143
Naturovervågning –
Anvendelsesorienteret undervisning
Af Charlotte Bie Thøstesen
Fiskeri- og Søfartsmuseet formidler viden om marin natur
og kultur. Iført waders og redningsveste og bevæbnet med
nysgerrighed overvågede elever fra Varde Gymnasium og
HFVadehavets natur. Gymnasieeleverne var i efteråret 2010
testklasser i forbindelse med Fiskeri- og Søfartsmuseets
udvikling af et anvendelsesorienteret undervisningsforløb,
som i første omgang er målrettet de unge på landets ung-
domsuddannelser. Denne artikel gør rede for pilotprojektet
”Naturovervågning – Anvendelsesorienteret undervisning”,
som blev iværksat i forbindelse med museets udvikling af
det anvendelsesorienterede undervisningstilbud.
Baggrund – de unges interesse skal skærpes
Fiskeri- og Søfartsmuseet formidler viden om marin natur
og kultur til den brede befolkning, og i den forbindelse kan
unge på ungdomsuddannelserne være en vanskelig mål-
gruppe at nå. Med ønsket om også at nå denne aldersgruppe,
satte museets formidlingsafdeling i 2010 fokus på at tænke
nyt og alternativt for at øge de unges interesse for den ma-
rine natur i Danmark.
En mulighed for at udarbejde et nyt formidlingstiltag til
de unge på ungdomsuddannelserne bød sig i foråret 2010.
Formidlingsafdelingen blev kontaktet af Rødkilde Gymna-
sium i Vejle med henblik på deltagelse i ”Projekt Naturover-
vågning”. Projektet var initieret af Rødkilde Gymnasium og
blev støttet af Undervisningsministeriet. Flere af landets
uformelle læringsmiljøer samt gymnasier deltog. Projek-
tets overordnede formål var at bringe naturovervågning ind
i biologiundervisningen på landets gymnasier. Dette skulle
ske ved at udvikle undervisningsforløb i samarbejde med
landets uformelle læringsmiljøer, således at der, i de ufor-
melle læringsmiljøer, blev taget højde for, at undervisnings-
forløbene skulle dække kernestof og leve op til læreplanens
formål inden for blandt andet økologi.
Projektets frie rammer gav den enkelte formidlingsin-
stitution mulighed for at udarbejde et individuelt undervis-
ningsforløb med udgangspunkt i for eksempel institutionens
beliggenhed og arbejdsområder. Formidlingsafdelingen på
Fiskeri- og Søfartsmuseet sagde med begejstring ja til at
deltage i ”Projekt Naturovervågning”, som kunne være med
til at skærpe de unges interesse for den marine natur i Dan-
mark. På baggrund af museets placering ved Nationalpark
Vadehavet var det oplagt, at undervisningsforløbet tog afsæt
i Nationalparken og inddrog museets arbejdsområder i for-
bindelse med Vadehavet.
Anvendelsesorientering
Omdrejningspunktet i det nye undervisningstiltag er be-
grebet anvendelsesorientering. Begrebet anvendelsesorien-
tering defineres af Overgaard Nielsen og Terp i Undervis-
ningsministeriets
”Anvendt hf – inspiration til anvendel-
sesorientering”
som:
”En proces, hvor kompetencer og
faglighed bringes i konkret anvendelse såvel inden for som
uden for skoleverdenen. For at der kan tales om anvendel-
sesorientering, skal forhold fra omverdenen således være
inddraget. Herved belyses almene problemstillinger konkret
og praksisrettet, og personlige kompetencer anvendes og
udvikles”
1
. Kort fortalt ønsker Fiskeri- og Søfartsmuseet at
1...,133,134,135,136,137,138,139,140,141,142 144,145,146,147,148,149,150,151,152,153,...192