Optimisme trods krise i 1990’erne
*HQQHP ·HUQH WRJ +YLGH 6DQGH ÀVNHUQH VRP GH ÁH-
VWH ¡YULJH YHVWN\VWÀVNHUH GHO L WRUVNHÀVNHULHW L ‘VWHUV¡HQ
(IWHUKnQGHQ VRP LV U WUDZOÀVNHUQH LQYHVWHUHGH L VW¡UUH
IDUW¡MHU EOHY YLQWHUÀVNHULHW HIWHU WRUVN L ‘VWHUV¡HQ L nUHWV
I¡UVWH PnQHGHU HQ IDVW GHO DI ÀVNHULP¡QVWHUHW IRU PDQJH
Status i Hvide Sande ved indgangen til 1990’erne var her-
HIWHU DW GHQ KMHPPHK¡UHQGH ÁnGH Sn NQDS IDUW¡MHU YDU
IRUGHOW QRJHQOXQGH OLJHOLJW Sn WUDZOHUH RJ JDUQIDUW¡MHU 0HG
undtagelse af en gruppe af små og mellemstore garnfartø-
MHU VRP IRUWVDW KDYGH VRPPHUKDOYnUHWV WXQJHÀVNHUL VRP
KRYHGLQGW JVWNLOGHQ YDU WRUVNHÀVNHULHW IRU EnGH JDUQEnGH
RJ WUDZOHUH GHW YLJWLJVWH ÀVNHUL RJ WUDZOÀVNHU *XQQDU +¡M
anslår eksempelvis, at hans trawler, RI 344
Mikkel Louise
,
Sn GHW WLGVSXQNW KDYGH RPNULQJ DI VLQ RPV WQLQJ L WRU-
VNHÀVNHULHW GHOV L ‘VWHUV¡HQ GHOV L GHQ QRUGOLJH 1RUGV¡ ,
WUDZOÁnGHQ VXSSOHUHGH PDQ PHG NRQVXPÀVNHUL HIWHU DQGUH
DUWHU KRYHGVDJHOLJ U¡GVS WWHU VDPW LQGXVWULÀVNHUL HIWHU WR-
ELV RJ EULVOLQJ *DUQÀVNHUQH Sn GHUHV VLGH VXSSOHUHGH RJVn
WXQJH RJ WRUVNHÀVNHULHW PHG U¡GVS WWHU RJ HQ GHO JDUQÀ-
VNHUH YDU GHVXGHQ L VRPPHUPnQHGHUQH HQJDJHUHW L ÀVNHULHW
efter pighvar
9
'D WRUVNHÀVNHULHW L ‘VWHUV¡HQ NROODSVHGH RPNULQJ
ÀN GHW VWRUH NRQVHNYHQVHU IRU PDQJH GDQVNH ÀVNHUH LNNH
alene på Bornholm, men også i havne som Thyborøn
og Esbjerg, hvor mange mellemstore trawlere gennem
1980’erne var blevet stadig mere afhængige af at kombi-
QHUH LQGXVWULÀVNHUL PHG HW VWRUW WRUVNHÀVNHUL L ‘VWHUV¡HQ
Kollapset var en del af baggrunden for ophugningsbølgen
L GDQVN ÀVNHUL PHQ HW EOLN Sn +YLGH 6DQGHV ÀVNHUÁnGH
gennem første halvdel af 1990’erne afslører, at man på
Holmslands Klit ikke blev helt så hårdt ramt af ophugning
VRP GH DQGUH YHVWN\VWKDYQH $QWDOOHW DI WUDZOHUH IDOGW JDQ-
VNH YLVW IUD WLO
PHOOHP RJ
PHQ JDUQÁnGHQ
NRP Q VWHQ X QGUHW JHQQHP GHQQH SHULRGH (Q DI JUXQGHQH
WLO DW NULVHQ L NRQVXPÀVNHULHW L
·HUQH LNNH UDPWH +YLGH
6DQGH Vn KnUGW YDU DW ÁnGHQ EHVWRG DI IRUKROGVYLV VPn NXW-
WHUH RJ DW GLVVH YDU ODQJW PHUH ÁHNVLEOH L GHUHV ÀVNHUL HQG
HNVHPSHOYLV VWnOWUDZOHUQH L (VEMHUJ RJ 7K\ERU¡Q +DYQHQ L
Hvide Sande kan ikke besejles af fartøjer, som stikker mere
end 4,5 meter, og dette sætter en naturlig begrænsning i
VW¡UUHOVHQ DI GH KMHPPHK¡UHQGH NXWWHUH 6nOHGHV KDYGH PDQ
i Hvide Sande ikke på samme måde som i Esbjerg haft en
WHQGHQV WLO DW UDWLRQDOLVHUH ÀVNHULLQGVDWVHQ YHG DW VDWVH Sn
meget store fartøjer, der var afhængige af stor fangstvolu-
men, og Hvide Sande-trawlerne var i gennemsnit kun en
fjerdedel så store som ståltrawlerne i den sydlige nabohavn,
(VEMHUJ Sn VDPPH WLG MI WDEHO
, VWHGHW KDYGH +YLGH 6DQGH ÀVNHUQH EHYDUHW WUDGLWLRQHQ
IRU DW VNLIWH PHOOHP ÀVNHULHUQH DOW HIWHU KYDG GHU YDU JRGW
DW Jn HIWHU L GHQ JLYQH V VRQ (Q DI +YLGH 6DQGH ÀVNHUQHV
VSHFLDOLWHWHU YDU DW ´EODQNHµ WRUVNHQH GYV LVH WRUVNHQ OLJ-
gende på bugen på hylder i lastrummet, således at ryggen
IUHPVWRG EODQN RJ LQGE\GHQGH 'H EODQNH WRUVN YDU VDPPHQ
70
Gennemsnitsstørrelse af Hvide Sande- og Esbjergkuttere over 5 BT/BRT
År
1991
1993
1996
1998
2000
2002
2004
Trawlere, Hvide Sande
50,9
52,3
58
70
69,6
86,8
85,6
Trawlere, Esbjerg
204,6
231,9
295,5
315,3
318
324,1
340,1
Total, Hvide Sande
39,4
38,3
41,7
48,1
50,6
66,9
65,5
Total, Esbjerg
148,8
163
209
221
229
260
275
Tabel 2. (Kilde: Fiskeristatistisk Årbog)
1...,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69 71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,...204