Sjæklen 2018

164 Indledning Fiskeri- og Søfartsmuseet åbnede 24. april 1968 som Esbjergs gave til sig selv i anledning af Esbjerg Havns 100-års jubilæum. Initiativrige ildsjæle havde gennem 1960’erne med succes ar- bejdet for, at den museumsforening, der oprindelig var stiftet i februar 1962, kunne lykkes med at få opført en ny og markant bygning, der formidlede det danske fiskeri i udstillinger, publi- kationer, samlinger og levende dyr fra Nordsøen. Gennem 50 år har museet siden udviklet sig til et hus, der arbejder med mange andre emner end fiskeri, men relationen mellem mennesket og havet har hele tiden været omdrejningspunktet. Gennem alle årene har fiskeriet i almindelighed og esbjergfiskeriet i særde- leshed haft museets bevågenhed. Indsamlingen af genstande, fotos, arkivalier, søkort og anden dokumentation sker løbende, og gennem vedvarende kontakter til erhvervets nuværende og tidligere repræsentanter har museet på nærmeste hold gen- nem årene fulgt esbjergfiskeriets op- og nedture. I 2002 lukkede Esbjerg Fiskeauktion, og siden 2007 har der ikke været landet industrifisk til fiskemelsproduktion i Esbjerg. Kun bomtrawlfiskeriet efter hesterejer har gennem det seneste årti udgjort en fast bestanddel af havnens fiskeriaktiviteter, og ge- nerelt er Esbjergs betydning som fiskeriby drastisk reduceret i forhold til situationen gennem hele det 20. århundrede. Ideen opstod således til at benytte 50-års jubilæet som en anledning til at minde Esbjerg om sin nære fortid som Danmarks vigtigste og største fiskerihavn og gøre det på en måde, der bragte fiskerne og deres egne oplevelser i fokus, mens de stadig selv kunne del- tage. Med andre ord ønskede vi påmuseet at væremed til at give byen sit fiskeri tilbage. Esbjerg er muligvis ikke længere en stor fiskerihavn, men fiskernes betydning rækker stadig langt ind i nutidens Esbjergs selvforståelse og tilgang til tidens udfordrin- ger. Det ønskede vi at bringe frem i lyset, og det var den ambi- tion, som førte til udstillingen ”Danmarks Vildeste Fiskereventyr”. Forarbejdet Ideen til at gøre fiskeriet fra Esbjerg til emnet for en fornyelse af museets udstillingsflade kom fra direktør David Dupont- Mouritzen, som efter sin tiltrædelse i marts 2016 ønskede at arbejde med en fornyelse af udstillingsformater i museums- rammerne. Han var helt fra starten fascineret af Esbjergs om- fangsrige fiskerihistorie, og sammenholdt med det faktum, at museet i april 2018 fyldte 50 år, begyndte tanken om at bruge esbjergfiskeriet som tema for fornyelsen af udstillingsfladen at tage form. Spørgsmålet var, hvordan opgaven skulle gribes an? Fra begyndelsen var det en bærende idé, at portrætfotos af høj kunstnerisk kvalitet skulle være en central del af udstillingen, og kontakten med fotograf Jes Larsen var allerede etableret. Udfor- dringen var imidlertid, at projektet krævede et samarbejde med et større antal nulevende fiskere, som skulle overtales til at ind- gå som ’museumsobjekter’ i en kommende udstilling. Desuden skulle der skaffes finansiering til udstillingen, hvilket naturligvis krævede et overbevisende projekt og en stor indsats med kon- takt til mulige sponsorer. De to udfordringer blev løst ved hjælp af et samarbejde med Fiskeri- og Søfartsmuseets egen museumsforening samt Seni- orforeningen for Fiskeskippere i Esbjerg. Museumsforeningens formand, Erik Bonde Pedersen, er selv tidligere fiskeskipper og har et stort netværk inden for kredsen af esbjergfiskere. Sam- men med seniorforeningens bestyrelse med formand Verner Christensen i spidsen påtog han sig både at skaffe kontakt til de tidligere fiskere i byen og at skaffe finansiering til udstillingen. Der blev nedsat en styregruppe bestående af de to nævnte for- mænd og andre gode kræfter, herunder seniorforeningens be- styrelse, og arbejdet begyndte at tage form. I foråret 2017 invi- teredes medlemmerne af Seniorforeningen for Fiskeskippere til en aften på Fiskeri- og Søfartsmuseet, hvor ideen til udstillingen blev præsenteret, og hvor fiskerne således første gang blev mødt med ønsket om at stille sig til rådighed for en museums- udstilling. Der var stor interesse, og i de kommende måneder konkretiseredes arbejdet på museet med selve udstillingens ud- formning, samtidig med at styregruppen arbejdede på højtryk for at skaffe penge til den. Indtil dette tidspunkt var det endnu uvist, hvordan udstillingen helt konkret skulle udformes. En foreløbig idé gik på, at der etableredes cirka 20 mobile udstillingsstandere, som hver re-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcyOTQ=