beregnet, at værftet i forhold til afledt beskæftigelse havde
en afledt effekt på faktor 1,59. Rogaland-beregningerne er
dog foretaget efter en model, som inkluderer både primær-
leverandører og disses underleverandører samt de ringvirk-
ninger, der forårsages i andre sektorer via det forbrug, som
arbejdstagerne har i de forskellige led (Odd Einar Olsen
og Ole Andreas Engen:
Rosenberg Verft og lokalt nærings-
liv
, Rapport RF-96/176, p. 4ff). Vor beregning vedr. MT
Services omfatter alene den afledte effekt af denne virk-
somheds offshoreordrer hos firmaets direkte leverandører i
Ribe Amt. Med den beregnede effekt på 1,39 vil de 15,5
mio. oliekroner, som MT sender videre til underleveran-
dører i Ribe Amt hos disse resultere i yderligere 23 off-
shorerelaterede fuldtidsstillinger efter følgende udregning:
(antal offshoreansatte hos MT Services: 60 x faktor 1,39 =
83,4). For såvel Rogaland Research’s som vore beregnin-
ger gælder det, at faktoren stiger i takt med øget geogra-
fisk område, idet der naturligvis herved trækkes flere
leverandører/underleverandører ind i beregningerne. Uden
geografisk begrænsning er den samlede effekt af MT
Services videre offshoreordrer i vor model således 1,475.
10.
Beregningen er udtryk for et bedste skøn. Såfremt man
havde lagt effekten for MT Services underleverandører i
Ribe Amt (1,39) til grund for beregningen af offshorere-
laterede fuldtidsstillinger, ville tallet være 4.709 fuldtids-
beskæftigede, men en sådan ansættelse ville være alt for
høj set i forhold til den offshorerelaterede restomsætning
på 148 mio kr., som ikke allerede lå hos de behandlede
215 “offshorevirksomheder” i amtet. Anvendes den lavest
registrerede omsætning pr. ansat blandt disse virksom-
heder (kr. 474.500 pr. ansat i gruppen
Produkter til off-
shoremedarbejdere
) på de resterende 148 mio kr., når man
et tal på yderligere 312 fuldtidsbeskæftigede ud over de
3.388 hos operatører og de 215 “offshorevirksomheder” -
altså 3.700 offshorerelaterede fuldtidsbeskæftigede i Ribe
Amt. Disse 3.700 fuldtidsstillinger må - snarere end de
ovennævnte 4.709 (beregnet ud fra MT Services afledte
effekt) - stå som den maksimale beskæftigelsesmæssige
effekt i Ribe Amt af offshoreaktiviteterne på Nordsøen i
1999/2000.
11.
Ifølge Esbjerg Kommunes økonomikontor pendler
ca. 12.000 arbejdstagere ind i Esbjerg Kommune, mens
ca. 7.000 arbejdstagere pendler ud - oplyst af K. Knippel,
Esbjerg Kommune, 18-12-2001.
12.
Morten Hahn-Pedersen: En aktør i Danmarks olieby -
Historien om Henning Kruse og Esbjerg Oilfield Services
A/S,
Sjæk’len - Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Salt-
vandsakvariet i Esbjerg 1999
, Esbjerg 2000, p. 121, note 28.
13.
Opgørelse fra Mærsk Olie og Gas AS over kontraktan-
satte feltmedarbejderes bopæl efter postdistrikt pr. februar
1998. Disse feltmedarbejdere er ikke inkluderet i opgørel-
sen over Mærsk Olie og Gas’ stab på basen i Esbjerg.
Mærsk Olie og Gas må bl.a. i kraft af antallet af DUC-fel-
ter på den danske del af Nordsøen antages at veje tungest i
billedet. Til eksempel viser en tilsvarende opgørelse fra
Statoil pr. december 2001, at kun 2 af i alt 37 kontraktan-
satte på Siri-feltet havde bopæl i Ribe Amt
(Fiskeri- og
Søfartsmuseets offshoreundersøgelse 2000/01)
.
14.
Turismens omsætningstal er blandt andet tilgængelige
hos Danmarks Turistråd på web-adressen:
15.
Energistyrelsen: op. cit., København 2001, p. 30ff.
16.
Energistyrelsen:
Energinyt - Nyhedsblad for Energisty-
relsen
, Nr. 4, Oktober 2001 p. 18-20, Energistyrelsen:
op. cit., København 2001, p. 38ff.
17.
Energistyrelsen: op. cit, København 2001, p. 38ff.
18.
Som eksempel kan nævnes, at et politisk motiveret
drastisk fald i verdens oliepriser næppe vil kunne undgå
at indvirke på produktionen fra de i international sammen-
hæng marginale oliefelter på den danske del af Nordsøen,
hvor omkostningerne ved efterforskning og indvinding
ligger betydeligt over tilsvarende landbaserede operationer
i f.eks. Nordafrika og på Den Arabiske Halvø. Ligeledes
vil kursen på US-dollars, der er den internationale
afregningsenhed på olie, heller ikke være ganske uvæsent-
lig for udviklingen.
19.
Energistyrelsen: op. cit., København 2001, p. 35.
20.
Energistyrelsen: op. cit., København 2001, Bilag F.
21.
Jvf. nærværende artikels afsnit om prognoser for dansk
kulbrinteindvinding.
97
1...,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96 98,99,100,101,102,103,104,105,106,107,...168