Sjæklen 2018

21 Ny registrering 1867 Deltagelse i den ovennævnte ordning var frivillig og blev aldrig dækkende for alle europæiske lande og alle danske handelsski- be på langfart. I 1860´erne føltes behovet for en verdensomfat- tende obligatorisk identifikationsmetode af handelsskibe derfor påtrængende, og et nyt og udvidet internationalt system med kendingsmærker blev introduceret på statsligt initiativ. Det skete i Danmark ifølge ”Lov af 13. Marts 1867 om Danske Skibes Registrering”. Hvert skib over 20 registertons fik tildelt en bogstavkode bestående af fire signalflag, der kunne hejses i riggen, når skibet ville give sig til kende, f.eks. ved passage af andre fartøjer, signalstationer (fyrtårne) og ved havari. Dan- mark fik tildelt bogstavrækken fra NBAA til NWZZ. Rækken blev i 1934 ændret til OUAA og OZZZ. I 1871 etablerede Farvandsvæ- ”Symphathia” fra Flensburg. I perioden 1827-1867 satte mange danske og udenlandske skibe på langfart et identifikationsflag i fortoppen, så modgående skibe kunne melde deres position og tilstand ved havneanløb. Flagene var oftest hvide med hjemhavnens bogstavmærke og et nummer påmalet. Desuden førte mange skibe en uautoriseret navnevimpel med skibets navn fra stortoppen. Gouache på papir af Broder Heinrich Hansen, Flensborg, 1830. Foto: Nick Nyland.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcyOTQ=