Også begrebsmæssigt var det nødvendigt med en nær-
        
        
          PHUH DIJU QVQLQJ 8QGHUV¡JHOVHQV YLUNVRPKHGVEHJUHE
        
        
          byggede således på det, der i lov om Det Centrale Virk-
        
        
          somhedsregister kaldes “produktionsenheder”, som tager
        
        
          udgangspunkt i virksomhedens fysiske placering og ikke
        
        
          GHQV MXULGLVNH WLOK¡UVIRUKROG
        
        
          
            Undersøgelsens konklusioner
          
        
        
          Det vil her føre for vidt med en detaljeret gennemgang af
        
        
          KDYQHUDSSRUWHQV PDQJH EHUHJQLQJHU RJ GHONRQNOXVLRQHU
        
        
          Den interesserede læser henvises her til selve rapporten
        
        
          
            $ÁHGW HIIHNW DI DNWLYLWHWHU Sn (VEMHUJ +DYQ
          
        
        
          , som nærværende
        
        
          artikels forfattere publicerede i august 2005
        
        
          12
        
        
          5DSSRUWHQV
        
        
          KRYHGNRQNOXVLRQHU E¡U LPLGOHUWLG WU NNHV RS
        
        
          Esbjerg Havn er én af Danmarks største og mest bred-
        
        
          VSHNWUHGH KDYQH PHG HQ DNWLYLWHWVÁDGH VRP G NNHU ÀVNHUL
        
        
          SDVVDJHUWUDÀN JRGVWUDÀN RJ RIIVKRUH VDPW HQ VWRU VHNWRU
        
        
          DI LNNH KDYQHUHODWHUHGH YLUNVRPKHGHU *HQQHP GH VLGVWH
        
        
          par årtier har havnens maritime sektorer udviklet sig vidt
        
        
          IRUVNHOOLJW LGHW VSHFLHOW ÀVNHULHW RJ L QRJHQ JUDG RJVn SDV-
        
        
          59
        
        
          
            Faktaboks 1:  Den åbne systemforståelse
          
        
        
          Havnerapportens teoretiske udgangspunkt er den “åbne
        
        
          systemforståelse”, som blev lanceret af de britiske
        
        
          JHRJUDIHU 'DYLG +LOOLQJ RJ % 6 +R\OH L
        
        
          ,I¡OJH
        
        
          Hilling og Hoyle er behovet for en havn primært skabt som
        
        
          HW UHVXOWDW DI DNWLYLWHWHU L DQGUH VHNWRUHU 'HW EHW\GHU DW
        
        
          XGHIUDNRPPHQGH SnYLUNQLQJHU VnVRP I HNV ¡NRQRPLVNH
        
        
          politiske, teknologiske, organisatoriske og i stigende grad
        
        
          RJVn PLOM¡P VVLJH IDNWRUHU LQGYLUNHU DIJ¡UHQGH Sn KDYQHQ
        
        
          En modelteoretisk opstilling af de forskellige indvirkende
        
        
          IDNWRUHU VHV L QHGHQVWnHQGH ÀJXU 'H PDQJH IRUKROG GHU
        
        
          L GHQ nEQH V\VWHPIRUVWnHOVH DQVHV DW KDYH LQGÁ\GHOVH Sn
        
        
          havnen, har som en logisk konsekvens, at hver havn får en
        
        
          unik status og herved kommer til at repræsentere unikke
        
        
          SUREOHPVWLOOLQJHU VRP RJVn NU YHU XQLNNH O¡VQLQJHU
        
        
          
            Kilde:
          
        
        
          % 6 +R\OH DQG 'DYLG +LOOLQJ HGV
        
        
          
            Seaport systems and spatial change
          
        
        
          /RQGRQ
        
        
          S