Sælerne kan lære ved aktiv træning, men de kan også
lære gennem
REVHUYDWLRQDO OHDUQLQJ
som på godt dansk
NDOGHV DW HIWHUDEH HOOHU NRSLHUH DQGUHV DGI UG $GI UGHQ HU
QDWXUOLJ RJ VHV RIWH KRV Q\I¡GWH HOOHU XQJH G\U GHU I HNV
O UHU YHG DW REVHUYHUH PRGHUHQV DGI UG , IDQJHQVNDE NR-
SLHUHU G\U RJVn KLQDQGHQV DGI UG , V ODULHW KDU YL L PDQJH
år haft en spættet sæl, der slog i vandet med lufferne, hvil-
NHW YDU PHJHW SRSXO UW KRV SXEOLNXP 3OXGVHOLJ HQ GDJ VORJ
”Glarea”, den lille gråsæl, også i vandet med luffen - for
øvrigt efter en periode, hvor den var sat lidt på skrump og
GHUIRU EOHY RYHUVHW WLO WU QLQJHQ 'HQ SnJ OGHQGH GDJ ÀN
den dog en sild, og det blev starten på ”Glarea”s succes hos
SXEOLNXP
I dag vinker ”Glarea” gerne på kommando, men det
koster lidt kamp, da ”Glarea” har den opfattelse, at hvis
hun vinker hele tiden, så må foderet også komme i en lind
VWU¡P +YLV GHU JnU IRU ODQJ WLG LQGHQ KXQ InU HQ VLOG YLVHU
”Glarea” sin irritation ved at klaske temmelig uhæmmet i
YDQGHW 3XEOLNXP HU EHJHMVWUHW IRU GHQ OLOOH JUnV O RJ GH VHV
RIWH VWn YLQNHQGH HIWHU IRGULQJHQ
Den spættede sæl, som ”Glarea” kopierede, led for øvrigt
GHQ VN EQH DW EOLYH EOLQG L IRUnUHW
'HW YDU L IRUELQ-
delse med træningen, at vi blev opmærksomme på proble-
PHW 6 OHQ UHDJHUHGH VWDGLJ GnUOLJHUH Sn GH VLJQDOHU VRP
vi normalt brugte til den, og dens adfærd begyndte at virke
WLOI OGLJ 'D GHQ WLO VLGVW EOHY OLJJHQGH YHG SODWIRUPHQ HIWHU
påbegyndelsen af sælfodringen fra bredden i sælariets mod-
VDWWH VLGH YDU GHW W\GHOLJW IRU HQKYHU DW GHQ LNNH NXQQH VH
6 OHQV V\QVQHGV WWHOVH IRUO¡E PHJHW KXUWLJW 'HU JLN NXQ
et par måneder fra vore første observationer af, at der var
QRJHW JDOW RJ WLO V OHQ PnWWH DÁLYHV
En anden adfærd, der afslører sælernes gensidige op-
149
µ*ODUHDµ QnU KXQ Sn NRPPDQGR KLOVHU Sn WU QHU RJ SXEOLNXP (Q DGI UG KXQ KDU NRSLHUHW IUD µ6LJXUGµ HQ DI V ODULHWV VS WWHGH V OHU
1...,139,140,141,142,143,144,145,146,147,148 150,151,152,153,154,155,156,157,158,159,...204