158
get hårdt på museets samling af større fartøjer. Der er derfor
blevet udarbejdet en detaljeret bevaringsplan for museets
fartøjer. Arbejdet har i første omgang primært fokuseret
på museets evert
Ane Cathrine
, som er bygget på Fanø i
1887 og Danmarks sidste bevarede evert fra sejlskibstiden.
Fiskeri- og Søfartsmuseet erhvervede everten i forbindelse
med åbningen i 1968 og gennemførte i perioden 1968-72
samt i 1989 større renoveringsarbejder på skibet. De man-
ge år under åben himmel har imidlertid betydet, at skibets
bevaringstilstand var præget af fremskreden nedbrydning.
Skibsbevaringsfonden beskrev ved en gennemgang af ski-
bet hvilke konkrete restaureringstiltag, der burde foreta-
ges på skibet, og på baggrund heraf søgte museet i foråret
Kulturarvsstyrelsen om støtte på 1.200.000 kr. fra puljen til
konservering af genstande af enestående national betydning,
de såkaldte ENB-midler. I juni modtog museet tilsagn om
støtte på 600.000 kr., og restaureringsprojektet er herefter
gået i gang under ledelse af skibstømrer Gert Lykke Jensen
i samarbejde med museumsinspektør Søren Byskov.
For at beskytte Skagenskutteren
Dana
mod yderligere
nedbrydning fra regnvand, blev mast og styrehus i 2008 de-
monteret, og der blev etableret overdækning af hele dæk-
ket i form af plader beklædt med tagpap. En restaurering af
Dana
forventes iværksat efter afslutningen på restaurerin-
gen af
Ane Cathrine
.
Den frivillige motorgruppe har klargjort museets Hunde-
stedmotor fra 1964. Motoren, som oprindelig sad i RU 89
Connie
fra Rudkøbing, er blevet placeret uden for indgan-
gen til værkstedet i Frilandsafdelingens havneafsnit, og her
har motorfolkene startet glødehovedmotoren op en gang om
ugen gennem hele sommersæsonen til stor fornøjelse for
publikum.
Museet har videreført aftalen med Esbjerg Kommunes
Havneskole om, at dens medarbejdere må restaurere sko-
lens to både på skift på museets frilandsafdeling om vinte-
Evert „Ane Cathrine” under restaurering.
Skibstømrer Gert Lykke Jensen står for vedligeholdet af museets
fartøjssamling.
1...,148,149,150,151,152,153,154,155,156,157 159,160,161,162,163,164,165,166,167,168,...192