Projektet
        
        
          
            Learning Museum
          
        
        
          , der har ”til hensigt at ud-
        
        
          vide og kvalificere samarbejdet mellem museumsverdenen,
        
        
          læreruddannelserne og skoleverdenen”, kørte ligeledes vi-
        
        
          dere i 2012. I denne forbindelse havde formidlingen besøg
        
        
          af studerende fra læreruddannelsen i Esbjerg i uge 8. Deres
        
        
          undervisning, som omhandlede genetik, evolution og ad-
        
        
          færd, var i tre dage flyttet til museet, hvor Lasse Fast Jen-
        
        
          sen, Ragnhild Skov og Charlotte Bie Thøstesen bidrog med
        
        
          oplæg. I efteråret lå projektets fokus på mulighederne for at
        
        
          få de lærerstuderende ud i praktik på museet.
        
        
          Undervisningsprojektet
        
        
          
            Mit Vadehav,
          
        
        
          som udvikles in-
        
        
          den for samarbejdet i Vadehavets Formidlerforum, var i 2012
        
        
          koncentreret om udarbejdelse af materiale til børnehavebørn
        
        
          og pædagoger. I den forbindelse arbejdede Fiskeri- og Sø-
        
        
          fartsmuseets formidlingsafdeling sammen med de øvrige
        
        
          deltagere fra formidlerforum på at skabe nye aktiviteter til
        
        
          projektet. Museets udstillingstekniker, Niels Knudsen, blev
        
        
          i denne sammenhæng købt til at lave tegninger til projektet.
        
        
          Charlotte Bie Thøstesen og Ragnhild Skov deltog for
        
        
          tredje år i træk i
        
        
          
            Store Naturfagsdag
          
        
        
          på Esbjerg Gymnasium
        
        
          i forbindelse med det landsdækkende arrangement,
        
        
          
            Natur-
          
        
        
          
            videnskabsfestival
          
        
        
          , hvis formål er at give folkeskolerne et
        
        
          indblik i arbejdet med naturvidenskab både hos uddannel-
        
        
          sesinstitutioner, museer og private firmaer.
        
        
          
            Omvisninger, foredrag og forespørgsler
          
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet besøges hvert år af et stort an-
        
        
          tal foreninger, firmaer, erhvervsorganisationer, pressefolk,
        
        
          fagkolleger og lignende grupper, som ønsker omvisning på
        
        
          museet.
        
        
          Foredrag er et vigtigt element i Fiskeri- og Søfartsmu-
        
        
          seets formidling både i og uden for huset. Museets forsk-
        
        
          ningsengagement giver stor efterspørgsel på foredrag fra
        
        
          husets medarbejdere fra såvel ind- som udland. Ud over
        
        
          diverse foredrag i Danmark har medarbejdere fra Fiskeri-
        
        
          og Søfartsmuseet i 2012 præsenteret resultater af husets ar-
        
        
          bejde ved møder og konferencer i bl.a. Norge, Island, Polen,
        
        
          Tyskland, Holland, Belgien og Sydafrika.
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseets medarbejdere har såvel tele-
        
        
          fonisk som pr. brev eller e-mail besvaret talrige forespørgs-
        
        
          ler fra ind- og udland. Mange forespørgsler kan umiddelbart
        
        
          besvares, mens forskningsrelaterede henvendelser er mere
        
        
          tidkrævende.
        
        
          Blandt henvendelserne var en forespørgsel fra billedbu-
        
        
          reauet World Photo Press i Japan angående danske fiskeres
        
        
          beklædning i perioden ca. 1900-1960. Forespørgslen udvik-
        
        
          lede sig til et mere omfattende konsulentarbejde, som mun-
        
        
          dede ud i, at et større antal fotos af beklædningsgenstande
        
        
          samt billeder af fiskere i arbejds- og hverdagssituationer
        
        
          blev fundet og beskrevet samt afsendt elektronisk til Japan.
        
        
          Billederne anvendes i en publikation om fiskerbeklædning
        
        
          i Danmark.
        
        
          
            Anden formidling
          
        
        
          I maj 2012 gik museets nye Facebookside i luften. Den bli-
        
        
          ver vedligeholdt af en gruppe bestående af Asbjørn Holm,
        
        
          Søren Byskov, Richard Bøllund, Mette Christensen, Claus
        
        
          Smedegaard og Lisbet Drangsfeldt, og den anvendes især
        
        
          til uformelle historier, kommentarer, besvarelse på henven-
        
        
          delser og visuel formidling. Dette initiativ er et nyt element
        
        
          i Fiskeri- og Søfartsmuseets løbende formidling, som for-
        
        
          uden pressemeddelelser også indeholder en hjemmeside og
        
        
          et nyhedsbrev, som interesserede kan abonnere på pr. mail.
        
        
          Naturvejledningen på Fanø afprøvede i 2012 en ny ak-
        
        
          tivitet for børnefamilier, der traditionelt er en vigtig mål-
        
        
          gruppe i sommerferien. Ved at samle flere enkeltaktiviteter
        
        
          fra andre turtyper under en overskrift kunne naturvejlederne
        
        
          byde velkommen til ”en familiedag i skoven”, en hyggelig
        
        
          ramme, hvor lærerige aktiviteter i naturen kunne tilbydes
        
        
          familier med både mindre og større børn. Disse arrange-
        
        
          menter krævede deltagelse af to naturvejledere, da der skete
        
        
          flere ting på samme tid, og man gerne ville kunne håndtere
        
        
          ret store grupper. Vadevandringerne blev søgt udbygget ved
        
        
          at tilbyde flere forskellige turtyper af forskellig varighed.
        
        
          Især var der gode erfaringer med en tur, hvor vadevandrin-
        
        
          gen blev forlænget med en halv time og således startede på
        
        
          selve stranden, hvorved naturvejlederen fik mulighed for at
        
        
          formidle en række vigtige sammenhænge.
        
        
          Af større projektopgaver fik naturvejlederordningen i
        
        
          samarbejde med SVUFs Vadehavsprojekt leveret projektet
        
        
          176