Previous Page  159 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 159 / 196 Next Page
Page Background

omfattende ”studier”. Fiskeri- og Søfartsmuseet har både

et kulturhistorisk og et naturhistorisk ansvarsområde, men

trods den tværfaglige ambition i CMRS viste det sig være

en udfordring at få det naturhistoriske fagområde integreret

i centrets arbejde, og det lykkedes aldrig for alvor at gøre

CMRS til det primære samarbejdsforum for den naturhisto-

riske forskning på Fiskeri- og Søfartsmuseet. Med dannel-

sen af CME indgår museets naturhistoriske forskning ikke i

centret, men må finde andre samarbejdspartnere på danske

og udenlandske universiteter, hvilket i store træk er en vide-

reførelse af den nuværende praksis.

Museerne og forskningen

Da CMRH startede i 1994 var det en nyskabelse i Danmark.

Ikke andre steder fandtes et sådant forskningscenter, som

byggede bro mellem museums- og universitetsforskning,

og tanken om at indføre stillingsstruktur på museerne og

stille krav om, at museumsinspektører skulle have en ph.d.-

grad lå meget fjernt for de fleste museer. Men med årene

opstod flere lignende centre i samarbejde mellem universi-

tet og museer, nogle opbygget efter samme principper som

CMRS, andre med andre organisationsformer.

17

Ifølge museumsloven er forskning en ud af de fem basale

opgaver for museerne – indsamling, registrering, bevaring,

forskning og formidling – men i praksis er det ofte forsknin-

gen, der trækker det korteste strå, når tiden skal prioriteres

i en travl dagligdag på museerne. I løbet af 2000’erne kom

der større fokus på forskningen på danske museer, hvilket

igen var udslag af en øget fokus på forskningen på institutio-

ner inden for kulturministeriets område. I marts 2009 udgav

Kulturministeriet

Forskningsstrategi for Kulturministeriets

område

, og anbefalingerne i denne rapport prægede det vi-

Ekskursion til de tyske halliger Gröde og Oland 2012. Fra venstre: Morten Hahn-Pedersen, Søren Byskov, Lulu Anne Hansen, Mette Guld-

berg, Helle Kildebæk Raun, Thijs Maarleveld. Foto: Martin Rheiheimer

157