74
        
        
          ÀN VDPPH RPIDQJ VRP GHW YDU WLOI OGHW L
        
        
          ·HUQH NXQQH
        
        
          de relativt små Hvide Sande-fartøjer alligevel gennem dette
        
        
          ÀVNHUL VLNUH VLJ HW ELGUDJ WLO nUVRPV WQLQJHQ Sn GHQ NROGH-
        
        
          ste årstid, hvor vejret og fangstmulighederne i Nordsøen for
        
        
          dem er for ugunstige
        
        
          16
        
        
          'HW HU LNNH DOOH +YLGH 6DQGH WUDZOHUQH VRP ´ÁH[HUµ PHO-
        
        
          OHP LQGXVWUL KXPPHU WRUVNH RJ U¡GVS WWHÀVNHUL 6nYHO
        
        
          de største trawlere som de mindste - de såkaldte “joller”
        
        
          DGVNLOOHU VLJ IUD GHWWH P¡QVWHU )OHUH DI GH VW¡UVWH WUDZOHUH
        
        
          er måske ikke store sammenlignet med de store Esbjerg- og
        
        
          7K\ERU¡Q WUDZOHUH PHQ GH HU YHOHJQHGH WLO ÀVNHUL L IMHUQHUH
        
        
          og dybere farvande, som for eksempel Skagerrak og den
        
        
          QRUGOLJVWH GHO DI 1RUGV¡HQ L QRUVN IDUYDQG +HU VDWVHU GLVVH
        
        
          WUDZOHUH Sn HW NRPELQHUHW NRQVXPÀVNHUL HIWHU DUWHU VRP U¡G-
        
        
          WXQJH VN ULVLQJ RJ KDYWDVNHU IRUXGHQ U¡GVS WWHÀVNHUL
        
        
          17
        
        
          De har dog til fælles med de øvrige trawlere, at indførelsen
        
        
          af havdagesystemet har gjort det vanskeligt for dem at drive
        
        
          HW UHQWDEHOW ÀVNHUL 1nU ÀVNHULHW IRUHJnU ODQJW IUD KMHPKDY-
        
        
          QHQ EUXJHV GHU NRVWEDUH KDYGDJH Sn DW VHMOH WLO RJ IUD ÀVNH-
        
        
          pladsen, og set i forhold til garnfartøjerne har trawlerne et
        
        
          QRJHW VW¡UUH EU QGVWRIIRUEUXJ XQGHU VHOYH ÀVNHULHW KYLONHW
        
        
          KDU ELGUDJHW WLO DW IRUULQJH GULIWV¡NRQRPLHQ L GH VHQHVWH nU
        
        
          Til gengæld syntes trawlerne i 2005 endnu ikke at have fået
        
        
          samme problemer som garnfartøjerne med rekruttering af
        
        
          ÀVNHUH +YRU JDUQEnGHQH L YLG XGVWU NQLQJ YDU JnHW RYHU WLO
        
        
          at anvende østeuropæisk arbejdskraft, formåede trawlerne
        
        
          stadig at rekruttere lokalt, eller i det mindste holde på den
        
        
          ORNDOH DUEHMGVNUDIW RP ERUG L IDUW¡MHUQH
        
        
          
            -ROOHÀVNHUH RJ ERPWUDZOHUH
          
        
        
