148
        
        
          Som formidler har man altid en intuitiv fornemmelse
        
        
          for, om et undervisningsforløb har været en succes – bygget
        
        
          på iagttagelser undervejs i forløbet. Det er dog ikke nok at
        
        
          nøjes med denne form for evaluering. Derfor blev der i for-
        
        
          bindelse med pilotprojektet valgt at udføre både en kvanti-
        
        
          tativ spørgeskemaundersøgelse samt kvalitative fokusgrup-
        
        
          peinterviews med elever og lærere.
        
        
          Elevernes feedback i forbindelse med spørgeskemaun-
        
        
          dersøgelsen og det efterfølgende fokusgruppeinterview var
        
        
          overvejende positiv. Der var for eksempel generel enig-
        
        
          hed om, at det anvendelsesorienterede undervisningsfor-
        
        
          løb havde været ”godt” eller ”meget godt”. Dette var også
        
        
          gældende i forbindelse med elevernes synspunkt på deres
        
        
          faglige udbytte af undervisningsforløbet. Det var især un-
        
        
          dervisningsforløbets anvendelsesorienterede aspekt, der fik
        
        
          rosende ord – eleverne syntes, det var en motiverende faktor
        
        
          for indlæringsprocessen, at de kunne se, at de undersøgelser
        
        
          de udførte, kunne bruges i praksis. Eleverne blev også bedt
        
        
          om at vurdere tidsrammerne for undervisningsforløbet, og
        
        
          her var besvarelserne ikke entydigt positive. Ud fra fokus-
        
        
          gruppeinterviewet var det dog tydeligt, at dette bundede i, at
        
        
          eleverne ikke syntes, at der var tid nok til rapportskrivning
        
        
          og forberedelse til den afsluttende fremlæggelse.
        
        
          Især fokusgruppeinterviewet med gymnasielærerne –
        
        
          vores sparringspartnere – gav os idéer til, hvordan det anven-
        
        
          delsesorienterede undervisningsforløb kunne justeres – for
        
        
          eksempel med inddragelse af problemstillingerne omkring
        
        
          invasive arter i Vadehavet samt mere vægt på sygdomme i
        
        
          forbindelse med forløbet om Vadehavets sæler.
        
        
          
            Videre udvikling
          
        
        
          Det anvendelsesorienterede undervisningsforløb skal udby-
        
        
          des til ungdomsuddannelser landet over efter sommerferien
        
        
          2011. Det betyder dog ikke, at arbejdet med at udvikle til-
        
        
          buddet er færdigt. Tværtimod – en vigtig del af en formidlers
        
        
          arbejde er fortsat at justere et undervisningsforløb ved hjælp
        
        
          af egne evalueringer og de studerendes feedback for derigen-
        
        
          nem at udvikle det optimale undervisningsforløb. Vores håb
        
        
          for fremtiden er at udvikle tilsvarende anvendelsesorientere-
        
        
          de undervisningstilbud, der skal tilbydes elever i folkeskolen
        
        
          og studerende på de videregående uddannelser.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Overgaard Nielsen, M., Terp, E.:
        
        
          
            Anvendt hf – inspira-
          
        
        
          
            tion til anvendelsesorientering
          
        
        
          , Undervisningsministeriet,
        
        
          Afdelingen for gymnasiale uddannelser. Publikationen ind-
        
        
          går i Undervisningsministeriets temahæfteserie som nr. 10
        
        
          – 2009
        
        
          
            2.
          
        
        
          
            Bekendtgørelse om uddannelsen til studentereksamen
          
        
        
          
            (stx-bekendtgørelsen),
          
        
        
          BEK. nr. 692 af 23/06/2010, Under-
        
        
          visningsministeriet
        
        
          
            Summary
          
        
        
          The Fisheries and Maritime Museum in Esbjerg provides the
        
        
          public with an interpretation of cultural and natural history
        
        
          – a field where young people undertaking upper secondary
        
        
          school courses are difficult to reach. It is therefore necessary
        
        
          to think outside the box in order to increase young people’s
        
        
          understanding of and interest in their natural heritage.
        
        
          The department of interpretation at the Fisheries and
        
        
          Maritime Museum decided to take part in an educational
        
        
          
            Salinitet (saltindhold) i vand måles med et refraktometer. En dråbe
          
        
        
          
            vand anbringes i refraktometret, hvorefter det holdes imod lyset,
          
        
        
          
            og saliniteten aflæses i promille på refraktometrets skala.