Også begrebsmæssigt var det nødvendigt med en nær-
PHUH DIJU QVQLQJ 8QGHUV¡JHOVHQV YLUNVRPKHGVEHJUHE
byggede således på det, der i lov om Det Centrale Virk-
somhedsregister kaldes “produktionsenheder”, som tager
udgangspunkt i virksomhedens fysiske placering og ikke
GHQV MXULGLVNH WLOK¡UVIRUKROG
Undersøgelsens konklusioner
Det vil her føre for vidt med en detaljeret gennemgang af
KDYQHUDSSRUWHQV PDQJH EHUHJQLQJHU RJ GHONRQNOXVLRQHU
Den interesserede læser henvises her til selve rapporten
$ÁHGW HIIHNW DI DNWLYLWHWHU Sn (VEMHUJ +DYQ
, som nærværende
artikels forfattere publicerede i august 2005
12
5DSSRUWHQV
KRYHGNRQNOXVLRQHU E¡U LPLGOHUWLG WU NNHV RS
Esbjerg Havn er én af Danmarks største og mest bred-
VSHNWUHGH KDYQH PHG HQ DNWLYLWHWVÁDGH VRP G NNHU ÀVNHUL
SDVVDJHUWUDÀN JRGVWUDÀN RJ RIIVKRUH VDPW HQ VWRU VHNWRU
DI LNNH KDYQHUHODWHUHGH YLUNVRPKHGHU *HQQHP GH VLGVWH
par årtier har havnens maritime sektorer udviklet sig vidt
IRUVNHOOLJW LGHW VSHFLHOW ÀVNHULHW RJ L QRJHQ JUDG RJVn SDV-
59
Faktaboks 1: Den åbne systemforståelse
Havnerapportens teoretiske udgangspunkt er den “åbne
systemforståelse”, som blev lanceret af de britiske
JHRJUDIHU 'DYLG +LOOLQJ RJ % 6 +R\OH L
,I¡OJH
Hilling og Hoyle er behovet for en havn primært skabt som
HW UHVXOWDW DI DNWLYLWHWHU L DQGUH VHNWRUHU 'HW EHW\GHU DW
XGHIUDNRPPHQGH SnYLUNQLQJHU VnVRP I HNV ¡NRQRPLVNH
politiske, teknologiske, organisatoriske og i stigende grad
RJVn PLOM¡P VVLJH IDNWRUHU LQGYLUNHU DIJ¡UHQGH Sn KDYQHQ
En modelteoretisk opstilling af de forskellige indvirkende
IDNWRUHU VHV L QHGHQVWnHQGH ÀJXU 'H PDQJH IRUKROG GHU
L GHQ nEQH V\VWHPIRUVWnHOVH DQVHV DW KDYH LQGÁ\GHOVH Sn
havnen, har som en logisk konsekvens, at hver havn får en
unik status og herved kommer til at repræsentere unikke
SUREOHPVWLOOLQJHU VRP RJVn NU YHU XQLNNH O¡VQLQJHU
Kilde:
% 6 +R\OH DQG 'DYLG +LOOLQJ HGV
Seaport systems and spatial change
/RQGRQ
S
1...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,...204