JDUQÀVNHUL Sn IMRUGHQ YDU VWRUW VHW HQKYHU XQJ +YLGH 6DQGH
GUHQJ HQ HUIDUHQ JDUQÀVNHU DOOHUHGH QnU KDQ JLN XG DI VNR-
OHQ 'HWWH JMRUGH DW GH ORNDOH ÀVNHVNLSSHUH KDYGH QHPW
YHG DW UHNUXWWHUH IRON RJ RJVn GHQ ODQJW VW¡UUH NXWWHUÁnGH
i Esbjerg nød i mange år godt af klittens “produktion” af
NRPPHQGH ÀVNHUH
Fra slutningen af 1960’erne skete der en modernisering
DI JDUQÀVNHULHW IUD +YLGH 6DQGH I¡UVW RJ IUHPPHVW L NUDIW DI
Q\H WHNQLVNH KM OSHPLGOHU 1\ORQ DÁ¡VWH ERPXOGVJDUQ RJ
-trawl, og indførelsen af ekkolod og af Decca navigations-
V\VWHPHW JDY Q\H PXOLJKHGHU IRU DW ORNDOLVHUH GH JRGH ÀVNH-
SODGVHU RJ KYDG GHU YDU QRN Vn YLJWLJW DW ÀQGH WLOEDJH WLO
GHP LJHQ ,
KDYGH HQ DI +YLGH 6DQGHV JDUQÀVNHUH IRU
første gang succes med at sætte torskegarn over et skibsvrag,
VRP YDU ORNDOLVHUHW Sn KDYEXQGHQ YHG KM OS DI HNNRORG 'HW
EOHY VWDUWVNXGGHW WLO DW +YLGH 6DQGHV JDUQÀVNHUH IRU DOYRU
VDWVHGH Sn WRUVNHÀVNHULHW RJ L O¡EHW DI GH NRPPHQGH nUWLHU
EOHY GHWWH ÀVNHUL GHQ Q\H VSHFLDOLWHW RJ KRYHGLQGW JWVNLOGH
IRU NOLWWHQV JDUQÁnGH , VQXUUHYRGV RJ WUDZOÀVNHULHW YDU
vrag på havbunden ensbetydende med forhindringer, som
skulle undgås for ikke at ødelægge redskaberne, og derfor
YDU ÀVNHUQH L EHVLGGHOVH DI HQ ODQJ U NNH GHFFD NRUW PHG
DQJLYHOVHU DI YUDJ RJ VWHQUHY 'LVVH NRUW EOHY QX DQYHQGW L
JDUQÀVNHULHW WLO DW ÀQGH IUHP WLO YUDJORNDOLWHWHUQH
5
I begyndelsen af 1970’erne blev sonar introduceret i
GDQVN ÀVNHUL (W VRQDUDSSDUDW KDU GHQ IRUGHO IUHP IRU HW HN-
kolod, at det kan søge horisontalt og dermed give et bedre
signal om bundforholdene i det område, hvor kutteren be-
ÀQGHU VLJ +HUYHG EOHY GHW PXOLJW IRU ÀVNHUQH DW ORNDOLVHUH
YUDJ Sn DIVWDQG RJ IRU +YLGH 6DQGH ÀVNHUQH EHW¡G GHWWH HQ
PDUNDQW IRUEHGULQJ DI PXOLJKHGHUQH IRU EnGH DW ÀQGH IUHP
til vragene og derefter sætte garnene på den mest optimale
måde
6
,
KDYGH DOOHUHGH IDUW¡MHU L +YLGH 6DQGH LQve-
VWHUHW L VRQDUDQO J PHG GHW IRUPnO DW VDWVH Sn WRUVNHÀVNHUL
7
7HNQRORJLXGYLNOLQJHQ VNDEWH RJVn Y NVW L WUDZOÀVNHULHW
hvor indførelsen af hydrauliske trawltromler og bobbins-
WUDZO ELGURJ WLO DW ¡JH IDQJVWHUQH DI VnYHO NRQVXPÀVN VRP
LQGXVWULÀVN 'HQ \QJUH JHQHUDWLRQ DI ÀVNHUH IUD +ROPVODQGV
Klit begyndte at satse på en fremtid hjemme i Hvide Sande-
ÀVNHULHW IUHP IRU DW V¡JH K\UH L (VEMHUJV VWRUH NXWWHUÁnGH 3n
havnen ved slusen, som ellers er kendetegnet ved vanskelige
besejlingsforhold og lav indsejlingsdybde, blev der investe-
ret i nye og større havgående garnbåde og trawlere, og gen-
nemsnitsstørrelsen på de hjemmehørende kuttere voksede
fra 18 BRT i 1970 til 41 BRT i 1990
8
, SHULRGHQ
blev et helt nyt havneafsnit, nordhavnen, etableret, og nord-
KDYQHQ EOHY EODQGW DQGHW KMHPVWHG IRU ÀVNHPHOVIDEULNDWLRQ
RJ HQ U NNH VHUYLFHYLUNVRPKHGHU IRU ÀVNHUQH
69
Antal kuttere i Hvide Sande over 5 BT/BRT
År
Garn
Snurrevod
Trawler
Andre
I alt
1991
99
1
83
6
189
(Under 5 BT)
1993
ca. 98
1
66
169
95
1996
ca. 90
1
57
149
278
1998
ca.75
1
47
125
267
2000
ca. 65
2
53
121
236
2002
ca. 46
2
52
106
208
2004
ca. 35
2
46
90
253
Tabel 1. (Kilde: Fiskeristatistisk Årbog)
1...,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68 70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,...204