Sjæklen 2018
22 senet ved Skagen Fyr en telegrafstation, som uden udgift for rederne hver dag kl. 12 sendte meddelelser om passerende skibe til Børsen i København. Oplysningerne videregaves til Ber- lingske Tidende, der publicerede dem i avisens aftenudgave. Te- legrafstationen rapporterede ligeledes til London Shipping and Mercantile Gazette. 29 Det engelsk udviklede system med signalflagene kunne også anvendes ved kommunikation skibene mellem og ved kontakt med landstationer, idet forskellige kombinationer af signal- flagene havde forskellig betydning. Ordningen med de fire kendingsflag er stadig gældende, selv om skibe nu om stunder oftest kommunikerer via radio. Fiskerbåde var omfattet af ord- ningen, men kun de færreste danske fiskerbåde var i 1800-tallet over 20 registertons. Toldkammeret i skibenes hjemhavn skulle efter 1867 føre regi- streringslister over de hjemmehørende skibes ejere, skibenes bygnings- og ophugningstidspunkt og tildele dem den entydige bogstavkode med de fire signalflag, som sammen med natio- nalflaget entydigt identificerede de enkelte fartøjer. I loven af 1867 anføres desuden, at ” Fartøjer af eller under 20 Tons Drægtig- hed, som alene benyttes i indenrigsk Fart, opføres paa en særskilt Fortegnelse ”. Dvs. at alle tolddistrikterne pålagdes også at føre protokol over småbåde, f.eks. åbne både, dæksbåde og han- delskvaser, der som handelsskibe betjente de danske havne. Registreringslisterne skulle regelmæssigt sendes til den centra- le toldetat i København. Nakskov tolddistrikt reagerede prompte, idet der findes en ”Far- tøjs- og Baadefortegnelse 1867–1879” fra distriktet. 30 I Nakskov gik man både hurtigt og grundigt til værks og registrerede en- dog flere skibe, end loven krævede. I protokollen er foruden handelsskibene også mindre fiskerbåde under 20 registertons, der hørte hjemme i distriktet, optegnet med bådtype, størrelse, navn, ejer m.m. under hvert sit løbenummer. Handelsskibene er naturligvis påført det nye kendingsmærke med de fire sig- nalflag. De to nedenfor omtalte kvaser med løbenummeret 8 i Nakskovs registreringsfortegnelse er eksempler herpå. Fra As- Flagtabel, som fra 1867 anvendtes til identifikation af skibe. Hvert skib fik en kode med fire flag (fire bogstaver), som sammen med nationalflaget kunne hejses i riggen. Forbipasserende skibe rapporterede flagkoden i næste anløbs- havn, hvorfra observationen telegrafisk sendtes til hjemlandet. 1867 bestod flagtabellen af 18 konsonanter. 1901 blev den udvidet med et antal vokaler, så kombinationsmulighederne blev større. Kilde: Officiel Fortegnelse over danske Krigs- og Handelsskibe, 7de Udgave, Kbh. 1885. sens tolddistrikt findes en lignende protokol fra perioden 1875– 1893. 31 Overtoldinspektoratet for København har en skibsregi- streringsprotokol for perioden 1817-1893 (kaldet Tykke Maren pga. protokollens dimensioner) deponeret på Rigsarkivet. Den
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcyOTQ=