sin fremtidige planlægning burde vægte havnevirksomhe-
        
        
          dernes trivsel og udviklingsmuligheder frem for rekreative
        
        
          LQLWLDWLYHU Sn KDYQHIURQWHQ
        
        
          Den fremtidige udvikling på Esbjerg Havn kan imidlertid
        
        
          ikke vurderes alene ud fra den øjeblikkelige status og virk-
        
        
          somhedernes egne ønsker og forhåbninger for de nærmeste
        
        
          nU
        
        
          Analyserer man situationen ud fra en åben systemmo-
        
        
          del, kan man se, hvorledes Esbjerg Havn i forhold til såvel
        
        
          et internationalt som et nationalt/regionalt og lokalt niveau
        
        
          vil kunne påvirkes af  udefra kommende faktorer, som både
        
        
          kan medføre udfordringer og muligheder, der i mange til-
        
        
          I OGH NDQ RSVWn JDQVNH SOXGVHOLJW 'HW EOLYHU \GHUOLJHUH W\-
        
        
          deligt, hvis man opstiller scenarier over mulige styrker og
        
        
          VYDJKHGHU L UHODWLRQ WLO I HNV I¡GHYDUHSURGXNWLRQ HOOHU UH-
        
        
          SDUDWLRQV RJ YHGOLJHKROGV\GHOVHU WLO RIIVKRUHQ %HJJH GHOH
        
        
          er oplagte satsningsområder, der indgår i Esbjerg Havns
        
        
          0DVWHUSODQ IUD
        
        
          6W\UNHQ EHVWnU L EHJJH WLOI OGH L DW GH
        
        
          omfatter aktiviteter tæt på - eller på - kompetenceklyngeni-
        
        
          YHDX 2PYHQGW HU VYDJKHGHQ DW EHJJH RPUnGHU RJVn HU OHW
        
        
          SnYLUNHOLJH DI I HNV LQWHUQDWLRQDOH SROLWLVNH LQLWLDWLYHU KYLV
        
        
          NDUDNWHU L VDJHQV QDWXU HU YDQVNHOLJW IRUXGVLJHOLJH
        
        
          Sikkert er det imidlertid, at Esbjerg Havn i de kommende
        
        
          nU YLO EOLYH VWLOOHW RYHU IRU EHW\GHOLJH XGIRUGULQJHU 'LVVH
        
        
          lader sig ikke nødvendigvis alle løse inden for samme ram-
        
        
          me, fordi en række af de udtrykte fremtidsplaner og -for-
        
        
          KnEQLQJHU HU PHUH HOOHU PLQGUH PRGVWULGHQGH +HU NDQ PDQ
        
        
          I HNV SHJH Sn IRUKROGHW PHOOHP UHNUHDWLY RJ HUKYHUYVP V-
        
        
          sig udnyttelse af kajarealer, erhvervssektorernes forskellige
        
        
          behov for infrastruktur og spørgsmålet om, hvordan man -
        
        
          ikke mindst på havneafsnit med begrænset plads - vil kunne
        
        
          imødekomme den ikke ubetydelige ekspansion, som virk-
        
        
          somhederne i undersøgelsen har udtrykt ønske om for de
        
        
          NRPPHQGH
        
        
          nU 'HU YLO PHG DQGUH RUG VNXOOH IRUHWDJHV
        
        
          en række prioriteringer for at fastlægge kursen for Esbjerg
        
        
          Havns fremtidige udvikling, og det forekommer vigtigt, at
        
        
          GHWWH VNHU L GLDORJ PHG KDYQHQV PDQJH DNW¡UHU 1HWRS VLN-
        
        
          ringen af kommunikation mellem havneledelse og virksom-
        
        
          heder og mellem havnens aktører indbyrdes synes at være
        
        
          blandt de største umiddelbare udfordringer på Esbjerg Havn,
        
        
          hvor også behovet for at afbøde virkningerne af nedgangen
        
        
