74
ÀN VDPPH RPIDQJ VRP GHW YDU WLOI OGHW L
·HUQH NXQQH
de relativt små Hvide Sande-fartøjer alligevel gennem dette
ÀVNHUL VLNUH VLJ HW ELGUDJ WLO nUVRPV WQLQJHQ Sn GHQ NROGH-
ste årstid, hvor vejret og fangstmulighederne i Nordsøen for
dem er for ugunstige
16
'HW HU LNNH DOOH +YLGH 6DQGH WUDZOHUQH VRP ´ÁH[HUµ PHO-
OHP LQGXVWUL KXPPHU WRUVNH RJ U¡GVS WWHÀVNHUL 6nYHO
de største trawlere som de mindste - de såkaldte “joller”
DGVNLOOHU VLJ IUD GHWWH P¡QVWHU )OHUH DI GH VW¡UVWH WUDZOHUH
er måske ikke store sammenlignet med de store Esbjerg- og
7K\ERU¡Q WUDZOHUH PHQ GH HU YHOHJQHGH WLO ÀVNHUL L IMHUQHUH
og dybere farvande, som for eksempel Skagerrak og den
QRUGOLJVWH GHO DI 1RUGV¡HQ L QRUVN IDUYDQG +HU VDWVHU GLVVH
WUDZOHUH Sn HW NRPELQHUHW NRQVXPÀVNHUL HIWHU DUWHU VRP U¡G-
WXQJH VN ULVLQJ RJ KDYWDVNHU IRUXGHQ U¡GVS WWHÀVNHUL
17
De har dog til fælles med de øvrige trawlere, at indførelsen
af havdagesystemet har gjort det vanskeligt for dem at drive
HW UHQWDEHOW ÀVNHUL 1nU ÀVNHULHW IRUHJnU ODQJW IUD KMHPKDY-
QHQ EUXJHV GHU NRVWEDUH KDYGDJH Sn DW VHMOH WLO RJ IUD ÀVNH-
pladsen, og set i forhold til garnfartøjerne har trawlerne et
QRJHW VW¡UUH EU QGVWRIIRUEUXJ XQGHU VHOYH ÀVNHULHW KYLONHW
KDU ELGUDJHW WLO DW IRUULQJH GULIWV¡NRQRPLHQ L GH VHQHVWH nU
Til gengæld syntes trawlerne i 2005 endnu ikke at have fået
samme problemer som garnfartøjerne med rekruttering af
ÀVNHUH +YRU JDUQEnGHQH L YLG XGVWU NQLQJ YDU JnHW RYHU WLO
at anvende østeuropæisk arbejdskraft, formåede trawlerne
stadig at rekruttere lokalt, eller i det mindste holde på den
ORNDOH DUEHMGVNUDIW RP ERUG L IDUW¡MHUQH
-ROOHÀVNHUH RJ ERPWUDZOHUH
$UYHQ HIWHU JHQHUDWLRQHUV ÀVNHUNXOWXU Sn .OLWWHQ NRPPHU
LNNH DOHQH WLO XGWU\N L GHW KDYJnHQGH JDUQ RJ WUDZOÀVNHUL
RJVn PLQGUH IDUW¡MHU L GHW PHUH N\VWQ UH ÀVNHUL HNVLVWHUHU
fortsat i form af en række både med én- eller to-mands be-
V WQLQJ +YLGH 6DQGH HU JHQHUHOW L K¡MHUH JUDG HQG GH DQGUH
vestkysthavne hjemsted for mindre fartøjer, som på trods af
GHUHV ULQJH VW¡UUHOVH DOOLJHYHO GULYHU HW IXOGWLGV HUKYHUYVÀ-
VNHUL 6HOY RP HQ GHO DI GLVVH HU VROJW XG DI KDYQHQ L GH VHQH-
ste år, var Hvide Sande i efteråret 2005 fortsat hjemsted for
syv fartøjer mellem 5 og 20 bruttotons, som lokalt gik under
EHWHJQHOVHQ MROOHÀVNHUH RJ VRP KDYGH GHW V UNHQGH DW GH
