Fiskeri- og Søfartsmuseet som turistattraktion
Allerede fra museets åbning i 1968 blev Fiskeri- og Søfartsmu-
seet et besøgsmål for turister i det sydvestjyske sommerland, der
den gang ikke rummede særlig mange attraktioner. I åbningsåret
lagde 94.000 mennesker turen omkring museet, der i de følgende
år havde omkring 100.000 gæster årligt. Med sælariets åbning i
1976 steg besøgstallene yderligere til et niveau omkring 165.000
årlige gæster. I 1989 indviede museet en ny frilandsudstilling, og
de følgende fire år blev der sat nye publikumsrekorder frem mod et
toppunkt på 211.000 gæster i 1993.
Besøgsrekorderne faldt sammen med Berlinmurens fald og bor-
gerkrigen i det tidligere Jugoslavien, som en kort overgang sendte
ekstraordinært mange turister til Danmark. Udviklingen i antallet
af turister satte gang i etablering af nye attraktioner, hvilket skær-
pede konkurrencen på attraktionsmarkedet – ikke mindst da turist-
strømmen vendte i 1990’ernes anden halvdel. Indtil da udgjorde
entréindtægter hovedparten af Fiskeri- og Søfartsmuseets egenfi-
nansiering, men da besøgstallene var stærkt vejrafhængige, og ud-
sigten til flere attraktioner forventelig ville intensivere kampen om
kunderne, søgte museet i 1994 at sprede finansieringsgrundlaget
gennem etablering af et forskningscenter. Herved kunne indtægter
fra rekvireret forskning og andre eksternt finansierede projekter
bidrage til at mindske afhængigheden af entréindtægterne. Det vi-
ste sig at være en god ide. I takt med faldende turisttal i sommer-
landet faldt også museets besøgstal i slutningen af 1990’erne og
begyndelsen af 2000’erne tilbage til et niveau på omkring 165.000
gæster årligt, inden den økonomiske krise fra 2008 gav besøget
yderligere et tryk til 110-120.000 besøgende om året.
I 2010’erne befandt Fiskeri- og Søfartsmuseet sig på et mar-
ked, hvor flere attraktioner skulle dele færre turister. Eftersom
hovedparten af institutionens budget gik til at varetage opgaver
som indsamling, registrering, bevaring og forskning i henhold til
den danske museumslov, var kun et begrænset beløb til rådighed
for markedsføring og udvikling af nye publikumstilbud. Det satte
museet bagud i forhold til konkurrerende attraktioner uden tunge,
lovbundne museale forpligtelser. Fiskeri- og Søfartsmuseet søgte
at imødegå disse udfordringer ved hjælp af en trinvis udviklings-
strategi i forhold til husets fysiske rammer og formidlingsmæssige
arbejde. I udviklingsarbejdet blev der lagt vægt på, at nye tiltag
var fuldt finansierede inden realisering, og at driftsomkostningerne
var rimeligt dækket ind, så en styrket konkurrenceevne ikke blev
baseret på en urealistisk øgning af besøgsbehovet. Samtidig var der
fokus på fortsat spredning af egenfinansieringen, så man ikke blev
for afhængig af et enkelt marked. Nok gav rollen som turistattrak-
tion Fiskeri- og Søfartsmuseet en række muligheder, men udfor-
dringer var der bestemt også på attraktions- og turismemarkedet.
Fiskeri- og Søfartsmuseet set fra vest, sommeren 2014.
126