147
gilærere fra Varde Gymnasium og HF og brugte deres Bio-
logi B og Biologi A hold som testklasser. I den indledende
proces fungerede lærerne som sparringspartnere. Gymna-
sielærerne og museets formidlere drog nytte af hinandens
formidlingserfaringer samt faglige viden. I fællesskab var
det derfor forholdsvist nemt at finde frem til hvilke emner,
der var relevante at inddrage i undervisningsforløbet for at
opfylde læreplanens mål for faget biologi. Med de krite-
rier som baggrund udarbejdede museets formidlere med
udgangspunkt i Miljøcenter Ribes undersøgelsesresultater
et undervisningsmateriale, som lærerne underviste eleverne
i før deres besøg på museet. Der blev desuden udarbejdet
øvelsesvejledninger samt oplæg med indhold til efterføl-
gende rapporter.
I forbindelse med pilotprojektet blev flere undervis-
ningsscenarier afprøvet. Biologi B holdet (22 elever) var én
dag på museet og blev delt i tre grupper. En gruppe arbejde
med vandkemi, en med bundfauna og en med Vadehavets
sæler. En anden model blev afprøvet med Biologi A holdet
(6 elever). I løbet af to dage prøvede alle holdets elever de
tre naturovervågningsmetoder. Ved begge modeller blev der
konstateret engagerede og selvstændige elever, som viste
interesse for den naturovervågning, de udførte. Efter besø-
get på museet behandlede eleverne deres resultater og skrev
en rapport for til sidst at fremlægge resultaterne for et panel
bestående af medstuderende, lærere og medarbejdere fra Fi-
skeri- og Søfartsmuseet.
Næste skridt – evaluering
Et pilotprojekt, som beskrevet i denne artikel, kan bruges til
at teste om et givent undervisningsforløb er egnet til at kunne
tilbydes de skoleklasser, der besøger Fiskeri- og Søfartsmu-
seet. I den forbindelse er det vigtigt at afslutte pilotprojektet
med en evaluering for at få svar på alle ”Hv- spørgsmålene”.
Derved er det muligt at opbygge et solidt fundament for den
videre udvikling af undervisningsforløbet.
Tilbage på Fiskeri- og Søfartsmuseets bestemmes indholdet af
næringssalte (kvælstof og fosfor) i de indsamlede vandprøver.
1...,137,138,139,140,141,142,143,144,145,146 148,149,150,151,152,153,154,155,156,157,...192