135
Årsberetning 2004
Indledning
På Fiskeri- og Søfartsmuseet blev 2004 et år præget af
diskussionen om stukturforandringer i den offentlige for-
valtning, Kulturarvsstyrelsens bedømmelse af Fiskeri- og
Søfartsmuseets fremtidige status og den foreslåede over-
flytning af Handels- og Søfartsmuseet til Esbjerg.
Fiskeri- og Søfartsmuseet har mange relationer til kom-
mune og amt, hvorfor det af hensyn til den fremtidige plan-
lægning er nødvendigt at få overblik over fordeling af
ansvar og ressourcer i et nyt offentligt forvaltningssystem.
Fra museets side følges udviklingen nøje, og vi er klar med
relevante indspil, når man når frem til den konkrete plan-
lægning af fremtiden på bl.a. kultur- og turismeområdet.
På baggrund af Kulturarvsstyrelsens evaluering af lan-
dets store museer, der i 2003 gav topkarakter til Fiskeri- og
Søfartsmuseet, har museet i år udarbejdet et fyldigt materi-
ale om husets virke til brug for Kulturarvsstyrelsens endeli-
ge bedømmelse, som forhåbentlig vil udvirke et øget øko-
nomisk statsligt engagement og positionere Fiskeri- og
Søfartsmuseet endnu stærkere i fremtiden.
Handels- og Søfartsmuseet protesterede ultimo 2003
mod Kulturarvsstyrelsens forslag om en flytning til Esbjerg
og fik i marts 2004 bevilget ni måneder til at udarbejde for-
slag til en alternativ placering af museet i København.
Såfremt museet ikke formåede at opstille et realistisk pro-
jekt, ville det ifølge Kulturarvsstyrelsen være op til Fiskeri-
og Søfartsmuseet at udarbejde forslag til etablering af et nyt
nationalt maritimt museum i Esbjerg baseret på en fusion af
de to museer. Fra Fiskeri- og Søfartsmuseets side ser vi
naturligvis perspektivrige muligheder i en sådan fusion,
men vi vil af helt principielle årsager ikke gå på strandhugst
blandt kollegainstitutioner, ligesom vi heller ikke vil ofre
store ressourcer på projektudvikling af et forslag, som ikke
er udtrykt mere konkret, end tilfældet er for indeværende.
Vi afventer derfor vurderingen af Handels- og Søfartsmu-
seets netop afleverede forslag til et projekt i København, og
vi foretager os ikke selv noget i sagen, før der fra enten Kul-
turministerium eller Kulturarvsstyrelse foreligger en direk-
te ordre herom.
Alligevel har vi i det forgangne år været tvunget ud i
skitsemæssige overvejelser om, hvorledes Handels- og Sø-
fartsmuseet eventuelt ville kunne passes ind på Tarphage-
vej, såfremt denne løsning i sidste ende skulle blive fore-
trukket. Disse overvejelser har været nødvendige af hensyn
til Fiskeri- og Søfartsmuseets videre fremdrift, idet vi måt-
te have klarhed over, hvilke arealer der eventuelt kunne bli-
ve optaget via en indpasning af Handels- og Søfartsmuseet
i Esbjerg, og hvilke arealer der fortsat var disponible i rela-
tion til Fiskeri- og Søfartsmuseets trinvise udbygningsplan.
Med udgangspunkt i en sådan afklaring af arealdispone-
ring har der efterfølgende været arbejdet med Fiskeri- og
Søfartsmuseets videre udvikling, hvor to store projekter p.t.
er på tegnebrættet. Det drejer sig om opførelsen af en hval-
hal i forbindelse med sælariet og en udbygning af frilands-
afdelingens havneafsnit med bl.a. et røgeri og en skibspro-
vianteringshandel. Realiseringen af disse projekter ligger et
stykke ud i fremtiden, men et tredie projekt bliver snart vir-
kelighed.
Via en fornem opbakning fra Esbjerg Kommune lykke-
des det at rejse den fornødne finansiering til gennemførel-
1...,125,126,127,128,129,130,131,132,133,134 136,137,138,139,140,141,142,143,144,145,...176