146
Undervisningsforløbet drager også nytte af museets sæla-
rium. Dykkeadfærden hos sælerne i sælariet er forskellig fra
vilde sælers adfærd. Eleverne er med til at tilrettelægge et ad-
færdsforsøg, hvor dykkeadfærden hos sælerne undersøges.
Kendskab til den naturvidenskabelige metode
I biologiundervisningen på landets ungdomsuddannelser
lægges der vægt på at introducere de unge til den naturvi-
denskabelige tankegang og metode – dette værende både
eksperimentelt arbejde i laboratorium og felt, databearbejd-
ning, rapportskrivning samt anden skriftlig og mundtlig for-
midling
2
. I museets undervisningsforløb er der forsøgt ind-
arbejdet alle ovenstående elementer – de sidstnævnte ved at
udvikle et oplæg til rapportskrivning, hvori der blandt andet
er formuleret, hvad der er praksis for god naturvidenskabelig
afrapportering. Rapportoplægget indeholder også en række
spørgsmål, som eleverne skal tage stilling til og diskutere
i rapportens diskussionsafsnit. Det er ønsket, at eleverne
skal forholdes sig til problemstillinger i forbindelse med na-
turovervågningen. Derigennem får de en faglig baggrund for
at udvikle ansvarlighed og handlekompetence i forbindelse
med aktuelle samfundsforhold med biologisk indhold.
Engagerede elever – undervisningsforløbet afprøves
Det nye undervisningsforløb på Fiskeri- og Søfartsmuseet
blev testet i efteråret 2010 ved et pilotprojeket:
”Naturover-
vågning – anvendelsesorienteret undervisning”
. Museets
formidlingsafdeling indgik i et samarbejde med to biolo-
Fiskeri- og Søfartsmuseets sæler studeres af elever fra Varde Gymnasium og HF.
1...,136,137,138,139,140,141,142,143,144,145 147,148,149,150,151,152,153,154,155,156,...192