148
Som formidler har man altid en intuitiv fornemmelse
for, om et undervisningsforløb har været en succes – bygget
på iagttagelser undervejs i forløbet. Det er dog ikke nok at
nøjes med denne form for evaluering. Derfor blev der i for-
bindelse med pilotprojektet valgt at udføre både en kvanti-
tativ spørgeskemaundersøgelse samt kvalitative fokusgrup-
peinterviews med elever og lærere.
Elevernes feedback i forbindelse med spørgeskemaun-
dersøgelsen og det efterfølgende fokusgruppeinterview var
overvejende positiv. Der var for eksempel generel enig-
hed om, at det anvendelsesorienterede undervisningsfor-
løb havde været ”godt” eller ”meget godt”. Dette var også
gældende i forbindelse med elevernes synspunkt på deres
faglige udbytte af undervisningsforløbet. Det var især un-
dervisningsforløbets anvendelsesorienterede aspekt, der fik
rosende ord – eleverne syntes, det var en motiverende faktor
for indlæringsprocessen, at de kunne se, at de undersøgelser
de udførte, kunne bruges i praksis. Eleverne blev også bedt
om at vurdere tidsrammerne for undervisningsforløbet, og
her var besvarelserne ikke entydigt positive. Ud fra fokus-
gruppeinterviewet var det dog tydeligt, at dette bundede i, at
eleverne ikke syntes, at der var tid nok til rapportskrivning
og forberedelse til den afsluttende fremlæggelse.
Især fokusgruppeinterviewet med gymnasielærerne –
vores sparringspartnere – gav os idéer til, hvordan det anven-
delsesorienterede undervisningsforløb kunne justeres – for
eksempel med inddragelse af problemstillingerne omkring
invasive arter i Vadehavet samt mere vægt på sygdomme i
forbindelse med forløbet om Vadehavets sæler.
Videre udvikling
Det anvendelsesorienterede undervisningsforløb skal udby-
des til ungdomsuddannelser landet over efter sommerferien
2011. Det betyder dog ikke, at arbejdet med at udvikle til-
buddet er færdigt. Tværtimod – en vigtig del af en formidlers
arbejde er fortsat at justere et undervisningsforløb ved hjælp
af egne evalueringer og de studerendes feedback for derigen-
nem at udvikle det optimale undervisningsforløb. Vores håb
for fremtiden er at udvikle tilsvarende anvendelsesorientere-
de undervisningstilbud, der skal tilbydes elever i folkeskolen
og studerende på de videregående uddannelser.
Noter
1.
Overgaard Nielsen, M., Terp, E.:
Anvendt hf – inspira-
tion til anvendelsesorientering
, Undervisningsministeriet,
Afdelingen for gymnasiale uddannelser. Publikationen ind-
går i Undervisningsministeriets temahæfteserie som nr. 10
– 2009
2.
Bekendtgørelse om uddannelsen til studentereksamen
(stx-bekendtgørelsen),
BEK. nr. 692 af 23/06/2010, Under-
visningsministeriet
Summary
The Fisheries and Maritime Museum in Esbjerg provides the
public with an interpretation of cultural and natural history
– a field where young people undertaking upper secondary
school courses are difficult to reach. It is therefore necessary
to think outside the box in order to increase young people’s
understanding of and interest in their natural heritage.
The department of interpretation at the Fisheries and
Maritime Museum decided to take part in an educational
Salinitet (saltindhold) i vand måles med et refraktometer. En dråbe
vand anbringes i refraktometret, hvorefter det holdes imod lyset,
og saliniteten aflæses i promille på refraktometrets skala.
1...,138,139,140,141,142,143,144,145,146,147 149,150,151,152,153,154,155,156,157,158,...192