøgelser.
        
        
          Eleverne undersøger følgende forhold på tre af miljøcen-
        
        
          trets stationer i Grådyb tidevandsområdet ved Esbjerg: tem-
        
        
          peratur, salinitet (saltindhold), sigtedybde og næringssalt-
        
        
          indhold (kvælstof og fosfor). De tre første parametre måler
        
        
          eleverne i felten med feltudstyr, mens vandets indhold af
        
        
          næringssalte – nitrat, nitrit, ammonium og fosfat – først ana-
        
        
          lyseres efter hjemkomst til museet.
        
        
          
            På med waders og ud på vaden
          
        
        
          Da bunddyr ikke flytter sig nævneværdigt, kan de give et
        
        
          billede af, hvordan
        
        
          forholdene ved Vadehavets kyst ændrer
        
        
          sig over en længere periode
        
        
          . For eksempel kan tidligere ti-
        
        
          ders spildevandspåvirkning vurderes ved at artsbestemme
        
        
          og tælle et givent områdes bunddyr. Bundfaunaen inklude-
        
        
          rer alt lige fra de største krebsdyr til de mindste orme.
        
        
          En af de stationer, hvor Miljøcenter Ribe overvåger
        
        
          forekomsten af bunddyr i vaden, befinder sig ved Sædden
        
        
          Fyr, kun få hundrede meter fra Fiskeri- og Søfartsmuseet.
        
        
          Her trækker eleverne i waders og begiver sig ud på vaden
        
        
          for at indsamle prøver. De følger samme metode som miljø-
        
        
          centeret og udtager sedimentkerner langs et undersøgelses-
        
        
          transekt, som strækker sig fra strandbredden og 700 meter
        
        
          ud over vadefladen.  Bunddyrene i sedimentkernerne bliver
        
        
          indsamlet og bragt tilbage til museet for at blive talt og arts-
        
        
          bestemt i laboratoriet.
        
        
          
            Museets arbejde inddrages
          
        
        
          De tre lande, Danmark, Tyskland og Holland, som græn-
        
        
          ser op til Vadehavet, har underskrevet en erklæring om
        
        
          forvaltning og beskyttelse af Vadehavet. I den forbindelse
        
        
          har de tre vadehavslande nedsat
        
        
          
            Den Trilaterale Sælekspert
          
        
        
          
            Gruppe
          
        
        
          (TSEG), som i mere end 25 år har samarbejdet om
        
        
          at overvåge bestanden af sæler i Vadehavet. Hvert år udfø-
        
        
          rer TSEG koordinerede optællinger af sælerne i Vadehavet
        
        
          fra Esbjerg i nord til Den Helder i syd.  Det er Fiskeri- og
        
        
          Søfartsmuseet, der udfører de fem årlige tællinger af sæler
        
        
          i den danske del af Vadehavet. Ved at koordinere sæltæl-
        
        
          lingerne mellem de tre lande er det muligt at få et estimat
        
        
          for populationsstørrelsen af spættede sæler i hele Vadehavs-
        
        
          regionen samt et estimat for hvor mange unger, der fødes i
        
        
          regionen hvert år.
        
        
          I forbindelse med det anvendelsesorienterede undervis-
        
        
          ningsforløb arbejder eleverne med Vadehavets sæler. Dette
        
        
          arbejde tager afsæt i de moniteringsmetoder, som Fiskeri-
        
        
          og Søfartsmuseets benytter til at overvåge sælbestanden i
        
        
          Vadehavet. Eleverne laver direkte optællinger af sæler på
        
        
          fotografier, som museets biologer har taget i forbindelse
        
        
          med én af de årlige sæltællinger.