Previous Page  121 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 121 / 196 Next Page
Page Background

De store undervandsruder i pavillonens nedre niveau tilby-

der som det eneste sted i landet et kig ind i edderfuglenes

undervandsverden og deres adfærd i forbindelse med føde-

søgning. Fuglene er en vigtig og iøjnefaldende del af Vade-

havets dyreliv, og hvert år lægger i omegnen af 12 millioner

trækfugle vejen forbi Vadehavet for at fylde depoterne op

under deres færd mellem yngleområderne i nord og over-

vintringspladserne længere sydpå. Vadehavets mylder af

snegle, muslinger og krebsdyr gør området til et overdådigt

spisekammer for fuglene.

Fugleanlægget er indrettet og dekoreret med et ønske

om at skabe et naturligt vadehavsmiljø. Områder af bassinet

er således med ganske lavt vand, hvor f.eks. vadefuglene

kan søge efter føde, og flere steder i anlægget er der plantet

bl.a. spartinagræs, der er udbredt i Vadehavet. Faskinpæle

og sandflader bringer yderligere referencer til det autenti-

ske Vadehav, der ligesom ved Sælariet udnyttes som bag-

grundskulisse takket være museets beliggenhed på tærsklen

til Vadehavet.

Fødekæden i Vadehavet er det centrale tema i Vadehavs-

pavillonens udstillingslokale, der gemmer sig under fugle-

anlægget i niveau med Sælariegården. Langs den ene væg i

udstillingslokalet er der en 11 meter lang animeret projektion

af Vadehavet. Her vises nogle af de dyr, der lever i Vadehavet,

deres adfærd og hvad de spiser. Man kan bl.a. se strandska-

der, der leder efter sandorm og hjertemuslinger i havbunden,

klyder, der med fejende bevægelser filtrerer dyndsnegle,

spættede sæler, der fanger fladfisk og meget mere. Anima-

tionen viser også, hvordan tidevandet påvirker dyrelivet i Va-

dehavet. Væggen er interaktiv, og dyrene reagerer derfor på

publikums bevægelser. Strandskaderne skræmmes op fra den

faskinpæl, de hviler på, multerne svømmer væk, og fladfi-

sken skræmmes op fra havbunden, hvor den lå skjult. Anima-

tionen må ikke forveksles med en film. I stedet er den bygget

op på samme måde, som man i dag laver computerspil, hvor

positionen af hvert dyr i princippet er tilfældig. I praksis har

det dog været nødvendigt at definere nogle regler for, hvor og

hvordan de enkelte dyr må færdes i animationen for at undgå,

Museets nye Vadehavspavillon, der blev indviet d. 23. juni 2014 rummer på øverste etage et fugleanlæg med nogle af vadehavets fugle.

119