kunne hente inspiration til ture i landskabet og viden om
        
        
          arter, naturtyper- og fænomener. Historierne kan læses af
        
        
          alle uden forudgående kendskab til naturforhold, men skal
        
        
          samtidig øge turisternes kendskab til den almindelige, men
        
        
          ofte ret ukendte natur i regionen. Lokale turistbureauer og
        
        
          aktører kan anvende materialet efter eget ønske og f.eks.
        
        
          trække udvalgte fortællinger ud til helt lokale hæfter eller
        
        
          hjemmesider.
        
        
          Medarbejdere fra Fiskeri- og Søfartsmuseet har i løbet af
        
        
          2011 deltaget i en række udsendelser i lokale og regionale
        
        
          radio- og TV-stationer. Bl.a. medvirkede museets skibstøm-
        
        
          rere, Gert Lykke Jensen og Ole Mølgaard, i august i et 28
        
        
          minutter langt program på Familiekanalen, hvor de fortalte
        
        
          om bådebygning på den jyske vestkyst og museets arbejde
        
        
          med formidling og bevaring af relevante fartøjer. Herudover
        
        
          medvirkede museumsdirektør Morten Hahn-Pedersen i ud-
        
        
          sendelsesrækken ”Kyst til Kyst”, som blev sendt på DR 1
        
        
          mandag aftener i løbet af sommeren.
        
        
          
            PR-virksomhed
          
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseets primære markedsføring foregår
        
        
          via organisationen TopAttraktioner, der både er et markeds-
        
        
          førings- og produktudviklingssamarbejde. Gennem dette
        
        
          samarbejde har Fiskeri- og Søfartsmuseet i det forgangne år
        
        
          distribueret 180.000 eksemplarer af museets egen brochure.
        
        
          Desuden er 170.000 brochurer distribueret via museet og
        
        
          andre samarbejdspartnere.
        
        
          I samarbejde med Esbjerg Erhvervsudvikling, Esbjerg
        
        
          City Forening og andre af Esbjergs erhvervsvirksomheder
        
        
          deltog Fiskeri- og Søfartsmuseet også i 2011 i en række re-
        
        
          klamespot, der blev vist i henholdsvis det lokale TV-Esbjerg
        
        
          og i TV Syd.
        
        
          Som noget nyt indgik museets i 2011 en årsaftale med
        
        
          Radio Charlie vedrørende reklamespots i deres sendeom-
        
        
          råde. Herudover annoncerede museet i diverse turistguides
        
        
          og aviser.
        
        
          Grundet manglende opbakning fra små og mellemstore
        
        
          
            Omslaget fra årets "sællert" - Lasse Fast Jensens bog om Sælernes Univers.
          
        
        
          166