

129
bud havde resulteret i et skitseudstillingsprojekt med et total-
budget på 15,5 mio. kr., og arbejdet med at skaffe fondsmidler
til udstillingen kunne nu begynde.
En stor donation og en afsked
Fundraising til større udstillingsprojekter kan være omfattende,
og succes kan afhænge af positiv respons fra mange donorer.
Dette var museet forberedt på, også ville være tilfældet i forbin-
delse med en ny offshoreudstilling, og der blev taget kontakt til
en lang række af de fonde og virksomheder, som museet gen-
nem mange års samarbejde har opbygget gode relationer til.
Imidlertid skulle det vise sig, at A.P. Møller og Hustru Chastine
Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal
,
i daglig tale A.P.
Møller Fonden, som er tæt knyttet til hele historien bag den dan-
ske offshoreindustris udvikling, ønskede at støtte udstillings-
projektet med det fulde beløb. I februar 2015 fik museet den
glædelige meddelelse fra fonden, at man støttede udstillingens
realisering med et økonomisk tilsagn, som svarede til det fulde
budgetbeløb, og dermed kunne arbejdet med implementering
og opbygning gå i gang.
I begyndelsen af 2015 meddelte Morten Hahn-Pedersen sin
afgang som direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, og dermed
forlod han også posten som tovholder for udstillingsprojektet.
Mens det blev Mette Guldberg, der som konstitueret direktør
overtog ledelsen af museet, indtil en ny direktør kunne tiltræde,
var det Søren Byskov, som fik overdraget projektledelsen med
realisering af offshoreudstillingen. I samråd med A.P. Møller
Fonden blev det besluttet at arbejde hen imod en åbning i sep-
tember 2016, hvilket ville være sammenfaldende med 50-året
for det første oliefund i den danske del af Nordsøen. Med Mor-
ten Hahn-Pedersens afsked sagde museet også farvel til den
person, som i høj grad havde personificeret museets arbejde
med og kendskab til offshorebranchens udvikling. Det aktuali-
serede behovet for at søge faglig støtte og sparring hos aktører
og virksomheder med erfaring og viden fra det konkrete arbejde
offshore. Det var derfor en stor hjælp, at museet samtidig med
donationen fra A.P. Møller Fonden fik tilsagn om vidtstrakt brug
af ekspertise og rådgivning fra Maersk Oils medarbejderstab
med teknisk chef Jens Peter Riber som den primære ressource-
og kontaktperson.
Inden konkretiseringen af det detaljerede indhold i udstillingen
blev sat i gang, vurderede vi imidlertid, at der var behov for at få
tilknyttet en ekstern udstillingsarkitekt på projektet. Valget faldt
på udstillingsdesigner Lars Holm, Hillerød, som kom med erfa-
ring fra både kultur- og naturhistoriske museumsudstillinger og
senest havde lavet udstillinger på Zoologisk Museum i Køben-
havn, Odense Bys Museer og Geocenter Møns Klint. Lars Holms
første opgave blev i samarbejde med museets folk at udarbejde
et færdigt design af udstillingens indretning på basis af det op-
læg, som var beskrevet i præsentationsmaterialet. Resultatet
blev en indretning af udstillingsrummet, som bevarede alle ele-
menter fra det oprindelige skitseprojekt, men som i højere grad
præsenterede publikum for et åbent og samlet udstillingslokale
med tydelig visuel identitet. Et væsentligt element var fortsat,
at de digitale elementer skulle have en fremtrædende plads, og
samarbejdet med CIPEX om de valgte løsninger blev derfor akti-
veret og koblet sammen med den nye og detaljerede indretning
af rummet.
Den nye udstilling tager form
Efter efterårsferien 2015 gik arbejdet med den nye offshoreud-
stiling for alvor i gang i det 200 m
2
store lokale, som siden 1999
havde rummet museets søfartsudstilling. Nedtagningen af sø-
fartsudstillingen gennemførtes i november, og derefter blev
det tomme udstillingslokale gjort klar til at blive fyldt op med
nyt indhold. Maskinsnedkeriet Phønix stod for den indledende
opbygning af skillevægge og nymaling, og firmaet Lindpro fik til
opgave at sørge for de omfattende installationer og kabelførin-
ger til den store mængde af digitale elementer og lyssætning i
den nye udstilling. Elektrikerarbejdet var omfattende, idet alene
hardwareleverancen fra CIPEX omfattede 29 skærme i forskel-
lig størrelse og 10 laserprojektorer samt tilhørende styrings-
apparatur. CIPEX var for deres vedkommende også ansvarlig
for produktionen af originalt animationsindhold på tre store
vægprojektioner i udstillingen samt syv 65’’ skærme. Arbejdet
intensiveredes hen over vinteren og foråret 2016, og indsatsen