          $UYHQ HIWHU JHQHUDWLRQHUV ÀVNHUNXOWXU Sn .OLWWHQ NRPPHU
        
        
          LNNH DOHQH WLO XGWU\N L GHW KDYJnHQGH JDUQ RJ WUDZOÀVNHUL
        
        
          RJVn PLQGUH IDUW¡MHU L GHW PHUH N\VWQ UH ÀVNHUL HNVLVWHUHU
        
        
          fortsat i form af en række både med én- eller to-mands be-
        
        
          V WQLQJ +YLGH 6DQGH HU JHQHUHOW L K¡MHUH JUDG HQG GH DQGUH
        
        
          vestkysthavne hjemsted for mindre fartøjer, som på trods af
        
        
          GHUHV ULQJH VW¡UUHOVH DOOLJHYHO GULYHU HW IXOGWLGV HUKYHUYVÀ-
        
        
          VNHUL 6HOY RP HQ GHO DI GLVVH HU VROJW XG DI KDYQHQ L GH VHQH-
        
        
          ste år, var Hvide Sande i efteråret 2005 fortsat hjemsted for
        
        
          syv fartøjer mellem 5 og 20 bruttotons, som lokalt gik under
        
        
          EHWHJQHOVHQ MROOHÀVNHUH RJ VRP KDYGH GHW V UNHQGH DW GH
        
        
          DQYHQGWH EnGH JDUQ RJ WUDZOÀVNHUL
        
        
          18
        
        
          MI WDEHO
        
        
          9 UGLHQ
        
        
          DI IDUW¡MHUQH RJ GHUHV ÀVNHULP¡QVWHU DIVO¡UHGH DW ´MROOHUQHµ
        
        
          på trods af navnet var fuldtids erhvervsfartøjer med mo-
        
        
          GHUQH UHGVNDEHU VRP IRU HNVHPSHO ÁHU WUDZO 'H Q\HVWH DI
        
        
          W\SHQ KDYGH HQ Y UGL Sn PLOOLRQHU NU RJ GH DGVNLOWH VLJ
        
        
          ikke væsentligt fra de større fartøjer med hensyn til nødven-
        
        
          digheden af at have en betydelig omsætning og forrentning
        
        
          DI LQYHVWHULQJHQ
        
        
          -ROOHUQHV ÀVNHULP¡QVWHU L nUHQH HIWHU nU
        
        
          YDU L OLGW
        
        
          mindre grad end de større fartøjers præget af torskebestan-
        
        
          GHQV QHGJDQJ (Q DI MROOHUQHV NHUQHDNWLYLWHWHU YDU VnOHGHV
        
        
          HQ YLGHUHI¡UHOVH DI GHW ÀVNHUL VRP WLOEDJH L
        
        
          ·HUQH RJ
        
        
          ·HUQH SU JHGH +YLGH 6DQGH QHPOLJ GHW N\VWQ UH WXQJHÀ-
        
        
          VNHUL (Q DI GH PRGHUQH MROOHÀVNHUH +HQU\ )MRUG 6LPRQVHQ
        
        
          ejer et fartøj bygget i 2002, hvormed han kombinerer garn-
        
        
          RJ WUDZOÀVNHUL RJ KDQ IRUW OOHU DW KDQ IRUWVDW VDWVHU Sn WXQ-
        
        
          JHÀVNHULHW PHG JDUQ L PDUWV DSULO RJ PDM , OLJKHG PHG GH
        
        
          ¡YULJH MROOHU VHMOHU KDQ XG RP HIWHUPLGGDJHQ ÀVNHU DIWHQHQ
        
        
          RJ QDWWHQ LJHQQHP RJ ODQGHU ÀVNHQH Q VWH GDJV PRUJHQ
        
        
          KYRU UHQJ¡ULQJ DI IDQJVWHQ ÀQGHU VWHG Sn NDMHQ 1nU VRP-
        
        
          PHUHQ Q UPHU VLJ ULJJHU KDQ RP WLO WR WUDZO ÀVNHUL RJ VHMOHU
        
        
          nordover til Skagerrak, hvor resten af året tilbringes med
        
        
          N\VWQ UW U¡GVS WWHÀVNHUL , YLQWHUSHULRGHQ VWnU MROOHÀVNHUQH
        
        
          over for valget mellem at lægge op for vinteren eller søge
        
        
          UROLJHUH IDUYDQGH RJ GD GH ÁHVWH KDU EHKRY IRU DW ÀVNH KHOH
        
        
          nUHW IRU DW KROGH ¡NRQRPL L ÀVNHULHW EHW\GHU GHW DW GH V¡JHU
        
        
          om i indre farvande og den vestlige østersø for at trawle
        
        
          efter torsk indtil marts, hvor turen atter går hjemover til for-
        
        
          nUHWV JDUQÀVNHUL HIWHU WXQJHU +HOOHU LNNH MROOHUQH HU IUL IRU DW
        
        
          lide under havdagesystemet og de høje brændstofudgifter,
        
        
          men ifølge Henry Fjord er en af jollernes store fordele - ikke
        
        
          mindst i forhold til fuldtids-garnfartøjerne -  at mandskabs-
        
        
          behovet er så lille, at skipperen kan nøjes med at have en
        
        
          HQNHOW ÀVNHU PHG KYLV KDQ GD LNNH Y OJHU DW ÀVNH KHOW DOHQH
        
        
          L SHULRGHU 'HUPHG XQGJnU MROOHUQH DW PnWWH EHJU QVH GHUHV
        
        
          ÀVNHUL Sn JUXQG DI PDQJHO Sn IRON VnGDQ VRP JDUQIDUW¡MHU
        
        
          KDU PnWWHW J¡UH GHW L ÁHUH WLOI OGH L GH VHQHUH nU
        
        
          19
        
        
          En særlig gruppe af fartøjer, som i lighed med de øvrige
        
        
          vestkysthavne har vundet indpas i Hvide Sande, er bom-