76
NHUHGVNDEHU +DYQHQ KDU L PDQJH nU Y UHW NHQGW VRP HW DW-
WUDNWLYW VWHG IRU ÀVNHUH DW ODQGH LGHW DXNWLRQHQ DQYHQGHV DI
RSN¡EHUH VRP HIWHUVS¡UJHU IHUVN ÀVN DI K¡M NYDOLWHW RJ VRP
GHUIRU HU YLOOLJH WLO DW JLYH JRGH SULVHU QnU ÀVNHQV NYDOLWHW
EHUHWWLJHU WLO GHW 'HWWH KDU GRJ LNNH DIKROGW +YLGH 6DQGH
ÀVNHUQH IUD OHMOLJKHGVYLV DW ODQGH IDQJVWHUQH L +ROODQG HOOHU
L 1RUGM\OODQG PHQ JUXQGO JJHQGH V¡JHU GH ÁHVWH DW V WWH
ÀVNHQ Sn DXNWLRQ L +YLGH 6DQGH RJVn VHOY RP GHW EHW\GHU
transport af fangsten med lastbil fra eksempelvis Sønderborg
HOOHU %DJHQNRS WLO 9HVWM\OODQG 3n DIV WQLQJVVLGHQ ÀN PDQ
endvidere i 2002 skaffet mulighed for, at hummervirksom-
heden Læsø Fiskeindustri A/S kunne etablere en afdeling
ved havnen, hvilket har betydet en yderligere udbygning af
LQIUDVWUXNWXUHQ RJ HIIHNWLYLWHWHQ L GHWWH ÀVNHUL
20
)OHUH VHU-
vicevirksomheder på havnen forsøger at overleve på trods
DI GHQ IDOGHQGH ÀVNHUÁnGH YHG DW ÀQGH Q\H NXQGHJUXSSHU WLO
VXSSOHULQJ DI ÀVNHULHW 6nOHGHV KDU HW DI YRGELQGHULHUQH HQ
afdeling for udvikling af legepladsredskaber, ligesom Hvide
Sande Skibs- og Bådebyggeri, der beskæftiger op imod 100
medarbejdere, primært lever af at servicere kunder inden
for så forskellige brancher som lystfartøjer, husbåde og
YLQGP¡OOHLQGXVWUL
, HIWHUnUHW
ÀN PDQ HW ÀQJHUSHJ RP KYRUGDQ IUHP
WLGHQ IRU +YLGH 6DQGHV ÀVNHULHUKYHUY WHJQHU VLJ GD )RONH
WLQJHW YHGWRJ UDPPHUQH IRU HQ Q\ ÀVNHULUHJXOHULQJ VRP
NRPPHU WLO DW WU GH L NUDIW IUD
5HJXOHULQJHQ NRP-
mer som noget nyt i Danmark til at medføre, at alle fartøjer
InU WLOGHOW HQ VnNDOGW IDUW¡MVNYRWHDQGHO GYV HQ Sn IRUKnQG
fastlagt andel i den kvote, der år for år bliver fastlagt for
GH IRUVNHOOLJH ÀVNHDUWHU 1RN Vn YLJWLJW EHVOXWWHGHV GHW DW
kvoteandelen følger fartøjet ved salg, hvilket betyder, at
ÀVNHUH VRP ¡QVNHU DW ¡JH GHUHV NYRWHDQGHO NDQ RSN¡EH
IDUW¡MHU RJ GHUPHG ¡JH GHUHV VDPOHGH DQGHO L NYRWHQ 'HW
står endnu hen i det uvisse, hvordan den nye regulering
NRPPHU WLO DW In LQGYLUNQLQJ Sn GDQVN ÀVNHUL L IUHPWLGHQ
PHQ QnU +YLGH 6DQGH ÀVNHUQH L
PRGWRJ UHJXOHULQJHQ
med blandede følelser, var det primært fordi, at den risi-
kerede at bremse det, som altid havde været Hvide Sande-
ÀVNHUQHV V UNHQGH QHPOLJ GHUHV ÁHNVLELOLWHW RJ HYQH WLO DW
V¡JH RYHU L DQGUH ÀVNHULHU QnU GHW DNWXHOOH ÀVNHUL VYLJWHGH
Fartøjskvoteandelene skal uddeles én gang for alle i 2006 på
