150
        
        
          P UNVRPKHG HU µDÁXULQJµ DI NRPPDQGRHU GHU DIJLYHV WLO
        
        
          HW EHVWHPW G\U µ/XIIHµ HQ DI GH VS WWHGH V OHU NRPPHU
        
        
          K¡MW RS L YDQGHW QnU YL U NNHU DUPHQ RS RJ VLJHU GHQV QDYQ
        
        
          Det er der imidlertid andre sæler, der har opdaget, og når vi
        
        
          giver signal til den, placerer de andre sig tæt op af ”Luffe”
        
        
          RJ HU NODU WLO DW VWM OH VLOGHQ
        
        
          Samlet set består træningen af en decideret aktiv træning
        
        
          med øvelser, som vi bestemmer, og en passiv del, hvor vi
        
        
          XGQ\WWHU DW G\UHQH NRSLHUHU DGI UG IUD KLQDQGHQ 'HQ DN-
        
        
          tive træning hjælper med at optimere overvågningen af dy-
        
        
          renes sundhedstilstand, mens den passive mest udnyttes for
        
        
          XQGHUKROGQLQJHQV VN\OG
        
        
          
            Samarbejde med andre institutioner
          
        
        
          I forbindelse med træningen og pasningen af sælerne delta-
        
        
          ger artiklens forfatter i en ny erfa-gruppe, der er dannet in-
        
        
          denfor rammerne af DAZA(DanskeAkvarier og Zoologiske
        
        
          $QO J *UXSSHQ HU NXQ IRU WU QHUH RJ G\UHSDVVHUH GHU
        
        
          DUEHMGHU PHG KDYSDWWHG\U GD GHW KHU RIWH HU VSHFLÀNNH
        
        
          SUREOHPVWLOOLQJHU GHU J¡U VLJ J OGHQGH 0HGOHPPHUQH
        
        
          arbejder hovedsageligt med søløver og sæler, og rent træ-
        
        
          QLQJVP VVLJW HU LQVWLWXWLRQHUQH QnHW O QJVW PHG V¡O¡YHUQH
        
        
          Gruppen afholder halvårlige møder, hvor alt fra træning til
        
        
          DOPHQ SDVQLQJ GLVNXWHUHV 1HWY UNHW VNDO JHUQH ELGUDJH WLO
        
        
          at dyrene holdes og behandles mest hensigtsmæssigt udfra
        
        
          den viden og erfaring, som de forskellige institutioner ligger
        
        
          LQGH PHG
        
        
          
            Fremtiden
          
        
        
          Hvad er det så, vi gerne vil, og hvor skal vi bevæge os hen i
        
        
          fremtiden med hensyn til sælerne?
        
