Previous Page  131 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 131 / 160 Next Page
Page Background

129

bud havde resulteret i et skitseudstillingsprojekt med et total-

budget på 15,5 mio. kr., og arbejdet med at skaffe fondsmidler

til udstillingen kunne nu begynde.

En stor donation og en afsked

Fundraising til større udstillingsprojekter kan være omfattende,

og succes kan afhænge af positiv respons fra mange donorer.

Dette var museet forberedt på, også ville være tilfældet i forbin-

delse med en ny offshoreudstilling, og der blev taget kontakt til

en lang række af de fonde og virksomheder, som museet gen-

nem mange års samarbejde har opbygget gode relationer til.

Imidlertid skulle det vise sig, at A.P. Møller og Hustru Chastine

Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal

,

i daglig tale A.P.

Møller Fonden, som er tæt knyttet til hele historien bag den dan-

ske offshoreindustris udvikling, ønskede at støtte udstillings-

projektet med det fulde beløb. I februar 2015 fik museet den

glædelige meddelelse fra fonden, at man støttede udstillingens

realisering med et økonomisk tilsagn, som svarede til det fulde

budgetbeløb, og dermed kunne arbejdet med implementering

og opbygning gå i gang.

I begyndelsen af 2015 meddelte Morten Hahn-Pedersen sin

afgang som direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, og dermed

forlod han også posten som tovholder for udstillingsprojektet.

Mens det blev Mette Guldberg, der som konstitueret direktør

overtog ledelsen af museet, indtil en ny direktør kunne tiltræde,

var det Søren Byskov, som fik overdraget projektledelsen med

realisering af offshoreudstillingen. I samråd med A.P. Møller

Fonden blev det besluttet at arbejde hen imod en åbning i sep-

tember 2016, hvilket ville være sammenfaldende med 50-året

for det første oliefund i den danske del af Nordsøen. Med Mor-

ten Hahn-Pedersens afsked sagde museet også farvel til den

person, som i høj grad havde personificeret museets arbejde

med og kendskab til offshorebranchens udvikling. Det aktuali-

serede behovet for at søge faglig støtte og sparring hos aktører

og virksomheder med erfaring og viden fra det konkrete arbejde

offshore. Det var derfor en stor hjælp, at museet samtidig med

donationen fra A.P. Møller Fonden fik tilsagn om vidtstrakt brug

af ekspertise og rådgivning fra Maersk Oils medarbejderstab

med teknisk chef Jens Peter Riber som den primære ressource-

og kontaktperson.

Inden konkretiseringen af det detaljerede indhold i udstillingen

blev sat i gang, vurderede vi imidlertid, at der var behov for at få

tilknyttet en ekstern udstillingsarkitekt på projektet. Valget faldt

på udstillingsdesigner Lars Holm, Hillerød, som kom med erfa-

ring fra både kultur- og naturhistoriske museumsudstillinger og

senest havde lavet udstillinger på Zoologisk Museum i Køben-

havn, Odense Bys Museer og Geocenter Møns Klint. Lars Holms

første opgave blev i samarbejde med museets folk at udarbejde

et færdigt design af udstillingens indretning på basis af det op-

læg, som var beskrevet i præsentationsmaterialet. Resultatet

blev en indretning af udstillingsrummet, som bevarede alle ele-

menter fra det oprindelige skitseprojekt, men som i højere grad

præsenterede publikum for et åbent og samlet udstillingslokale

med tydelig visuel identitet. Et væsentligt element var fortsat,

at de digitale elementer skulle have en fremtrædende plads, og

samarbejdet med CIPEX om de valgte løsninger blev derfor akti-

veret og koblet sammen med den nye og detaljerede indretning

af rummet.

Den nye udstilling tager form

Efter efterårsferien 2015 gik arbejdet med den nye offshoreud-

stiling for alvor i gang i det 200 m

2

store lokale, som siden 1999

havde rummet museets søfartsudstilling. Nedtagningen af sø-

fartsudstillingen gennemførtes i november, og derefter blev

det tomme udstillingslokale gjort klar til at blive fyldt op med

nyt indhold. Maskinsnedkeriet Phønix stod for den indledende

opbygning af skillevægge og nymaling, og firmaet Lindpro fik til

opgave at sørge for de omfattende installationer og kabelførin-

ger til den store mængde af digitale elementer og lyssætning i

den nye udstilling. Elektrikerarbejdet var omfattende, idet alene

hardwareleverancen fra CIPEX omfattede 29 skærme i forskel-

lig størrelse og 10 laserprojektorer samt tilhørende styrings-

apparatur. CIPEX var for deres vedkommende også ansvarlig

for produktionen af originalt animationsindhold på tre store

vægprojektioner i udstillingen samt syv 65’’ skærme. Arbejdet

intensiveredes hen over vinteren og foråret 2016, og indsatsen