det overordnede tema er ’Bæredygtig turisme’. Arbejdet til-
        
        
          rettelægges af en styregruppe sammensat af Fanø Turistfor-
        
        
          ening, Fanø Kommune, øens turisterhverv, Ribe Amt og
        
        
          museet. I 2004 har der i denne sammenhæng været afholdt
        
        
          ca. 130 arrangementer med i alt cirka 3.500 deltagere på
        
        
          Fanø. Udover den direkte formidling arbejdes i årets løb
        
        
          med forskellige projekter, som også i 2004 har været med
        
        
          til at finansiere ordningen.
        
        
          Blandt de mange projekter på Fanø bør nok især frem-
        
        
          hæves ’Projekt Bæredygtig Turisme’, som er støttet af Fri-
        
        
          luftsrådet. Det nævnte projekt indeholder en meget bred vif-
        
        
          te af aktiviteter, hvoraf blandt andet kan nævnes følgende:
        
        
          En række arrangementer i samarbejde med Fanø Kunst-
        
        
          museum, hvor kunst- og naturhistorie kombineres, som det
        
        
          f.eks. skete i turene kaldet ’I kunstnernes fodspor’ og udstil-
        
        
          lingen
        
        
          
            Klitter, marsk og vadehav
          
        
        
          , der var resultatet af 18
        
        
          naturtegneres besøg på Fanø i fjor. En bog med billederne og
        
        
          en ledsagende tekst om Fanøs natur udkom i december 2004.
        
        
          Samarbejdet med kunstmuseet har været meget frugtbart
        
        
          og fortsætter i den kommende sæson.
        
        
          I samarbejde med spisesteder og restauranter arbejdes
        
        
          med udvikling af materiale om egnsretter fra Fanø, der skal
        
        
          sætte fokus på denne del af kulturhistorien.
        
        
          I samarbejde med ’Uldsnedkeren’ Lis Brink Jensen pro-
        
        
          gramsættes arrangementer, hvor deltagerne kan opleve hyr-
        
        
          dehundene på arbejde, klipning af får osv. Arrangementet er
        
        
          et godt eksempel på den kombination mellem natur, kultur,
        
        
          historie og erhverv, som man gerne vil formidle.
        
        
          Med foreningen ’Rebekka af Fanø’ har været drøftet et
        
        
          muligt samarbejde om formidlingen af evertsejlads. Dette
        
        
          må blive, når skibet ligger ved kajen i Nordby, da man ikke
        
        
          har tilladelse til at sejle med turister. Men med skibet og
        
        
          eventuelt i samarbejde med Dragt- og Skibsfartssamlingen
        
        
          kan man herigennem bibringe Fanøs gæster en oplevelse og
        
        
          en viden om øens maritime historie.
        
        
          I de sidste par år har kulturhistorien spillet en stadig
        
        
          større rolle i formidlingen generelt. Turene på Hønen med
        
        
          start i Sønderho, og den nye tur ’På tidsrejse med kirke-
        
        
          skibet’ tager alle udgangspunkt i samspillet mellem befolk-
        
        
          ning og landskab og de særlige levevilkår på Fanø.
        
        
          Særlige cykelture (i samarbejde med Unika-cykler) blev
        
        
          afprøvet i fjor. Fra næste sæson arbejdes videre med dette
        
        
          tilbud. Da Steen Gleerup i Sønderho nu er partner med Uni-
        
        
          ka i Nordby er der nye oplagte muligheder for at leje og
        
        
          aflevere cykler på en fleksibel måde. Fordelen set fra et
        
        
          formidlingsmæssigt synspunkt er, at man på cykel kommer
        
        
          igennem mange forskellige landskaber og kan trække linier
        
        
          fra et tema til et andet.
        
        
          Skov- og Naturstyrelsen har i anledning af 25 års jubi-
        
        
          læet for det Trilaterale Vadehavssamarbejde afsat penge til
        
        
          Den Internationale Vadehavsskole (DIV). Projektets mål-
        
        
          gruppe er skoleklasser i de tre vadehavslande. Vadehavsfor-
        
        
          midlerne  skal opbygge et netværk, og formålet med DIV
        
        
          er, at skoleklasser krydser landegrænserne og lærer om
        
        
          nabolandenes natur- og kulturforhold. Undervisningen skal
        
        
          foregå på engelsk, og eleverne skal være minimum 12 år
        
        
          gamle. Naturvejlederordningen på Fanø varetager sammen
        
        
          med Tønnisgård Naturcenter på Rømø koordineringen af
        
        
          dette projekt i Danmark.
        
        
          Også Ribe Amt yder fornem støtte til naturvejlederakti-
        
        
          viteterne. Amtet har således støttet arbejdet med at koordi-
        
        
          nere et samarbejde omkring skiltning i Vadehavet, mellem
        
        
          Ribe- og Sønderjyllands amter, Lindet og Oksbøl Stats-
        
        
          skovdistrikter og regionens naturvejledere. Amtet har også
        
        
          støttet udarbejdelsen af en informationstavle på Kikkebjerg,
        
        
          som sættes op i det tidlige forår. Endelig støtter amtet et
        
        
          hedeplejeprojekt på Fanø for skolebørn.
        
        
          
            PR-virksomhed
          
        
        
          I samarbejde med Byhistorisk Arkiv, Esbjerg Museum og
        
        
          Esbjerg Kunstmuseum udgav Fiskeri- og Søfartsmuseet i
        
        
          første halvår af 2004 et aktivitetsprogram, som omdeltes til
        
        
          relevante institutioner samt museumsforeningens medlem-
        
        
          mer. Udgivelsen af programmet var støttet af Esbjerg Kom-
        
        
          mune.
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseets primære reklamevirksomhed
        
        
          foregår via markedsføringssamarbejdet Jyllands Attraktio-
        
        
          ner. Gennem dette samarbejde har Fiskeri- og Søfarts-
        
        
          museet i det forgangne år distribueret 450.000 eksemplarer
        
        
          af en ny og revideret hvervebrochure. I samarbejde med
        
        
          150