          LQGHQ IRU ÀVNHULVHNWRUHQ HU HQ nEHQEDU RJ DNXW XGIRUGULQJ
        
        
          GHU YLO NU YH HQ W W GLDORJ PHOOHP GH EHU¡UWH SDUWHU
        
        
          DenoverordnedekonklusionpåFiskeri-ogSøfartsmuseets
        
        
          undersøgelse er, at selv om de egentlige havneaktiviteter ud
        
        
          IUD HQ RYHUÁDGLVN EHWUDJWQLQJ V\QHV PLQGVNHW NDQ GHQ VDP-
        
        
          lede effekt af havnevirksomheden være betydeligt større,
        
        
          HQG PDQ XPLGGHOEDUW VNXOOH WUR )RU (VEMHUJV YHGNRPPHQ-
        
        
          de kan det under alle omstændigheder fastslås, at havneak-
        
        
          tiviteterne for by og egn udgør en overordentlig væsentlig
        
        
          VDPIXQGV¡NRQRPLVN JHQHUDWRU 6DPWLGLJ KDU XQGHUV¡JHOVHQ
        
        
          vist, at det trods havnens komplicerede struktur kan lade
        
        
          VLJ J¡UH DW VNDEH HW VDPOHW RYHUEOLN RYHU GHQ DÁHGWH HIIHNW
        
        
          DI KDYQHDNWLYLWHWHUQH 'HQQH PHWRGH YLO QDWXUOLJYLV RJVn
        
        
          NXQQH ÀQGH DQYHQGHOVH Sn DQGUH KDYQH KYRU PDQ VWnU RYHU
        
        
          IRU OLJQHQGH SUREOHPVWLOOLQJHU
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Forslaget resulterede i udarbejdelsen af: Morten Karnøe
        
        
          Søndergaard & Morten Hahn-Pedersen:
        
        
          
            $ÁHGW HIIHNW DI DN-
          
        
        
          
            WLYLWHWHU Sn (VEMHUJ +DYQ
          
        
        
          (VEMHUJ
        
        
          S ,6%1
        
        
          $UEHMGHW EOHY JHQQHPI¡UW ¡NRQRPLVN VW¡WWH
        
        
          fra Areallejerforeningen ved Esbjerg Havn, Blue Water
        
        
          6KLSSLQJ $ 6 & %UHLQKROW $ 6 'DQERU $ 6 'H )ULH
        
        
          Erhvervs Investeringsfond, Esbjerg Fiskeriforening, Esbjerg
        
        
          )RQGHQ (VEMHUJ +DYQ (VEMHUJ .RPPXQH (VEMHUJ 2LOÀHOG
        
        
          Base, ESE-Holding A/S, Havnearbejdernes Losseklub,
        
        
          +HQQLQJ * .UXVH +ROGLQJ $ 6 1LHOV :LQWKHU &R 5LEH
        
        
          Amt, Ribe Amts Museumsråd, Samlos, SID Transport, og
        
        
          7ULSOH 1LQH )LVK 3URWHLQ D P E D
        
        
          
            2.
          
        
        
          3URMHNWÀQDQVLHULQJHQV JUXQGODJ IUHPJnU DI QRWH
        
        
          
            3.
          
        
        
          ) HNV 0RUWHQ +DKQ 3HGHUVHQ UHG
        
        
          
            (VEMHUJ +DYQ
          
        
        
          , Esbjerg 1993; Verner Bruhn og Poul Holm:
        
        
          
            Havneby og storkommune
          
        
        
          (Esbjergs historie 3 - redigeret
        
        
          DI , 6WRXPDQQ 3 6 0H\HU RJ - 'LHFNPDQQ 5DVPXVVHQ
        
        
          (VEMHUJ
        
        
          -RKV %UHGPRVH 6LPRQVHQ
        
        
          
            Havn og Skibe.
          
        
        
          
            (VEMHUJ
          
        
        
          (Esbjerg 2001) samt Morten Hahn-
        
        
          Pedersen:
        
        
          
            )UD YLNLQJ WLO ERUHELVVH
          
        
        
          
            JHQHUDWLRQHU YHG
          
        
        
          
            vadehavet
          
        
        
          (VEMHUJ
        
        
          63