Previous Page  148 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 148 / 196 Next Page
Page Background

gen af Vadehavets natur og kultur i fællesskab. Nationalpark

Vadehavet er Danmarks uden sammenligning største Natio-

nalpark og strækker sig over fire kommuner. Det var derfor

af stor betydning at skabe et netværk, der også geografisk

kunne binde området sammen.

Børnene først!

Hvis en lærer ville brugeVadehavet i sin undervisning i 2006

var der ikke meget at komme efter: Biologiforbundet havde

udgivet et særnummer om Vadehavet i deres medlemsblad

i 1976, og ellers fandtes der kun spredte oplysninger i for-

skellige opslagsværker.

5

Det kan derfor ikke overraske at

skoleområdet var noget af det første, formidlerne kastede

sig over – undervisningstilbuddet ”Mit Vadehav” blev sat i

verden. Det har givet lærere og pædagoger i hele landet mu-

lighed for at finde tværfaglige aktiviteter på hjemmesiden

mitvadehav.dk

og således arbejde med Vadehavets natur og

kultur i klassen eller i stuerne, inden de besøger området.

Da Nationalpark Vadehavet åbnede i 2012 fik national-

parken ”Mit Vadehav” i barselsgave. Undervisningstilbud-

det er nu nationalparkens officielle undervisningstilbud, og

nationalparken står for driften.

6

VFF står stadig for udvik-

ling af nye aktiviteter og afholder kurser for lærere og pæ-

dagoger, der ønsker at arbejde med undervisningstilbuddet.

Mit Vadehav er et godt eksempel på den langvarige og

koordinerede indsats, som VFF kan tilbyde. Projektet har

involveret alle VFF’s institutioner, der på kryds og tværs af

faglige og geografiske grænser er gået sammen om at ud-

vikle aktiviteter sammen med projektets koordinator.

Det er jo bare mudder og vand…

Det er en formidlingsmæssig udfordring, at nogle Vadeha-

vets største fortællinger er begravet i mudder, hedder noget

”mærkeligt”, forsvinder et par gange om dagen, er på rejse

til Afrika eller ligger flere kilometer ude på den tørlagte

havbund. Men sådan er det jo med sandorme, arkengaffer,

tidevand, trækfugle, sæler og østers.

For udenforstående kan Vadehavet være et mærkværdigt

sted, som er svært at tolke, da det dårligt tåler sammenlig-

ning med andre steder i verden. Derfor er formidlingen nøg-

len til forståelsen af Vadehavet, både når det gælder naturfæ-

nomener som månens indflydelse på tidevandet, og når det

gælder kulturhistorien set i sammenhæng med naturgrund-

laget. Tænk bare på digebyggeriet, marskens afvanding, de

historiske ladepladser på vaderne, eller købstæderne Tønder,

Ribe og Vardes placeringer langs de større åer. Disse mange

og enestående historier var baggrunden for ”Artikeldataba-

se-projektet”.

7

Formålet var at lave 16 fagligt velfunderede

artikler, som behandlede Vadehavets natur og kultur, og som

kunne bruges af områdets turistaktører og journalister. Ar-

tiklerne kan i dag både findes på tryk og på diverse hjem-

mesider.

8

En mere målrettet form for formidling blev forsøgt før-

ste gang i 2010, hvor VFF afholdt tre temamøder under

overskriften ”Synliggørelse af Vadehavets kulturhistori-

ske landskab”. Mødernes formål var at samle formidlere,

planlæggere og interesserede borgere omkring en række

udvalgte temaer. Efter hvert møde blev oplægsholdernes

indlæg omdannet til temahæfter, der efterfølgende er

blevet solgt hos VFF’s institutioner. Erfaringerne med

temamøderne og hæfter var gode og det blev efterfølgende

anbefalet at Nationalpark Vadehavet tog konceptet op. I dag

er temamøder og -hæfter indskrevet i Nationalparkplanen

og Museum Sønderjylland er tovholder på møderne.

9

En samlet flok

Vadehavet er blevet fejret flere gange i løbet af de sidste ti år.

Det skete ved udpegelsen af Nationalpark Vadehavet i 2010,

ved den trilaterale ministerkonference i Tønder 2014 og se-

nest ved udpegningen af Vadehavet som verdensarv i 2014,

hvor det foruden den hollandske og tyske del også kom til

at omfatte den danske del af Vadehavet. Ved disse lejlighe-

der har der været taler, god mad og formidling, og VFF har

bidraget til festlighederne ved at formidle budskabet om, at

Vadehavet er et samlet natur- og kulturområde. Som gæst

oplevede man derfor et samlet ”formidlerkorps” med ansatte

fra flere forskellige institutioner, som hver især bød ind med

deres faglighed til den overordnede fortælling omVadehavet.

En anden festlig lejlighed var, da børn i de fire vade-

havskommuner kunne deltage i

Børnenes efterårsudstilling

146