143
        
        
          
            Naturovervågning –
          
        
        
          
            Anvendelsesorienteret undervisning
          
        
        
          
            Af Charlotte Bie Thøstesen
          
        
        
          
            Fiskeri- og Søfartsmuseet formidler viden om marin natur
          
        
        
          
            og kultur. Iført waders og redningsveste og bevæbnet med
          
        
        
          
            nysgerrighed overvågede elever fra Varde Gymnasium og
          
        
        
          
            HFVadehavets natur. Gymnasieeleverne var i efteråret 2010
          
        
        
          
            testklasser i forbindelse med Fiskeri- og Søfartsmuseets
          
        
        
          
            udvikling af et anvendelsesorienteret undervisningsforløb,
          
        
        
          
            som i første omgang er målrettet de unge på landets ung-
          
        
        
          
            domsuddannelser. Denne artikel gør rede for pilotprojektet
          
        
        
          
            ”Naturovervågning – Anvendelsesorienteret undervisning”,
          
        
        
          
            som blev iværksat i forbindelse med museets udvikling af
          
        
        
          
            det anvendelsesorienterede undervisningstilbud.
          
        
        
          
            Baggrund – de unges interesse skal skærpes
          
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet formidler viden om marin natur
        
        
          og kultur til den brede befolkning, og i den forbindelse kan
        
        
          unge på ungdomsuddannelserne være en vanskelig mål-
        
        
          gruppe at nå. Med ønsket om også at nå denne aldersgruppe,
        
        
          satte museets formidlingsafdeling i 2010 fokus på at tænke
        
        
          nyt og alternativt for at øge de unges interesse for den ma-
        
        
          rine natur i Danmark.
        
        
          En mulighed for at udarbejde et nyt formidlingstiltag til
        
        
          de unge på ungdomsuddannelserne bød sig i foråret 2010.
        
        
          Formidlingsafdelingen blev kontaktet af Rødkilde Gymna-
        
        
          sium i Vejle med henblik på deltagelse i ”Projekt Naturover-
        
        
          vågning”. Projektet var initieret af Rødkilde Gymnasium og
        
        
          blev støttet af Undervisningsministeriet. Flere af landets
        
        
          uformelle læringsmiljøer samt gymnasier deltog. Projek-
        
        
          tets overordnede formål var at bringe naturovervågning ind
        
        
          i biologiundervisningen på landets gymnasier. Dette skulle
        
        
          ske ved at udvikle undervisningsforløb i samarbejde med
        
        
          landets uformelle læringsmiljøer, således at der, i de ufor-
        
        
          melle læringsmiljøer, blev taget højde for, at undervisnings-
        
        
          forløbene skulle dække kernestof og leve op til læreplanens
        
        
          formål inden for blandt andet økologi.
        
        
          Projektets frie rammer gav den enkelte formidlingsin-
        
        
          stitution mulighed for at udarbejde et individuelt undervis-
        
        
          ningsforløb med udgangspunkt i for eksempel institutionens
        
        
          beliggenhed og arbejdsområder. Formidlingsafdelingen på
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet sagde med begejstring ja til at
        
        
          deltage i ”Projekt Naturovervågning”, som kunne være med
        
        
          til at skærpe de unges interesse for den marine natur i Dan-
        
        
          mark.  På baggrund af museets placering ved Nationalpark
        
        
          Vadehavet var det oplagt, at undervisningsforløbet tog afsæt
        
        
          i Nationalparken og inddrog museets arbejdsområder i for-
        
        
          bindelse med Vadehavet.
        
        
          
            Anvendelsesorientering
          
        
        
          Omdrejningspunktet i det nye undervisningstiltag er be-
        
        
          grebet anvendelsesorientering. Begrebet anvendelsesorien-
        
        
          tering defineres af Overgaard Nielsen og Terp i Undervis-
        
        
          ningsministeriets
        
        
          
            ”Anvendt hf – inspiration til anvendel-
          
        
        
          
            sesorientering”
          
        
        
          som:
        
        
          
            ”En proces, hvor kompetencer og
          
        
        
          
            faglighed bringes i konkret anvendelse såvel inden for som
          
        
        
          
            uden for skoleverdenen. For at der kan tales om anvendel-
          
        
        
          
            sesorientering, skal forhold fra omverdenen således være
          
        
        
          
            inddraget. Herved belyses almene problemstillinger konkret
          
        
        
          
            og praksisrettet, og personlige kompetencer anvendes og
          
        
        
          
            udvikles”
          
        
        
          1
        
        
          . Kort fortalt ønsker Fiskeri- og Søfartsmuseet at