navigationsskole, skulle man have 18 måneders sejlskibs-
tid, deraf de 9 måneder som fuldbefaren, dvs. matros.
Hvor var de stolte havets svaner jeg havde læst om og set
billeder af i ’
Jul på Havet’
, som min morfar sendte hvert år
indtil krigen kom? Jo, de lå i Nordhavnen, Nyhavn og
engang imellem der, hvor Bornholmer-bådene lagde til.
Lige efter påske fik jeg min første hyre på egen hånd.
Det lykkedes ved hver morgen at cykle hele havnen rundt
og spørge alle de skibe, der var indregistreret som sejlskib
med hjælpemotor, om de havde brug for en mand. Den
første hed
Anna Thora
og var en tremastet skonnert med
afskårne master. Senere fandt jeg ud af, at den blev født
Noah
af Thurø og havde sejlet på New Foundland-farten.
Det var en oplevelse for den lille burgøjser af en egypter-
dreng, der aldrig havde pudset sine egne sko! Man overle-
vede på maden, hygiejnen var i bund. Nord for Stockholm
skærgård kunne man vaske sig i udenbords koldt vand.
Hyren var lille, og man skulle pænt bede skipperen om at få
en femmer af sin hyre, når man var i havn. Det var prisen
på en musik-bajer i de forskellige Skovpavillioner - inklu-
sive slagsmål efter lukketid.
Det var så som så med eventyr og sejlads med en passat
i sejlene. Fartøjerne, der var indregistreret som sejlskibe
med hjælpemotor, var invaliderede sejlskibe. Toppen af
masterne var skåret af. De sejl, der stadig fandtes ombord,
fungerede mere som støttesejl end til fremdrift. Installerin-
gen af en bankende motor og skrue i vandet, rystede skibet
fra hinanden. Nogle var så lække, at man pumpede ustand-
seligt i søen. Der var smalkost både for skibet og folkene.
Danmark havde været besat i 5 år, og alt kørte på pumper-
ne. Brændstof, stores og proviant kørte på et minimum lige-
som fragterne. Efter forskellige hyrer på mere eller mindre
sejldygtige småskibe, hvor jeg var hyret som letmatros eller
bedstemand, havde jeg samlet godt og vel et års sejltid på
48
I 1948 fik Torben Abd-El Dayem hyre som letmatros om bord på S/S ’Virginia’. Den godt 5.300 bruttoregistertons store damper var byg-
get af Københavns Flydedok i 1920 og blev overtaget af DFDS i 1933.
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...176