Previous Page  122 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 122 / 196 Next Page
Page Background

drede og tres feriehuse med lige så mange overnatninger

som campingpladsernes. Konsulenttjenesten skønnede, at

Fanø i 1983 havde haft alt i alt 726.550 overnattende tu-

rister, der tilsammen lagde et hundrede og atten millioner

kroner på øen ved siden af éndagsgæsternes fire millioner

14

.

Det var klart for enhver, at der var både muligheder og

risici i den temmelig vildtvoksende turismeindustri. Da ud-

viklingen i 1950’erne begyndte at tage fart, var indtægts-

mulighederne ved de traditionelle erhverv som fiskeri, land-

brug, håndværk og handel ikke mindst i de små kystsamfund

relativt begrænsede, så muligheden for at sælge sommer-

husgrunde og engagere sig i turisterhvervet fandt støtte hos

mange kommunalbestyrelser. Den kommunale planlægning

stod imidlertid ikke altid mål med iveren efter at udnytte

mulighederne, og resultatet blev flere steder noget ”Klondy-

ke-agtige” tilstande. Samtidig kunne man konstatere, at der

begyndte at komme tyske sommerhusejere ved de danske

strande – og det faldt hos mange danske ikke i god jord kun

godt et tiår efter besættelsen.

Omkring 1960 tog staten hånd om begge disse problem-

komplekser. I december 1959 vedtog folketinget at sikre

de danske strandgrunde for den danske befolkning ved at

forbyde udlændinge at købe fast ejendom i Danmark, med

mindre de havde været fast bosiddende her i landet i mindst

fem år. Og planlægningen tog staten hånd om gennem

Landsbyggeloven, som trådte i kraft i 1961. Den nye lov

flyttede byggemyndigheden fra kommuner eller sogneråd til

amterne, så gårdejeres ønske om at udstykke sommerhus-

grunde ikke længere kunne godkendes lokalt. Siden fulgte

By- og Landzoneloven i 1969, som yderligere satte rammer

for udviklingen af sommerhusområder, men det forhindrede

ikke protester mod udviklingen. I en rapport fra 1970 for-

søgte Fonden for Bygnings- og Landskabskultur at gøre op-

mærksom på vigtigheden af at beskytte vestkystens særegne

kulturlandskab. Heri hed det om Blåvand: …

Blåvand er en

tragedie, fordi landskabet nu ødelægges af den her fejlagtigt

tilladte feriehusbebyggelse, som vil myldre frem og kvæle

det djærve landskab med de spredt liggende huse

15

.

På et mere overordnet plan skulle denne diskussion –

både med henseende til kultur- og naturværdier – fortsætte

mange år endnu. Først i 1992 blev arbejdet med lands-, re-

gional-, kommunal- og lokalplanlægning samlet i

Lov om

planlægning,

men den gang i årene omkring 1970 gjorde

protesterne nok endnu ikke det store indtryk på hverken

lodsejere eller lokale politikere. Her var de turistmæssige

muligheder i højsædet. Også på det landspolitiske niveau

støttede man bestræbelser på at fremme turismen i Danmark.

I 1967 oprettedes

Danmarks Turistråd

(nu

Visit Denmark

)

som en selvejende institution under Handelsministeriet for

at fremme udenlandske turistbesøg i landet, og i 1986 fulgte

en turistpolitisk handlingsplan, der indebar, at statsmidler

blev afsat til fremme af den indenlandske turisme. Året efter

stiftede en række turismebrancheorganisationer

Turismens

Fællesråd

, der fik afgørende betydning for at placere tu-

rismen på den politiske dagsorden i 1990’erne. Skønt tu-

rismen i mange år havde været et betydende erhverv, var

det først nu, at man fik sat tal på de væsentligste faktorer i

branchen. Siden 1978 havde man opgjort statistik over an-

tallet af overnatninger på danske campingpladser, men det

var først i 1992, at man fik tilsvarende statistikker for over-

natninger i feriecentre og i udlejede feriehuse. Og tallene

var overbevisende. Alle steder kunne man notere fremgang i

overnatningstallene til et samlet tal for overnatninger i kyst-

turismesektoren på imponerende 35 millioner i 1995

16

.

Krise på kysten?

Fra nogle få badegæster og landliggere havde kystturismen

udviklet sig til et erhverv af stor betydning for dansk øko-

nomi. I begyndelsen af 1990’erne syntes udviklingsmu-

lighederne i kystturismen nærmest uden ende. Antallet af

sommerhusovernatninger steg næsten eksponentielt, og de

stadig flere gæster gav meromsætning i sommerlandet. Op-

timismen i turistbranchen var stor, og det samme var initia-

tivrigdommen. Rundt omkring i landets kystkommuner blev

der tænkt i turistprojekter og nye attraktioner, som kunne

tiltrække endnu flere turister. Planerne blev hjulpet på vej

af gunstige støttemuligheder fra EU, som kunne lægge op

til 50 % ekstra på toppen af de midler, som det var lykkedes

folkene bag projekterne at tilvejebringe via offentlige eller

private kanaler i Danmark.

120