JUXQGODJ DI GHW ÀVNHUL VRP GH HQNHOWH IDUW¡MHU KDU EHGUHYHW
L nUHQH
WLO
RJ PDQJH ÀVNHUH IU\JWHGH GHUPHG
DW GH ULVLNHUHGH DW EOLYH VWDYQVEXQGQH WLO GHW ÀVNHUL VRP
WLOI OGLJYLV KDYGH KDIW GHUHV LQWHUHVVH L GLVVH WUH nU
Om den nye regulering kommer til at få entydigt nega-
WLYH NRQVHNYHQVHU IRU HQ ÀVNHULKDYQ VRP +YLGH 6DQGH HU
det endnu for tidligt at spå om, men ser man på, hvordan
PXOLJKHGHUQH L ¡YULJW WHJQHU VLJ IRU ÀVNHULHW IUD E\HQ Sn
Klitten, er det muligvis slet ikke reguleringen, som i den
VLGVWH HQGH EOLYHU ÀVNHULHWV VW¡UVWH XGIRUGULQJ 'HU HU DOPLQ-
GHOLJ HQLJKHG EODQGW ÀVNHUQH RP DW HW DI GH VW¡UVWH RJ PHVW
frustrerende problemer er, at så få unge vælger at gå ind i
ÀVNHULHW .ULVWLDQ 0 +DQVHQ JDUQÀVNHU RJ nU EOHY L
NnUHW VRP nUHWV ÀVNHU L +YLGH 6DQGH IRUGL KDQ L PDQJH
år havde gjort en stor indsats for at give unge mennesker en
FKDQFH IRU DW SU¡YH ÀVNHULHW RJ IRUKnEHQWOLJ In VPDJ IRU HW
OLY VRP ÀVNHU
21
0HQ DGVSXUJW RP ÀVNHULHUKYHUYHWV IUHPWLG
konstaterede han alligevel ved udgangen af 2005 ud fra sine
mange års erfaring, at
GHW HU L UHNUXWWHULQJHQ DW VNRHQ IRU
DOYRU WU\NNHU 0DQ KDU LNNH O QJHUH GH NQ JWH VRP HU YDQW
WLO DW ÀVNH Sn IMRUGHQ
0HG DQGUH RUG HIWHU DW +YLGH 6DQGH L
·HUQH KROGW RS PHG DW IRUV\QH (VEMHUJV ÀVNHUÁnGH PHG
XQJH ÀVNHUH IRUGL GHU YDU PHUH Y NVW L E\HQV HJHW ÀVNHUL
Vn RSOHYHU QXWLGHQV ÀVNHVNLSSHUH GHW VRP HW QHGVOnHQGH
IDNWXP DW ÀVNHUNXOWXUHQ Sn .OLWWHQ QX KHOOHU LNNH O QJHUH
NDQ IRUV\QH VLQH HJQH NXWWHUH PHG Q\H IRON
Efter i de første år i 1990’erne at have klaret sig godt
VDPPHQOLJQHW PHG QDERKDYQHQH KDU +YLGH 6DQGHV ÀVNH-
rierhverv således siden årtusindskiftet vist tegn på, at til-
SDVQLQJHQ WLO IRUDQGULQJHUQH L ÀVNHULHWV HNVLVWHQVEHWLQJHOVHU
KDU VWRUH RPNRVWQLQJHU ‘NRQRPLVN SROLWLVN RJ VRFLDOW VWnU
ÀVNHULHUKYHUYHW L E\HQ Sn .OLWWHQ RYHU IRU DW VNXOOH RYHUOHYH
en situation, hvor havdage og kvoteandele kommer til at ud-
gøre snævre rammer for bevægelsesfriheden, hvor et højt
omkostningsniveau skaber problemer for driftsøkonomien,
og hvor den generelle sociale udvikling i samfundet gør re-
NUXWWHULQJ DI ORNDO DUEHMGVNUDIW WLO HW VWDGLJ VW¡UUH SUREOHP
Fiskeriet har gennem generationer været det erhvervsmæs-
sige, sociale og kulturelle omdrejningspunkt i Hvide Sande,
1...,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...204