147
        
        
          gilærere fra Varde Gymnasium og HF og brugte deres Bio-
        
        
          logi B og Biologi A hold som testklasser. I den indledende
        
        
          proces fungerede lærerne som sparringspartnere. Gymna-
        
        
          sielærerne og museets formidlere drog nytte af hinandens
        
        
          formidlingserfaringer samt faglige viden. I fællesskab var
        
        
          det derfor forholdsvist nemt at finde frem til hvilke emner,
        
        
          der var relevante at inddrage i undervisningsforløbet for at
        
        
          opfylde læreplanens mål for faget biologi.  Med de krite-
        
        
          rier som baggrund udarbejdede museets formidlere med
        
        
          udgangspunkt i Miljøcenter Ribes undersøgelsesresultater
        
        
          et undervisningsmateriale, som lærerne underviste eleverne
        
        
          i før deres besøg på museet. Der blev desuden udarbejdet
        
        
          øvelsesvejledninger samt oplæg med indhold til efterføl-
        
        
          gende rapporter.
        
        
          I forbindelse med pilotprojektet blev flere undervis-
        
        
          ningsscenarier afprøvet. Biologi B holdet (22 elever) var én
        
        
          dag på museet og blev delt i tre grupper. En gruppe arbejde
        
        
          med vandkemi, en med bundfauna og en med Vadehavets
        
        
          sæler. En anden model blev afprøvet med Biologi A holdet
        
        
          (6 elever). I løbet af to dage prøvede alle holdets elever de
        
        
          tre naturovervågningsmetoder. Ved begge modeller blev der
        
        
          konstateret engagerede og selvstændige elever, som viste
        
        
          interesse for den naturovervågning, de udførte. Efter besø-
        
        
          get på museet behandlede eleverne deres resultater og skrev
        
        
          en rapport for til sidst at fremlægge resultaterne for et panel
        
        
          bestående af medstuderende, lærere og medarbejdere fra Fi-
        
        
          skeri- og Søfartsmuseet.
        
        
          
            Næste skridt – evaluering
          
        
        
          Et pilotprojekt, som beskrevet i denne artikel, kan bruges til
        
        
          at teste om et givent undervisningsforløb er egnet til at kunne
        
        
          tilbydes de skoleklasser, der besøger Fiskeri- og Søfartsmu-
        
        
          seet. I den forbindelse er det vigtigt at afslutte pilotprojektet
        
        
          med en evaluering for at få svar på alle ”Hv- spørgsmålene”.
        
        
          Derved er det muligt at opbygge et solidt fundament for den
        
        
          videre udvikling af undervisningsforløbet.
        
        
          
            Tilbage på Fiskeri- og Søfartsmuseets bestemmes indholdet af
          
        
        
          
            næringssalte (kvælstof og fosfor) i de indsamlede vandprøver.