DQYHQGWH EnGH JDUQ RJ WUDZOÀVNHUL
18
MI WDEHO
9 UGLHQ
DI IDUW¡MHUQH RJ GHUHV ÀVNHULP¡QVWHU DIVO¡UHGH DW ´MROOHUQHµ
på trods af navnet var fuldtids erhvervsfartøjer med mo-
GHUQH UHGVNDEHU VRP IRU HNVHPSHO ÁHU WUDZO 'H Q\HVWH DI
W\SHQ KDYGH HQ Y UGL Sn PLOOLRQHU NU RJ GH DGVNLOWH VLJ
ikke væsentligt fra de større fartøjer med hensyn til nødven-
digheden af at have en betydelig omsætning og forrentning
DI LQYHVWHULQJHQ
-ROOHUQHV ÀVNHULP¡QVWHU L nUHQH HIWHU nU
YDU L OLGW
mindre grad end de større fartøjers præget af torskebestan-
GHQV QHGJDQJ (Q DI MROOHUQHV NHUQHDNWLYLWHWHU YDU VnOHGHV
HQ YLGHUHI¡UHOVH DI GHW ÀVNHUL VRP WLOEDJH L
·HUQH RJ
·HUQH SU JHGH +YLGH 6DQGH QHPOLJ GHW N\VWQ UH WXQJHÀ-
VNHUL (Q DI GH PRGHUQH MROOHÀVNHUH +HQU\ )MRUG 6LPRQVHQ
ejer et fartøj bygget i 2002, hvormed han kombinerer garn-
RJ WUDZOÀVNHUL RJ KDQ IRUW OOHU DW KDQ IRUWVDW VDWVHU Sn WXQ-
JHÀVNHULHW PHG JDUQ L PDUWV DSULO RJ PDM , OLJKHG PHG GH
¡YULJH MROOHU VHMOHU KDQ XG RP HIWHUPLGGDJHQ ÀVNHU DIWHQHQ
RJ QDWWHQ LJHQQHP RJ ODQGHU ÀVNHQH Q VWH GDJV PRUJHQ
KYRU UHQJ¡ULQJ DI IDQJVWHQ ÀQGHU VWHG Sn NDMHQ 1nU VRP-
PHUHQ Q UPHU VLJ ULJJHU KDQ RP WLO WR WUDZO ÀVNHUL RJ VHMOHU
nordover til Skagerrak, hvor resten af året tilbringes med
N\VWQ UW U¡GVS WWHÀVNHUL , YLQWHUSHULRGHQ VWnU MROOHÀVNHUQH
over for valget mellem at lægge op for vinteren eller søge
UROLJHUH IDUYDQGH RJ GD GH ÁHVWH KDU EHKRY IRU DW ÀVNH KHOH
nUHW IRU DW KROGH ¡NRQRPL L ÀVNHULHW EHW\GHU GHW DW GH V¡JHU
om i indre farvande og den vestlige østersø for at trawle
efter torsk indtil marts, hvor turen atter går hjemover til for-
nUHWV JDUQÀVNHUL HIWHU WXQJHU +HOOHU LNNH MROOHUQH HU IUL IRU DW
lide under havdagesystemet og de høje brændstofudgifter,
men ifølge Henry Fjord er en af jollernes store fordele - ikke
mindst i forhold til fuldtids-garnfartøjerne - at mandskabs-
behovet er så lille, at skipperen kan nøjes med at have en
HQNHOW ÀVNHU PHG KYLV KDQ GD LNNH Y OJHU DW ÀVNH KHOW DOHQH
L SHULRGHU 'HUPHG XQGJnU MROOHUQH DW PnWWH EHJU QVH GHUHV
ÀVNHUL Sn JUXQG DI PDQJHO Sn IRON VnGDQ VRP JDUQIDUW¡MHU
KDU PnWWHW J¡UH GHW L ÁHUH WLOI OGH L GH VHQHUH nU
19
En særlig gruppe af fartøjer, som i lighed med de øvrige
vestkysthavne har vundet indpas i Hvide Sande, er bom-
1...,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,...204