drede og tres feriehuse med lige så mange overnatninger
som campingpladsernes. Konsulenttjenesten skønnede, at
Fanø i 1983 havde haft alt i alt 726.550 overnattende tu-
rister, der tilsammen lagde et hundrede og atten millioner
kroner på øen ved siden af éndagsgæsternes fire millioner
14
.
Det var klart for enhver, at der var både muligheder og
risici i den temmelig vildtvoksende turismeindustri. Da ud-
viklingen i 1950’erne begyndte at tage fart, var indtægts-
mulighederne ved de traditionelle erhverv som fiskeri, land-
brug, håndværk og handel ikke mindst i de små kystsamfund
relativt begrænsede, så muligheden for at sælge sommer-
husgrunde og engagere sig i turisterhvervet fandt støtte hos
mange kommunalbestyrelser. Den kommunale planlægning
stod imidlertid ikke altid mål med iveren efter at udnytte
mulighederne, og resultatet blev flere steder noget ”Klondy-
ke-agtige” tilstande. Samtidig kunne man konstatere, at der
begyndte at komme tyske sommerhusejere ved de danske
strande – og det faldt hos mange danske ikke i god jord kun
godt et tiår efter besættelsen.
Omkring 1960 tog staten hånd om begge disse problem-
komplekser. I december 1959 vedtog folketinget at sikre
de danske strandgrunde for den danske befolkning ved at
forbyde udlændinge at købe fast ejendom i Danmark, med
mindre de havde været fast bosiddende her i landet i mindst
fem år. Og planlægningen tog staten hånd om gennem
Landsbyggeloven, som trådte i kraft i 1961. Den nye lov
flyttede byggemyndigheden fra kommuner eller sogneråd til
amterne, så gårdejeres ønske om at udstykke sommerhus-
grunde ikke længere kunne godkendes lokalt. Siden fulgte
By- og Landzoneloven i 1969, som yderligere satte rammer
for udviklingen af sommerhusområder, men det forhindrede
ikke protester mod udviklingen. I en rapport fra 1970 for-
søgte Fonden for Bygnings- og Landskabskultur at gøre op-
mærksom på vigtigheden af at beskytte vestkystens særegne
kulturlandskab. Heri hed det om Blåvand: …
Blåvand er en
tragedie, fordi landskabet nu ødelægges af den her fejlagtigt
tilladte feriehusbebyggelse, som vil myldre frem og kvæle
det djærve landskab med de spredt liggende huse
15
.
På et mere overordnet plan skulle denne diskussion –
både med henseende til kultur- og naturværdier – fortsætte
mange år endnu. Først i 1992 blev arbejdet med lands-, re-
gional-, kommunal- og lokalplanlægning samlet i
Lov om
planlægning,
men den gang i årene omkring 1970 gjorde
protesterne nok endnu ikke det store indtryk på hverken
lodsejere eller lokale politikere. Her var de turistmæssige
muligheder i højsædet. Også på det landspolitiske niveau
støttede man bestræbelser på at fremme turismen i Danmark.
I 1967 oprettedes
Danmarks Turistråd
(nu
Visit Denmark
)
som en selvejende institution under Handelsministeriet for
at fremme udenlandske turistbesøg i landet, og i 1986 fulgte
en turistpolitisk handlingsplan, der indebar, at statsmidler
blev afsat til fremme af den indenlandske turisme. Året efter
stiftede en række turismebrancheorganisationer
Turismens
Fællesråd
, der fik afgørende betydning for at placere tu-
rismen på den politiske dagsorden i 1990’erne. Skønt tu-
rismen i mange år havde været et betydende erhverv, var
det først nu, at man fik sat tal på de væsentligste faktorer i
branchen. Siden 1978 havde man opgjort statistik over an-
tallet af overnatninger på danske campingpladser, men det
var først i 1992, at man fik tilsvarende statistikker for over-
natninger i feriecentre og i udlejede feriehuse. Og tallene
var overbevisende. Alle steder kunne man notere fremgang i
overnatningstallene til et samlet tal for overnatninger i kyst-
turismesektoren på imponerende 35 millioner i 1995
16
.
Krise på kysten?
Fra nogle få badegæster og landliggere havde kystturismen
udviklet sig til et erhverv af stor betydning for dansk øko-
nomi. I begyndelsen af 1990’erne syntes udviklingsmu-
lighederne i kystturismen nærmest uden ende. Antallet af
sommerhusovernatninger steg næsten eksponentielt, og de
stadig flere gæster gav meromsætning i sommerlandet. Op-
timismen i turistbranchen var stor, og det samme var initia-
tivrigdommen. Rundt omkring i landets kystkommuner blev
der tænkt i turistprojekter og nye attraktioner, som kunne
tiltrække endnu flere turister. Planerne blev hjulpet på vej
af gunstige støttemuligheder fra EU, som kunne lægge op
til 50 % ekstra på toppen af de midler, som det var lykkedes
folkene bag projekterne at tilvejebringe via offentlige eller
private kanaler i Danmark.
120