        
          Da fokus på havpattedyr er stort, og sælerne er en meget
        
        
          vigtig del af museets brand, er det oplagt at inddrage dem
        
        
          PHUH L IRUPLGOLQJHQ I HNV YHG XQGHUYLVQLQJ DI VNROHHOHYHU
        
        
          De lidt større elever kunne efter et foredrag om vadehavets
        
        
          V OHU NRPPH XG RJ NLJJH Sn GH µULJWLJHµ G\U +HU NXQQH YL
        
        
          under et træningsforløb vise mere om sælernes biologi, og
        
        
          IRUKnEHQWOLJ In HQ EHGUH GLDORJ L JDQJ PHG HOHYHUQH , YLQ-
        
        
          terperioden har vi endvidere den situation, at der er få gæster
        
        
          RJ VDPWLGLJ HQ VWRU IRGHUP QJGH Vn KHU NXQQH I HNV IRU GH
        
        
          mindste klasser laves et kort forløb, hvor de afslutningsvis
        
        
          InU ORY WLO DW NDVWH HQ VLOG XG WLO V OHUQH 'HW NXQQH WLOE\GHV L
        
        
          GHFHPEHU RJ MDQXDU KYRU GHU HU PHJHW In J VWHU
        
        
          'H YRNVQH J VWHU NXQQH WLOJRGHVHV YHG HQ VW¡UUH ÁHNVLEL-
        
        
          OLWHW I HNV YHG EHV¡J DI VHOVNDEHU , VRPPHUPnQHGHUQH RS-
        
        
          lever vi jævnligt, at der efter sidste sælfodring ankommer en
        
        
          EXV PHG PDQJH J VWHU 'H KDU VRP UHJHO NRUW WLG Sn PXVHHW
        
        
          og her er det vores erfaring, at en ekstra fodring - for deres
        
        
          skyld - bliver påskønnet, og måske er det, gæsterne husker
        
        
          IUD EHV¡JHW , GDJ RSOHYHU IRON JHQHUHOW Vn PHJHW DW KYLV YL
        
        
          skal skille os ud fra mængden, er det den ekstra service og
        
        
          GLDORJ GHU NDQ J¡UH HQ IRUVNHO , SUDNVLV NU YHU GHW NXQ HW
        
        
          SDU ÀVN RJ HQ PHGDUEHMGHU GHU NDQ VSULQJH WLO L O¡EHW DI NRUW
        
        
          WLG 9L KDU L
        
        
          SUDNWLVHUHW GHW ÁHUH JDQJH PHG KM OS IUD
        
        
          en skrankemedarbejder, og det har hver gang været popu-
        
        
          O UW (Q OLOOH LQGVDWV GHU JLYHU VWRU YHOYLOMH
        
        
          Andre attraktioner tilbyder aktiviteter som ”dyrepasser
        
        
          for en dag” og lignende tiltag, hvor gæsterne kan komme
        
        
          EDJ NXOLVVHUQH RJ In KHOW Q\H RSOHYHOVHU 9L KDU L
        
        
          JMRUW
        
        
          det muligt for børn at holde fødselsdag på museet, hvor de
        
        
          EO D KM OSHU PHG DW IRGUH V OHU 'HW HU VnGDQQH DUUDQJH-
        
        
          menter, vi skal have i tankerne, når vi snakker nye tiltag
        
        
          og forbedringer på museet, og her er det oplagt at inddrage
        
        
          V ODULHW
        
        
          Et af de største mål og ønsker for fremtiden er en renove-
        
        
          ULQJ RJ XGE\JQLQJ DI V ODULHW 6 ODULHW YDU WRSPRGHUQH IRU
        
        
          30 år siden, men i dag er den almindelige opfattelse, at bas-
        
        
          sinet mest af alt ligner en gammel svømmehal med algebe-
        
        
          YRNVQLQJ RJ LNNH HW EDVVLQ GHU XQGHUVW¡WWHU V OHUQHV WULYVHO
        
        
          Renoveringen skal derfor bidrage til at optimere de fysiske
        
        
          rammer for hold af sæler og samtidig dække deres adfærds-
        
        
          P VVLJH EHKRY 6RP VLGHJHYLQVW VNDO SURMHNWHW VHOYI¡OJHOLJ
        
        
          IRU¡JH SXEOLNXPV RSOHYHOVH RJ WLOIUHGVKHG
        
        
          )¡UKHQ XGVWLOOHGH PDQ G\U L ]RR VRP YDU GH EORW NXULR-
        
        
          VLWHWHU RJ VDPWLGLJ JMDOGW SULQFLSSHW µMR ÁHUH IRUVNHOOLJH
        
        
          MR EHGUHµ , GDJ HU WHQGHQVHQ KHOGLJYLV HQ KHOW DQGHQ 1X
        
        
          handler det om at skabe et miljø omkring individet eller ar-
        
        
          ten, som virker ”troværdigt” - og dermed menes, at det til-
        
        
          JRGHVHU G\UHWV I\VLVNH RJ DGI UGVP VVLJH EHKRY , GDJ JnU
        
        
          udviklingen tydeligvis mod større anlæg - i nogle tilfælde