Previous Page  150 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 150 / 196 Next Page
Page Background

hvor, Thys program dannede udgangspunktet. I dag er der

lokalt tilpassede partnerprogrammer i Thy, Mols Bjerge og

Vadehavet.

Et flot fingeraftryk

Temadage- og hæfter, et gennemarbejdet undervisningstil-

bud, en årlig fejring af nationalparken, partnerprogrammer,

et magasin, en folder og nyhedsbreve. Det er nogle af de

mange tiltag, som VFF foreslog i et idekatalog, da Natio-

nalpark Vadehavet åbnede dørene, og som efterfølgende er

blevet ført ud i livet. Nogle af ideerne gik rent igennem som

de blev præsenteret, fx undervisningstilbuddet, mens andre

er blevet videreudviklet af nationalparkens bestyrelse og

sekretariat, fx partnerprogrammet. Flere af VFF’s institutio-

ner er tovholdere på nationalparkens tiltag, fx de tidligere

nævnte temadage og -hæfter, og Nationalparken gør brug

af institutionernes erfaringer og netværk, fx når den årlige

nationalparkdag skal koordineres.

Et af de tiltag, der stadig arbejdes med, er ideen om, at

formidlingsinstitutionerne skal fungere som porte til natio-

nalparken. Vadehavskysten er kendetegnet ved et bredt ud-

valg af formidlingscentre, og tidligt i nationalparkprocessen

blev man enige om at arbejde for, at udnytte de eksisterende

centre frem for at oprette et nyt. Ideen er, at Nationalpark

Vadehavet får et ”hjørne” hos hver af formidlingsinstitutio-

nerne, så deres gæster kan oplyses om områdets historie,

natur og oplevelsesmuligheder. Et sådan nationalparkhjørne

skal tage hensyn til plads, design og økonomi hos de tem-

melig forskellige formidlingsinstitutioner, hvorfor fuldfø-

relsen har været en svær nød at knække.

Hvert år arrangerer VFF kurser for lærere og pædagoger, der ønsker at lære Mit Vadehav bedre at kende. Kurserne indeholder både teori,

praksis og en generel indførsel i tilbuddets hjemmeside. Foto: VFF.

148