Osvalds krig
Nordsøfiskeriets vilkår under 2. Verdenskrig
Af Knud Jakobsen
127 danske fiskere mistede livet i Nordsøen og Skagerrak
under 2. Verdenskrig
1
. De fleste omkom ved minesprængnin-
ger, mens andre omkom, når deres skib blev sejlet i sænk
eller beskudt af fly. Fiskeriet foregik i bogstavelig forstand
med livet som indsats, og i 1985 fik forfatteren lejlighed til
at høre nærmere om de barske vilkår. I anledning af 40-
året for befrielsen interviewede han nogle af de fiskere, som
ikke blot havde fisket i Nordsøen under krigen, men også
havde smuglet våben fra England. Denne beretning bygger
på disse interviews.
Indledning
Den tyske besættelse af Danmark begyndte 9/4 1940 klok-
ken 4.15. På dette tidspunkt overskred de første tyske trop-
per den dansk-tyske grænse, og nogenlunde samtidigt drak
Osvald Olesen sin morgenkaffe i Thyborøn. Han havde
planlagt at tage på fiskeri, men foreløbigt var der ikke noget,
der hastede. Han havde stukket hovedet udenfor og havde
set, at alt var indhyllet i tæt tåge.
Da han gik ned til havnen, så han et mærkeligt syn. En
stor tysk bombemaskine kom lavt hen over Thyborøn, og
det havde han aldrig set før. Osvald troede, at den var gået så
langt ned for bedre at kunne orientere sig i tågen.
Så mødte han skipperen på Esbjerg-kutteren E 395
EMMA. Han hed Magnus Pedersen og var ikke lokalkendt,
så han ville gerne følges ud sammen med Osvald, dels på
grund af tågen, dels fordi det gav en vis tryghed.
2
2. Verdens-
krig var begyndt 1/9 1939, og fra første færd kom danske
fiskere i klemme mellem tyske og engelske søstridskræfter.
Allerede 3/9 blev de første miner udlagt i Tyske Bugt,
og dagen efter blev Skagen-kutteren S 127 NORDSTRAND
krigens første danske offer. Kutteren var på vej til Esbjerg,
da den sejlede på en mine, og fire mand omkom
3
.
Tyskerne var de værste. Natten til 24/2 1940 vædrede
den tyske minesøger M1 fire Esbjerg-kuttere, der lå for an-
ker på Dogger Banke med ankerlys og dækslys tændt. I hver
kutter var der fire mand, som efter en lang arbejdsdag fik de-
res velfortjente nattesøvn, men sådan så minesøgerens chef
det ikke. Kapitänleutnant Hans Bartels havde hørt mystiske
morsesignaler, og så skulle de fire neutrale kuttere sænkes.
I sin udførlige rapport fortalte han, hvordan det gik til.
Med 17 knobs fart sejlede han først ind i E 540 POLARIS,
som sank på 1 minut og 10 sekunder, og derefter ind i E 340
MERKATOR, som sank på kun 40 sekunder. Fiskerne om
bord fik ikke en chance.
Lyde breder sig kraftigt under vand, og støjen fra de to
første sænkninger havde vækket besætningerne på de to næ-
ste kuttere. De var tumlet ud af køjerne, og nu var alle mand
på dæk, hvor de magtesløse måtte se deres egen død i møde.
M1 måtte vædre E 456 GERLIS tre gange, før kutteren gik
ned, mens E 92 EJJAM skulle vædres to gange. Af
”militæ-
re grunde”
, som Bartels skrev i sin rapport, gjorde han ikke
forsøg på at samle de danske fiskere op, og alle 16 omkom.
4
Alt det vidste Osvald Olesen og Magnus Pedersen ikke
noget om denne morgen, men de vidste, at det var blevet far-
ligere at være fisker. Efter deres opfattelse blev miner strøet
ud de mærkeligste steder, og så var det bedst at have nogen at
følges med. Magnus Pedersen bad derfor Osvald om at ven-
91