en computerskærm med en bagvedliggende database. De
        
        
          anvendte data og illustrationer er hentet fra bogen "Havfisk
        
        
          og Fiskeri" fra Gads Forlag - den bedste bog der findes om
        
        
          fisk i Nordeuropa.
        
        
          Østvæggen i akvariehallen blev således dømt til at huse
        
        
          denne funktion, og de oprindelige ideer vedrørende IT-af-
        
        
          snittet var ganske anderledes prangende end det, det endte
        
        
          med at blive - nemlig en enkelt 17" skærm med mus. Hel-
        
        
          digvis tillod økonomien ikke, at vi realiserede de første pla-
        
        
          ner om et IT-afsnit med interaktive computere, storskærme
        
        
          og andet blinkende isenkram, så nu har vi fået en tænke-
        
        
          pause, som vi kan bruge til bl.a. at observere, hvorledes
        
        
          publikum bruger akvariehallen. De to begreber, der dækker
        
        
          over og bedst karakteriserer tilstedeværelsen og op-
        
        
          levelserne i akvariehallen i dag, er - trods ivrige børn om
        
        
          formiddagen - ro og æstetik. Det vil givetvis blive vanske-
        
        
          ligt at forene disse kvaliteter med et veludviklet IT-afsnit i
        
        
          samme rum. Det vigtigste i musikken er pauserne, er det
        
        
          blevet sagt. Måske er pausen i akvarieopstillingerne - den
        
        
          tomme matsorte østvæg - ligeså vigtig.
        
        
          
            7.1 - 7.4 De dyr i havet, der ikke er fisk
          
        
        
          Pauserne i musikken er fravær af lyd - det øger spændingen
        
        
          og opmærksomheden. På samme måde har vi indrettet en
        
        
          hel akvarievæg med fravær af fisk. I de 14 akvarier, der fyl-
        
        
          der akvariehallens nordvæg, er der ikke en eneste fisk, men
        
        
          derimod en masse invertebrater inddelt i grupperne pighuder
        
        
          (søstjerner, søpindsvin m.m.), bløddyr (snegle og muslin-
        
        
          ger), krebsdyr (fra myside til hummer) og polypdyr (gopler,
        
        
          søanemoner m.m.). Her fokuserer vi på de dyr, der oftest bli-
        
        
          ver overset i de store publikumsakvarier, fordi de ikke er så
        
        
          aktive som fiskene. F.eks. drejer det sig om de små mysider,
        
        
          de farvestrålende søanemoner og de aparte søpunge.
        
        
          Vi har opdelt akvarierne i fire lodrette afsnit for at gøre
        
        
          det muligt at opdage lighederne indenfor de enkelte grupper.
        
        
          Søstjerner og søpindsvin er sammen, så man kan opdage, at
        
        
          de egentlig har mange fællestræk (er  femdelte pighuder), og
        
        
          på samme måde er hummeren, hesterejen og eremitkrebsen
        
        
          anbragt enten i samme akvarium eller tæt sammen.
        
        
          Står vi og kigger på pighuderne, vil vi opdage, at der bag
        
        
          vores ryg gemmer sig et lille indkig i form af en halvkugle
        
        
          ind i det cylindriske akvarium fra afsnittet om fiskenes
        
        
          levested. Her kan man stikke hovedet ind og få en ander-
        
        
          ledes, men noget forvrænget og halvpsykedelisk oplevelse
        
        
          af sildene i akvariet.
        
        
          
            8.1 - 8.4 Det æstetiske
          
        
        
          Ved at lave det ekstra indkig i cylinderakvariet har vi fået to
        
        
          akvarier for ét akvariums pris. Dette princip har vi udnyttet
        
        
          fuldt ud i afsnit 8, hvor man kan se fiskene og dekorationen
        
        
          både fra akvariehallen og fra udgangsrampen. Formålet med
        
        
          de fire montreakvarier har været at udstille den enkelte fisk
        
        
          som et æstetisk unika - uden at påtvinge den en eller anden
        
        
          biologisk eller økologisk kontekst. Derfor er akvariedesignet
        
        
          også bevidst lavet uden forsøg på at skabe naturlige miljøer.
        
        
          Akvarierne står - set fra akvariehallen - som udstillings-
        
        
          montrer uden forstyrrende skilte, og de er dekoreret med
        
        
          stentøjsskulpturer. Skulpturerne er en historie i sig selv. Det
        
        
          gamle akvarium var kendt blandt publikum - og berygtet
        
        
          blandt kolleger - for sine skulpturer i akvariebassinerne, og
        
        
          de fleste havde vel forventet, at vi droppede konceptet i for-
        
        
          bindelse med renoveringen. Det gjorde vi ikke. Derimod
        
        
          henvendte vi os til to lokale keramikere, der lavede fire nye
        
        
          skulpturer med den udgangsbetingelse, at skulpturerne:
        
        
          
            ...skulle skabe gode levebetingelser for fiskene
          
        
        
          
            ...skulle være smukke
          
        
        
          
            ...skulle tage udgangspunkt i og signalere det marine
          
        
        
          
            ...skulle være robuste og nemme at rengøre
          
        
        
          Dette blev bl.a. til en skulptur i et søpindsvinagtigt kor-
        
        
          pus med gode skjulesteder og smuthuller til ålene samt til
        
        
          en ituslået konksnegl med gemmesteder til læbefiskene.
        
        
          Som nævnt kan montreakvarierne også ses fra udgangsram-
        
        
          pen, og her er oplevelsen en anden. Dels er der opsat skilte,
        
        
          så man kan se hvilke arter, der er i akvarierne, og dels har
        
        
          skulpturerne en anden og mere farvestrålende bemaling.
        
        
          På vej op ad udgangsrampen får man endnu et “gratis”
        
        
          akvarium, nemlig et mandshøjt indkig fra siden ind i det
        
        
          store 4.1 oceanakvarium. Der har været lidt usikkerhed
        
        
          blandt publikum om, hvorvidt man kunne stille sig ind i den
        
        
          halve cylinder, eller om man skulle blive stående udenfor.
        
        
          123